کد مطلب: ۶۴۴۳۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت سیمان افزایش یافت؟/ برق‌رسانی صنایع شبانه می‌شود؟

قیمت سیمان افزایش یافت؟/ برق‌رسانی صنایع شبانه می‌شود؟

بررسی‌ها از بازار سیمان نشان از رشد فزاینده قیمت این محصول در شروع سال جدید دارد. چنان‌که قیمت سیمان در هر کیسه به ۶۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که طبق اعلام فعالان صنفی در بخش تولید کمبودی وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام دبیر انجمن انبوه‌سازان به خبرآنلاین، قیمت سیمان در هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی به حدود ۶۰ هزار تومان رسید. نرخی که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید.

همچنین انتشار اخباری مبنی بر آغاز قطع گسترده برق صنایع باعث ایجاد نگرانی‌هایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت سیمان شد. در این بین بحث‌هایی در مورد برق‌رسانی شبانه برق به صنایع به منظور مدیریت بهتر انرژی مطرح می‌شود.

در همین زمینه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت سیمان در سال جدید امری طبیعی است. چراکه هزینه‌های تولید افزایش یافت. به‌عنوان مثال بالا رفتن حقوق و دستمزد و موارد دیگر تاثیر بسیاری روی قیمت تمام‌شده محصول نهایی می‌گذارد.

عبدالرضا شیخان همچنین اظهار کرد: در سالی که گذشت تورم اقتصاد ایران به ۴۰ درصد رسید. نمی‌توان با نادیده گرفتن این موضوع به تولید ادامه داد. ما باید از تولید حمایت کنیم تا بتواند به حرکت خود ادامه دهد.

تاثیر تولید و قیمت سیمان بر مسکن

او ادامه داد: سیاست دولت و تولیدکنندگان باید حفظ روند تولید باشد تا اشتغال نیز ایجاد شود. در رابطه با صنعت سیمان دوستان باید به قیمت‌های عرضه در بورس کالا توجه داشته باشند. اگر یک کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا ۲۸ هزار تومان باشد، ۱۰ درصد بالاتر یا پایین‌تر از این قیمت تاثیر چشمگیری بر ساخت و ساز و پروژه‌ها نمی‌گذارد. اما نبود آن باعث گرانی ساخت‌و‌ساز می‌شود.

وی تشریح کرد: ما باید سعی خود را در حفظ روند تولید بگذاریم. هر لطمه‌ای که به تولید وارد شود به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود. البته خود تولیدکننده در جامعه نوعی مصرف‌کننده است. سیمان با ورود به بورس کالا از دلال‌بازی‌ها تا حدودی مصون ماند.

سیمان گران نشد

شیخان درباره افزایش قیمت سیمان نیز توضیح داد: عرضه کالا در بورس کالا انجام می‌شود. اگر نگاهی به معاملات بورس کالا داشته باشیم، متوجه می‌شویم افزایش قیمتی وجود ندارد و انجام معاملات با قیمت پایه صورت می‌گیرد.

این فعال صنفی ادامه داد: کارخانجات هم به تبع بورس کالا افزایش قیمتی در تولید ندارند. بر همین اساس گزارشی هم مبنی بر افزایش قیمت سیمان در بازار آزاد ارائه نشد. حتی سیمانی که در بورس کالا با قیمت پایین عرضه می‌شود، خریداری ندارد. اگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس عرضه شده باشد، تنها ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن آن مشتری دارد. می‌توان نتیجه گرفت که بازار سیمان داغ و هیجانی نیست.

قطعی برق قیمت سیمان را بالا می‌برد؟

او درباره قطعی برق صنایع نیز تاکید کرد: این اتفاق طبیعتا تاثیر منفی بر فضای تولید می‌گذارد. خوشبختانه وزارت نیرو با توجه به اتفاقات سال‌های گذشته این تجربه را دارد که در سال جدید مدیریت‌شده حرکت کند. قطعی مدیریت‌شده بدین معناست که شب‌ها برق بیشتری در اختیار صنایع قرار بگیرد. در روز نیز فقط به مقدار راه‌اندازی کوره برق اختصاص دهد. چراک فعالیت کوره ۲۴ ساعته است.

شیخان در پایان یادآور شد: احتمالاً برق‌رسانی در سال جدید برنامه‌ریزی شده است. بنابراین با کاهش محدودیت‌ها می‌توان گفت قطعی برق صنایع تاثیر آنچنانی بر بازار نمی‌گذارد.

بر اساس این گزارش، طی روزهای گذشته برخی از فعالان صنفی از احتمال قطعی برق صنایع کشور پس از پایان ماه رمضان، یعنی در میانه اردیبهشت خبر دادند.

حتی طی روزهای اخیر برخی از شهروندان آغاز قطعی برق شبکه خانگی در برخی مناطق تهران را گزارش دادند. حال باید دید در زمانی که برق‌رسانی به شبکه خانگی که در اولویت وزارت نیرو قرار دارد با مشکل مواجه می‌شود، آیا دولت می‌تواند در اوج گرما و پیک مصرف برق، از بروز اتفاقات تلخ سال گذشته جلوگیری کند یا خیر؟

برای اطلاع از آخرین رویدادهای بازار سیمان، به صفحه صنعت و معدن تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.