کد مطلب: ۳۸۲۶۲۰

فرازوفرودهای قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت

فرازوفرودهای قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت

قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله افزایش احتمال تمدید توافق کاهش تولید، برآوردها از کاهش رشد تقاضا، تشدید جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده و حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان فرازوفرودهای زیادی داشت.

قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله افزایش احتمال تمدید توافق کاهش تولید، برآوردها از کاهش رشد تقاضا، تشدید جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده و حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان فرازوفرودهای زیادی داشت.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، در مقایسه با بالاترین سطح قیمت در اواخر ماه آپریل 2019، قیمت نفت در هفته‌های اخیر حدود 20 درصد کاهش یافته است.

در اولین روز باز شدن بازارهای جهانی یعنی دوشنبه، به دنبال انتشار بیانیه‌ای از سوی عربستان مبنی بر اینکه احتمالا کاهش تولید کشورهای اوپک و روسیه تداوم می‌یابد، قیمت نفت افزایش یافت.

در عین حال، روسیه در این روز در مورد احتمال سقوط قیمت نفت تا 30 دلار هشدار داد و اعلام کرد که این کشور نیز از تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال حمایت می‌کند.

هر بشکه نفت خام برنت در معاملات این روز، به 63.54 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با قیمت 54.27 دلار معامله شد.

با افزایش نگرانی‌ها از رشد اقتصادی جهان، افزایش احتمال تمدید اوپک‌پلاس برای مهار ذخایر نفت از سقوطِ بیشتر قیمت نفت در معاملات سه‌شنبه نیز جلوگیری کرد.

در معاملات روز چهارشنبه اما قیمت نفت یک درصد ارزان شد.

در این روز آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی چشم‌انداز خود برای رشد تقاضا در سال 2019 را کاهش و برعکس برای رشد تولید نفت در آمریکا افزایش داد.

در حالی که نگرانی‌ها در مورد افزایش عرضه جهانی و کاهش رشد تقاضا افزایش یافته، تشدید تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان نیز به کاهش قیمت در هفته‌های اخیر دامن زده است.

روز پنج‌شنبه اما به دنبال انتشار اخبار مربوط به حادثه دو نفتکش در دریای عمان، قیمت معاملات آتی نفت خام برنت چهار درصد افزایش یافت.

به دنبال لفاظی‌های ایران و ایالات متحده تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافته است. پیش‌تر نیز چندین رسانه از وقوع انفجار در بندر فجیره امارات و آتش گرفتن دست‌کم هفت نفتکش خبر داده بودند.

با این حال در ادامه روز پنج‌شنبه قیمت نفت اندکی کاهش یافت.

در ساعات اولیه روز جمعه بازار نفت نوسان خاصی را تجربه نکرد. در این روز قیمت هر بشکه نفت خام برنت به 62.1 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت نیز با قیمت 52.51 دلار معامله شد.

در عین حال، گزارش‌ها از اوپک نشان می‌دهد که تولیدکنندگان این کارتل، تولید خود را در ماه می (اردیبهشت-خرداد) ۲۳۶ هزار بشکه در روز کاهش داده و در مجموع ۲۹٫۸۷۶ میلیون بشکه در روز تولید کرده‌اند. این کمترین میزان تولید اوپک طی پنج سال گذشته محسوب می‌شود.

نشست اوپک برای رایزنی در مورد تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال جاری در ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۱۰ روز دیگر) برگزار می‌شود.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.