کد مطلب: ۷۲۹۹۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۶ آذر ۱۴۰۱ / تقاضا برای دلار کم شد؟

پیش بینی قیمت دلار 6 آذر 1401 / تقاضا برای دلار کم شد؟

قیمت دلار مانند روزهای گذشته با روندی با ثبات در حرکت است. اما روند بازارهای موازی، با جریان قیمت دلار در بازار معاملات تهران هم‌سو نیست و روند افزایشی دارد. نهاد پولی کشور تا کجا قادر به کنترل قیمت دلار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در بازارهای مختلف امروز نوسانات اندکی داشت. به نظر می‌رسد از ۱۰ روز گذشته تاکنون اقدامات بازارساز و برخورد ارز آمریکایی با سقف قیمتی خود، قیمت آن را کنترل کرده است.

بانک مرکزی تلاش می‌کند با انتشار اخباری مبنی بر تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، خبر درمانی و ارائه بسته‌هایی نظیر فروش اوراق ارزی، سیگنال کاهشی برای قیمت دلار ارسال کند.

اما علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: «دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. به اعتقاد او، در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.»

این در حالی است که سیگنال بازارهای موازی هم‌جریان با قیمت دلار در بازار معاملات تهران نیست و روند افزایشی دارد.

هر چند بازارساز تا امروز برای کنترل قیمت دلار موفق بوده است؛ به گونه‌ای که از مهر ماه تا کنون بازار ارز شاهد تلاش‌های بی‌نتیجه دلار برای عبور از سقف‌های قیمتی بوده است. اما هنوز موفق به گذر از این سد نشده است.

جریان صعودی قیمت دلار به آرامی در حرکت است و به مسیر افزایشی آهسته و پیوسته خود ادامه می‌دهد. به اعتقاد تحلیلگران اما بازار از ارزش ذاتی خود فاصله دارد.

امروز ۵ آذر ۱۴۰۱، قیمت دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی از کانال‌های تلگرامی با روندی باثبات نظیر روزهای گذشته به کار خود ادامه داد.

البته برخی منابع نیز معتقدند این کانال‌ها قیمت‌ها را بیشتر از مقدار واقعی اعلام می‌کنند. به طور کلی نوسان قیمت دلار در کانال ۳۴ تومان همچنان ادامه دارد.

تقاضا برای دلار کم شد؟

علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد اقدام بانک مرکزی برای ارسال سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز می‌گوید: «در روزهای جاری کاهش تقاضای دلار، ناشی از اشباع خرید واردکنندگان نیست. قوانین دست‌و‌پاگیر اخیر بانک مرکزی تعداد متقاضیان دلار را کاهش داده است.»

به گفته او واردکنندگان برای خرید و واردات کالا به دلار نیاز دارند، اما باید هفت خوان پیچیده‌ای را برای تهیه آن طی کنند. این سخت‌گیری‌ها تقاضا برای دلار را کاهش داده است. این در حالی است که اوراق ارزی هم مشتری چندانی ندارد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: «اکنون عمده نیاز به دلار و تقاضا برای آن به واردکنندگان اختصاص دارد. اگر این اقدامات سختگیرانه وجود نداشت، تقاضا برای حجم عرضه بانک مرکزی کم نیست.»

قیمت دلار تا چه زمان قابل کنترل است؟

طباطبائی معتقد است: «سیگنال‌های کنترلی تا حدی می‌توانند بر بازار موثر باشند و قیمت‌ها را کاهشی کند؛ اما ادامه آنها در درازمدت ممکن نیست.»

او می‌گوید: «اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.»

اما دولت تا چه زمانی توانایی کنترل بازار را دارد؟ طباطبائی تاکید می‌کند: «سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.»

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به از دست رفتن امیدها برای مذاکرات هسته‌ای برجام توضیح می‌دهد: «دولت قیمت دلار را در ماه‌های پیش رو با سرکوب قیمتی کنترل خواهد کرد. اگر شرایط تغییر اساسی داشته باشد، سناریوها نیز عوض می‌شود.»

به گفته طباطبائی، «در صورتی که همین روال ادامه یابد و اخبار سیاسی نامساعد بر شرایط فعلی افزوده شود، دولت نهایتا می‌تواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد. این در شرایطی است که منابع ارزی بانک مرکزی نیز محدود است و ما با وجود تحریم‌ها قادر به تامین بازار ارز در دراز مدت نخواهیم بود.»

او تاکید می‌کند:«زمانی که بانک مرکزی دیگر منابع مالی کافی را در اختیار نداشته باشد، دلار به طرف سطوح بالاتر حرکت می‌کند.»

آخرین اخبار از تحولات بازارهای مالی را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر چنین نظرهایی نمیخواهید پس قیمت های واقعی رو بزنید

  • مرصاد

    باشه شما خوبید
    فروش نفت ایران هم منفی شده به خاطر همین تا ۳ماه دیگه دلاراش تموم میشه و بعدش دلار سر به فلک می‌کشهولی خنده‌دارترین قیمت این مطلب اونجا بود که در مورد ارزش ذاتی دلار حرف زدین:)))) پول فیات مگه ارزش ذاتی داره؟ :))))