کد مطلب: ۶۵۵۲۲۳

قیمت لیر امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱/ بحران اقتصادی و کاهش نرخ زاد و ولد در ترکیه

قیمت لیر امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱/ بحران اقتصادی و کاهش نرخ زاد و ولد در ترکیه

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۹۹۰ تومان معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۹۹۰ تومان معامله می‌شود.

در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه ۲۰۰۰ تومان و کمترین قیمت ۱۹۵۰ تومان است.

بحران اقتصادی و کاهش نرخ زاد و ولد در ترکیه

به نقل از تسنیم ، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که با توجه به آمارهای جمعیتی ترکیه، در این کشور بین افزایش آمار بیکاری و کاهش آمار زاد و ولد ارتباط مستقیمی وجود دارد.

موضوع سیاست های جمعیتی و اعلام آمار زاد و ولد در ترکیه، همواره بیش از آن که یک موضوع آماری و اقتصادی - اجتماعی باشد، به عنوان یک موضوع سیاسی مهم قلمداد شده است.

چرا که بر اساس باورهای ملی گرایانه ترکیه، کاهش جمعیت به خودی خود یک تهدید است.

اما حالا شرایط اقتصادی این کشور به حال و روزی افتاده که نه تنها خانواده های دارای فرزند، بلکه زوج های جوان نیز تمایلی جدی به فرزندآوری نشان نمی دهند و آهنگ رشد جمعیت در ترکیه، کُند شده است.

اگر چه از دید کارشناسان و متخصصین جامعه شناسی سیاسی، در جهان مدرن ما دلایل بسیاری برای کاهش زاد و ولد در میان خانواده ها وجود دارد، اما ظاهراً نقش عامل اقتصادی، از دیگر عوامل موجود، پررنگ تر است.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که با توجه به آمارهای جمعیتی ترکیه، در این کشور بین افزایش آمار بیکاری و کاهش آمار زاد و ولد ارتباط مستقیمی وجود دارد.

نگرانی از آمارهای سال ۲۰۲۱ میلادی

ابراهیم قهوه چی از تحلیلگران مشهور اقتصادی ترکیه، در ستون خود در روزنامه قرار، نگاهی انداخته به تحلیل آماری جمعیت ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی.

او نوشته است: «دیروز سازمان ملی آمار ترکیه (TUIK) آمار جداول زاد و ولد سال ۲۰۲۱ میلادی را منتشر کرد. بر این اساس، در سال ۲۰۲۱، یک میلیون و ۷۹ هزار و ۸۴۲ نوزاد در کشور ما به دنیا آمدند. تحلیل اجمالی آمارها نشان دهنده این است که بحران اقتصادی بر همه چیز سایه افکنده و بین تعداد فرزندان و روند افزایش آمار بیکاران، ارتباط جدی مشاهده می کنیم.»

در ادامه این تحلیل به این اشاره شده که بحران اقتصادی سال ۲۰۰۱ میلادی برای مردم ترکیه اهمیت فراوانی داشته است. در این سال تعداد تولد ۱ میلیون و ۳۲۳ هزار نوزاد بوده اما در سال ۲۰۰۳ میلادی به ۱ میلیون و ۱۹۹ هزار کاهش یافت. با رونق اقتصادی پس از آن، تعداد نوزادان در سال ۲۰۰۸ به ۱ میلیون و ۲۹۶ هزار نفر رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.