کد مطلب: ۷۲۷۸۹۲

قیمت نفت در پایین‌ترین حد ۲ ماهه

قیمت نفت در پایین‌ترین حد ۲ ماهه

امروز (دوشنبه) قیمت نفت در بازارهای جهانی به پایین‌ترین حد در ۲ ماه اخیر رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژانویه ۸۷ سنت معادل یک سنت کاهش یافت و به ۸۶ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در دسامبر با ۸۷ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد ژانویه این شاخص، با ۶۹ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید.

به نقل از ایسنا، هر دو شاخص روز جمعه به پایین‌ترین رکورد از ۲۷ سپتامبر نزول کرده بودند و دومین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساندند. نفت برنت هفته گذشته ۹ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۱۰ درصد کاهش داشت.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: علاوه بر ضعیف شدن دورنمای تقاضا به دلیل محدودیت‌های کووید چین، بهبود ارزش دلار آمریکا هم عامل منفی برای قیمت نفت است. ریسک پذیری ضعیف شده است زیرا آمار اقتصادی اخیر کشورهایی نظیر انگلیس و منطقه یورو به سناریوی رکود اشاره دارد. اظهارات موافق تحکیم سیاست پولی از سوی مقامات بانک مرکزی آمریکا هم نگرانی‌ها نسبت به دورنمای اقتصاد این کشور را برانگیخته است.

آمار جدید ابتلا به کووید در چین نزدیک به رکورد بالایی که در آوریل وجود داشت، مانده و این کشور در سطح ملی و در شهرهای بزرگ، با موج جدید شیوع مبارزه می‌کند. مدارس مناطق پکن روز دوشنبه پس از این که مقامات از ساکنان خواستند در خانه بمانند، مجازی شدند.

در این بین، کمبود عرضه در اروپا تسهیل شده و پالایشگاه‌ها پیش از مهلت پنجم دسامبر که تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه آغاز می شود، نفت زیادی ذخیره کرده اند.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به رویترز گفت: انتظار می‌رود مقررات اتحادیه اروپا برای معرفی طرح گروه هفت برای اعمال سقف قیمت برای فروش نفت روسیه، تا آن زمان تکمیل شود.

بر اساس گزارش رویترز، تقاضا در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی ضعیف مانده است. انتظارات بالایی که برای افزایش نرخ بهره در کشورهای دیگر وجود دارد، ارزش دلار آمریکا را تقویت کرده و نفت را برای سرمایه گذاران گرانتر کرده است.

سرعت کاهش قیمت نفت بیشتر شد

بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۹۰ سنت معادل ۱.۸ درصد کاهش، به ۱۰۴ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۸۹ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش، به ۱۰۰ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص هفته گذشته تحت تاثیر نگرانی‌ها پیرامون چشم انداز تقاضا برای سوخت، حدود پنج درصد نزول کرده بودند.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیرکل شرکت تحقیقاتی نیسان سکیوریتیز در این باره گفت: فضای بدبینی به نگرانی‌ها پیرامون محدود شدن عرضه جهانی غالب شده است زیرا چین همچنان به قرنطینه شانگهای ادامه داده است و سرمایه گذاران آماده سلسله افزایش نرخ‌های بهره آمریکا می شوند. سرمایه گذاران تلاش می کنند قراردادهایی که دارند را پیش از آغاز فصل رانندگی تابستانی آمریکا در ماه مه، تنظیم کنند. اما به دلیل احتمال تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا و عمیق شدن بحران اوکراین، انتظار نمی رود قیمت‌های نفت به پایین ۹۰ دلار در هر بشکه سقوط کنند.

مقامات شانگهای در حال مقابله با موج شیوع کووید ۱۹ هستند و فنس‌هایی را خارج از ساختمان‌های مسکونی بر پا کرده‌اند که باعث اعتراض عمومی جدید علیه قرنطینه و محبوس شدن ۲۵ میلیون سکنه این شهر در خانه‌هایشان شده است.

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد نیم درصد افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست بعدی بانک مرکزی در ماه مه، در میان گزینه‌های این بانک مرکزی وجود دارد.

در بخش عرضه، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و با یک حلقه افزایش، به ۵۴۹ حلقه رسید که بالاترین رقم از آوریل سال ۲۰۲۰ است.

سه منبع آگاه روز جمعه به رویترز گفتند: در اروپا، کنسرسیوم خط لوله کاسپین، پس از اختلال ۳۰ روزه، صادراتش را به طور کامل از ۲۲ آوریل از سر بگیرد.

با این حال بعضی از تحلیلگران می‌گویند وخیم شدن بحران اوکراین ممکن است فشار بر اتحادیه اروپا را برای تحریم نفت روسیه افزایش دهد و قیمت‌ها اواخر امسال به سطح بالاتری صعود کنند. روسیه بزرگترین تامین کننده گاز اروپا و دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی است.

بر اساس گزارش رویترز، بانک مورگان استنلی پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ را به میزان ۱۰ دلار در هر بشکه بالا برد و ۱۳۰ دلار اعلام کرد. این پیش‌بینی بالاتر به دلیل کمبود شدید عرضه ناشی از عرضه پایین‌تر روسیه و ایران اعلام شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.