کد مطلب: ۴۶۰۷۰۰

قیمت طلا و سکه چه می‌شود؟

قیمت طلا و سکه چه می‌شود؟

به اعتقاد نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، افرادی که قصد حفظ ارزش سرمایه‌ها و ریال خود را دارند، بهتر است وارد بازی‌های خرید سکه و سفته‌بازی‌ها نشوند؛ چراکه این وضعیت چندان ادامه‌دار نخواهد بود و با فروکش کردن ویروس کرونا و برگشت کسب‌وکار‌ها به روال سابق خود، قطع به یقین وضعیت همه بازار‌ها بهتر خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته، فاصله بین نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی‌های رسمی را بالا برد. این فاصله بین دو قیمت، فرصت مناسبی برای دلالان و سفته‌بازان ارزی بود و به همین دلیل، بانک مرکزی، روز گذشته نرخ فروش دلار را در صرافی ملی به بالای ۲۰ هزار تومان رساند تا این فرصت را از سفته‌بازان بگیرد.

با این حال نرخ دلار در بازار آزاد، به کانال ۲۱هزار تومان وارد شد و تا پایان معاملات روز گذشته م در میانه این کانال نیز ایستاد.

رییس کل بانک مرکزی در یکی از یادداشت‌های اینستاگرامی خود، کاهش عرضه ارز از سوی صادرکنندگان را یکی از دلایل عمده تاثیرگذار بر افزایش نرخ دلار عنوان کرده بود در حالی که بر اساس آمار منتشر شده سامانه نیما، فقط طی ۱۰روز ابتدایی تیر ماه حجم عرضه ارز صادراتی دوبرابر مدت مشابه ماه قبل شده، اما قیمت دلار در بازار آزاد از کانال ۱۷هزار تومان اول خرداد ماه به کانال ۲۰هزار تومان طی چند روز گذشته رسیده است که به نظر می‌رسد به‌‌رغم تاثیر مثبت این افزایش عرضه، افزایش انتظارات تورمی آحاد اقتصادی نقش تعیین‎کننده‌ای در افزایش نرخ داشته است.

برخی از وعده‌های رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز و اثرات این وعده‌ها در بازار را می‌توانید در جدول پیوست ببینید.

معمولا در شرایط التهاب ارزی، صرافی‌های مجاز با عقب‌نشینی از بازار خرید و فروش را متوقف کرده و منتظر اتفاقات بعدی می‌مانند.

تقاضای دلار در این شرایط به سمت دیگر بازارها می‌رود و همین موضوع موجب افزایش تقاضای سفته‌بازانه در بازار سکه و طلا می‌شود. روز گذشته، فعالیت سفته‌بازانه در بازار غیررسمی موجب التهاب در بازار سکه شد.

به گونه‌ای که برای اولین‌بار در تاریخ اقتصادی ایران، نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی ۸ رقمی شد و برای ساعاتی از ۱۰ میلیون تومان گذشت. اتفاقی که به گفته مسعود یزدانی نایب رییس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران به دلیل سفته‌بازی‌هایی بوده است که «به دنبال محدودیت‌های اعمال شده از سوی بانک مرکزی برای معاملات ارز، سرمایه افراد را به سمت بازار سکه کشانده و منجر به حباب ۷۴۰ هزار تومانی قیمت سکه شده است.»

البته فعالان بازار معتقدند روند صعودی قیمت سکه در یک هفته اخیر به دلیل نوسانات افزایشی نرخ ارز و اعمال محدودیت‌های بانک مرکزی در خرید و فروش دلار بوده است. رکوردزنی نرخ سکه در بازار ایران در حالی است که طی هفته گذشته، اونس جهانی طلا فقط سه دلار و نیم افزایش قیمت داشته است.

به اعتقاد نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، افرادی که قصد حفظ ارزش سرمایه‌ها و ریال خود را دارند، بهتر است وارد بازی‌های خرید سکه و سفته‌بازی‌ها نشوند؛ چراکه این وضعیت چندان ادامه‌دار نخواهد بود و با فروکش کردن ویروس کرونا و برگشت کسب‌وکار‌ها به روال سابق خود، قطع به یقین وضعیت همه بازار‌ها بهتر خواهد شد.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • میلاد

    با توجه به تورم ذاتی ۳۰ تا ۵۰ درصدی اقتصاد ایران هر سال به علت رشو نقدینگی ناشی از ناترازی بودجه دولت، تمامی بازارهای مالی از جمله طلا و سکه حداقل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد خواهند داشت. از این رو سرمایه گذاری در طلا و سکه بسیار مفید و سودآور و ارزشمند هست.اگر نگران این بازار هستید توصیه میکنم خود این فرد تمام طلا و سکه هاتون رو بفروشید و به ریال تبدیل کنید بعد به مردم توصبه کنید وارد این بازار نشوند!!!!

  • ناشناس

    شاخص های اقتصادی داخلی و بین المللی فعلا چیز دیگه میگه تو همه دنیا سرمایه گذارا رفتند سمت طلا بعد شما میگیید بورس حباب نیست ولی مسکن وطلا و …. بقیه حباب است

  • محسن

    اگر صندوق هاییکه دولت میده ریزش کنه مثل دارایکم افزایش نقدینگی در بازار و بالارفتن قیمتطلا

  • ناشناس

    تا با دنیاارتباط برقرار نکنیم هیچی درست نمیشه عصر 400سال پیش هم که پول وسکه نبودمبادله کالا به کالا بودیعنی ارتباط بود درصورت روابط خوب بین المللی فروش نفت بالامیره تجارت ساده تر میشه دلار فراوان میشه وقیمتش در محدوده 13تا14میرسه ونرمال میشه

    • ناشناس

      ۱۳ ۱۴ تومن نرمال ؟

  • ف. ش

    کرونا فروکش شدنیه آیا!!! بزار حداقل مردم به یه جایی برسن چرا میگید ریال رو نگهدارید طلا نخرید 2هزار پولشونم به باد بره شماها راحت شین

  • مرادسیان

    چی میگی واسا خودت محاله که دلار بشه ۸ تومن وسکه دوتومن چرت گفتی

  • دلسوز

    نایب رییس اتحادیه عجب نظری میده در حالیکه با فروکش کردن کرونا افراد بیشتری به بازار هجوم خواهند کرد .بقول یکی از دوستان علت عدم رابطه با دنیا و چاپ پول و خروج دلار توسط اختلاس گرا است که باعث بی ارزش شدن پول ملی شده

  • الی

    هیچی، مردم دیگه ندارن بخرن، بزار گرون شه ما که نمیتونیم بخریم، برامون دیگه فرقی نمیکنه

  • محسن

    اونیکه میگی طلاست پس نمیشه روش قیمت گذاشت
    طلا قیمتش این نیست در زمانهای قدیم ارزش یک سکه طلا ارزش یک هکتار باغ پر از میوه بود ولی حالا چی؟!
    پس مسکن باید بمیرد قیمتش این نیست زمینی که از خود مونه و مواد اولیه ساختمان از خودمونه پس چرا این چنین گران ؟!!!