کد مطلب: ۳۳۹۱۳۹

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

آیا پروژه جدید دولت قیمت مسکن را ارزان می‌کند؟

آیا پروژه جدید دولت قیمت مسکن را ارزان می‌کند؟

ساخت 900 هزار واحد مسکونی از سوی دولت اگرچه مورد استقبال رئیس اتحادیه املاک تهران قرار گرفته اما یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: اجرای این پروژه‌ها نمی‌تواند گرانی اخیر قیمت مسکن را مهار کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری، تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای ۵۰ هزار نفری که در دستور کار امسال قرار دارد و همچنین با تولید ۵۰۰ هزار واحد مسکن نیمه‌تمام مهر تا پایان سال ۹۹، در مجموع ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور جز برنامه‌های اعلام‌شده توسط وزیر راه و شهرسازی است. آیا این طرح دولت می‌تواند تاثیری در بازار مسکن داشته باشد؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سوال که آیا با تولید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور قیمت این کالای سرمایه‌ای کاهش می‌یابد یا خیر، به تجارت‌نیوز گفت: تولید و عرضه مسکن یکی از اقدامات ارزنده‌ای است که دولت دوازدهم نسبت به اجرای آن وعده داده و همچنین بخش خصوصی از اجرای این نوع پروژه‌ها از سوی دولت دفاع می‌کند.

کاهش قیمت مسکن در بازار

رئیس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: بدون شک تولید انبوه مسکن عرضه را افزایش داده و در مقابل می‌تواند بار روانی مثبتی را در قیمت مسکن ایجاد کند.

مصطفی قلی خسروی افزود: به هر حال قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌کند. در این بازه زمانی باید ساخت‌وساز در حوزه مسکن را کلید زد. چرا که با تحریک صنعت ساختمان، 120 صنعت دیگر نیز از رکود خارج خواهند شد و علاوه بر آن نیز روند اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد.

او اظهار کرد: بدون شک تولید انبوه مسکن عرضه را افزایش داده و در مقابل می‌تواند بار روانی مثبتی را در قیمت مسکن ایجاد کند.

900 هزار واحد مسکونی قیمت مسکن را تغییر نمی‌دهد

در حالی که رئیس اتحادیه املاک تهران تولید ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را گام مثبتی برای کاهش قیمت‌ها می‌پندارد، یک کارشناس بازار مسکن نظر متفاوتی را در این زمینه ارائه می‌دهد و معتقد است که 2.5 میلیون مسکن مازاد در شرایط مکانی مناسبی جانمایی نشده و به همین دلیل طی این سال‌ها هیچ‌گاه تقاضایی برای خرید این نوع واحدها از سوی مردم وجود نداشته است.

عطا آيت‌الهی به تجارت‌نیوز گفت: در این بازه زمانی ما همچنان با کمبود مسکن روبه‌رو هستیم. در حقیقت هیچ‌گاه پروژه‌ مناسبی که با شرایط کم‌درآمدها سازگاری داشته باشد، وجود نداشته است.

او اظهار کرد: وعده ساخت این 900 هزار واحد مسکونی نیز بیشتر برای اقشار کم‌درآمد است. بنابراین ساخت این واحدها نمی‌تواند در مراکز شهرها رخ دهد، بلکه ممکن است این واحدها نیز در بخش‌های دورافتاده شهر اجرا شود. با این اوصاف ورود دولت به این پروژه‌ها نیز نمی‌تواند تاثیری در شکست قیمت مسکن داشته باشد؛ چرا که هم‌اکنون قیمت‌های جدید مسکن برای مردم ملموس شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پروژه؟!
    چطور ممكنه وقتی كه در عرض يكسال قیمت مسکن ٩١ درصد افزايش داشته اميدوار بود که قیمت مسکن با این میزان حقوق‌ها بخونه؟!