کد مطلب: ۶۶۵۴۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت شیر واقعیت دارد؟/ چرا شیر خام گران شد؟

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت شیر واقعیت دارد؟/ چرا شیر خام گران شد؟

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت شیر امروز محور گزارش برخی رسانه‌ها قرار گرفت. گرچه تولیدکنندگان متهم ردیف اول گرانی شیر معرفی می‌شوند، اما آیا دولت در این زمینه بی‌تقصیر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۲۶ اردیبهشت بود که شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت تضمینی شیرخام درب ‌دامداری‌ها را کیلویی (لیتری) ۱۲هزار تومان تصویب و ابلاغ کرد. حال پس از گذشت حدود یک ماه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت شیر در خرده‌فروشی‌ها به ۱۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان رسیده است.

این بدان معناست که هر کیلوگرم شیر از درب دامداری تا رسیدن به دست مصرف‌کننده بین ۴۱ تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند. «تسنیم» نیز امروز در گزارشی به این موضوع پرداخت و قیمت شیر را بین ۲۹ هزار تا ۳۷ هزار اعلام کرد. این پایگاه خبری با به چالش‌کشیدن رشد سه برابری (۲۰۰ درصدی) افزایش بهای شیر از دامداری تا خرده‌فروشی به نوعی توپ گرانی لبنیات را به زمین تولیدکنندگان انداخت. اما آیا تولیدکنندگان مقصر گرانی هستند؟

تسنیم و رسانه‌های نزدیک به دولت در حالی تنها به یک بعد ماجرا، یعنی فرآوری و بسته‌بندی شیر پرداخته‌اند که در مدت اخیر دولت سیزدهم به‌نوعی مجوز افزایش دستمزد کارگران، هزینه‌های حمل‌ونقل، مخارج تولید، بهای آب و برق، دلار و … را امضا کرد. البته این به معنای انکار سودجویی برخی واسطه‌ها در نابسامانی بازار نیست، اما آیا گروهی جز دولت صحنه‌گردان اول بازارهای مختلف در ایران است؟

مقصر افزایش قیمت شیر کیست؟

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور درباره علت تفاوت قیمت شیر از دامداری تا خرده‌فروشی گفت: شیرخام از سال گذشته تا کنون رشد دو برابری قیمت را تجربه کرد. اما این فقط یک بخش ماجراست که خبرگزاری تسنیم هم به آن اشاره کرد؛ اما پرداختن تک‌بعدی به ماجرا مخاطبان را بیشتر گمراه می‌کند تا آنکه آگاه سازد. چراکه قیمت شیرخام تنها متغیر در تولید محصولات لبنی نیست.

محمدرضا بنی‌طبا در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: در طول یک سال اخیر قیمت شیر خام حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت. قیمت چربی نیز از ۸۰ تومان در هر یک دهم درصد به ۱۵۰ تومان رسید. حقوق و دستمزد کارگران هم که ۵۷ درصد افزایش یافت. یعنی هر کارخانه به ازای هر ۱۰۰ نیرو در سال گذشته، امسال باید به اندازه ۱۵۷ نیرو دستمزد بپردازد.

او افزود: قیمت محصولات پتروشیمی هم حداقل ۴۰ درصد افزایش یافت. قیمت ارز هم که در مدار صعودی قرار دارد. موضوعی که منجر به افزایش هزینه‌های اقلام وارداتی، ازجمله استارترها، کاغذهای چندلایه، کاکائو و … می‌شود. به این موارد باید رشد سه تا هفت برابری هزینه‌های سربار مانند انرژی را هم اضافه کنیم. وزارت راه و شهرسازی هم که افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل‌ونقل را تائید می‌کند. گرچه فاکتورها رشدی بالاتر از ۳۵ درصد را نشان می‌دهد. این‌ها همه اعداد و ارقام واقعی هستند که گویا برخی رسانه‌ها روی آن چشم بسته‌اند.

وی تشریح کرد: در چنین شرایطی تهیه اخباری توسط رسانه‌های نزدیک به دولت بیشتر شبیه به فرافکنی و اتهام‌زنی به تولیدکننده است. اگر قیمت شیر اکنون روند رو به رشد را نشان می‌دهد، بیشتر از سیاست‌های اقتصادی نشأت می‌گیرد.

بازار به تعادل می‌رسد؟

بنی‌طبا در رابطه با احتمال تعدیل قیمت شیر توضیح داد: لبنیات در بخش خصوصی قرار دارد. طبق آمار بیش از ۲۰۰ شرکت تولیدکننده در این زمینه با هم رقابت دارند؛ به همین خاطر می‌توان اطمینان داد که هر شرکتی برای فروش بیشتر سعی می‌کند قیمت را حتی‌المقدور ثابت نگه ندارد. هیچ تردیدی نیست که افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش هزینه تولید است. نباید تصور کرد که تولیدکنندگان به دنبال سودجویی هستند.

این فعال صنفی درباره قدرت خرید شیر توسط مردم نیز عنوان کرد: در چنین شرایطی حمایت از مصرف‌کنندگان، به‌ویژه دهک‌های محروم وظیفه نظام حاکمیتی است. انجمن به‌نوبه خود طرحی را پیشنهاد داد که اگر مسئولان پای کار آن بیاییند می‌توان رکورد مصرف شیر و محصولات لبنی را از قریب ۷۰ کیلو برای هر فرد در سال به حدود ۹۰ کیلو رساند. امیدواریم مسئولان و رسانه‌های دولتی به جای فرافکنی و مقصرنمایی تولیدکننده پای اجرای این طرح بایستند.

برای اطلاع بیشتر خبر قیمت خرید تضمینی شیر خام ابلاغ شد را مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.