کد مطلب: ۸۱۹۹۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

سرپوش دولت بر فوران قیمت مسکن / چرا آمار تحولات مسکن منتشر نمی‌شود؟

سرپوش دولت بر فوران قیمت مسکن / چرا آمار تحولات مسکن منتشر نمی‌شود؟

اکنون پنج ماه است که بانک مرکزی آماری از تحولات بازار مسکن منتشر نکرده و این در حالی است که داده‌های میدانی حاکی از رشد بی‌سابقه قیمت مسکن طی همین بازه زمانی کوتاه‌مدت است. به نظر می‌رسد دولت تلاش کرده است با سانسور آمارها، قیمت را کنترل کند با این حال نه تنها در تحقق این هدف موفق تبوده بلکه اکنون متهم به پنهان‌کاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رشد قیمت مسکن در پی صعود پرشتاب قیمت دلار از پاییز سال گذشته آغاز شد. روندی که هر بار خود را هر چند قیمت دقیق در گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی نشان می‌داد. با پایان فصل پاییز اما بانک مرکزی انتشار آمار مسکن را متوقف کرد. بازار مسکن این اقدام را به معنای سرپوش دولت بر تحولات افزایشی قیمت مسکن تعبیر کرد و از همین رو هیجان رشد قیمت‌ها بالاتر رفت.

این روند همزمان با صعود تورم در تمامی بخش‌های اقتصادی و روند افزایشی قیمت دلار که همبستگی بالایی با قیمت مسکن دارد، تقویت شد. تا آنجا که کارشناسان بازار مسکن پیش‌بینی کرده بودند تا خردادماه امسال، متوسط قیمت مسکن شهر تهران از 60 میلیون تومان هم فراتر خواهد رفت. اکنون بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر متر واحد مسکونی با همین عدد و رقم هم فاصله زیادی پیدا کرده و تصمیمی برای کاهش ندارد.

واقعیتی به نام «چسبندگی قیمت»

اگرچه مدتی است قیمت دلار در مسیر نزولی است، بازار مسکن نیز از معاملات خالی شده و هر دو نوع تقاضای سرمایه‌گذاری و مصرفی نیز کاهش جدی یافته است، اما قیمت مسکن به دلیل پدیده‌ای به نام «چسبندگی» همچنان بالا مانده است.

حتی اگر دولت تلاش کند با مانورهای رسانه‌ای و خبردرمانی القا کند که قیمت مسکن طی دو هفته اخیر و همزمان با افت قیمت دلار کاهشی است، واقعیت بازار و فایل‌هایی که بنگاه‌های مشاوره ملکی به مشتریان ارائه می‌دهند، خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

بر همین اساس گفته می‌شود دولت نه تنها در کنترل قیمت مسکن ناتوان بوده بلکه تلاش کرده است از طریق سانسور آمارها بر وضعیت نابسامان مسکن سرپوش هم بگذارد.

مسکن در تله رکود تورمی

این در حالی است که طی هفته‌های اخیر موجی رسانه‌ای به راه افتاده تا این‌گونه القا کند که قیمت مسکن به طور مشخص در شهر تهران کاهشی شده است. این در حالی است که پیگیری‌های میدانی تجارت‌نیوز حاکی از افتادن مسکن در تله رکود تورمی است؛ به این معنا که قیمت‌ها در سطوح بالا سیر می‌کنند اما خبری از معاملات نیست.

اگرچه کاهش قیمت مسکن در صورت اتفاق، رخدادی بسیار خوشایند تلقی می‌شود اما نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که دولت طی ماه‌های اخیر به جای درمان واقعی اقتصاد و به ویژه مسکن، به ریسمان پوسیده خبردرمانی و اتهام‌زنی به بازیگران بازار مسکن چنگ زده است.

این روند در حالی اتفاق افتاده که سایه سنگین سکوت آماری دولت بر سر بازار مسکن سایه افکنده و قیمت‌ها در کف بازار افزایشی بوده است. بر همین اساس نکته قابل نکوهش درباره خبرهایی از این دست، تبری دولت از گرانی مسکن و چشم‌پوشی از کم‌کاری این نهاد در قبال بازار مسکن است.

کاهش قیمت در بازار مسکن دیده نمی‌شود

فرشید پورحاجت عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با تاکید بر اینکه نبود آمار، فاجعه‌ای برای صنعت مسکن و سایر صنایع کشور است، گفته که هر گاه با اقدامات ایذایی، آمار را سرکوب کرده‌ایم، تبعات سنگینی را هم پرداخت کرده‌ایم.

او در واکنش به آمار کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن گفته است: اصلا در ماه‌های گذشته هیچ آماری در کشور در رابطه با بخش مسکن نداشتیم که بخواهیم آمارها را رصد کنیم تا متوجه شویم که با کاهش یا افزایش قیمت مسکن مواجه شدیم و یا با کاهش یا افزایش تولید مسکن مواجه شدیم!

پورحاجت در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرده است: بر این اساس، اینکه بخواهیم خیلی مستند و بدون اطلاع از شرایط بازار مسکن، وضعیت قیمت‌ها را رسانه‌ای کنیم، به نظر می‌رسد اشتباهی بوده که صورت گرفته است.

این عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تصریح کرده است: من به‌عنوان فردی که در بازار مسکن سالیان سال فعالیت کردم، کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن را تحت هیچ شرایطی رصد نکردم و بازار نیز همچون گذشته در شرایط خاصی قرار دارد و هیچ تغییرات بنیادی در بازار مسکن رخ نداده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمتها رو به بالا است.