کد مطلب: ۶۱۹۶۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گاز در زمستان گران می‌شود؟/ توییت جدید وزیر نفت درباره مصرف گاز

گاز در زمستان گران می‌شود؟/ توییت جدید وزیر نفت درباره مصرف گاز

جواد اوجی، وزیر نفت در توییتی خبر از رکوردزنی مصرف گاز خانگی در کشور داده است. وزیر نفت پیش از این هم هشدار داده بود که از ابتدای آذرماه، مشترکان پرمصرف گاز خانگی، جریمه می‌شوند. آیا قرار است قیمت گاز گران شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد اوجی هشدار داده بود که قرار است از ابتدای آذر ماه مشترکان پرمصرف گاز جریمه شوند و حالا زمزمه‌های کمبود گاز و رکوردزنی مصرف آن و افزایش مصرف گاز خانگی و قیمت گاز هم شدت گرفته است. این زمزمه‌ها، حالا به حدی رسمی شده که جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم در توییتی خبر از رکورد مصرف گاز خانگی داد. او پیش از شروع پاییز هم از کمبود روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در فصل زمستان خبر داده بود.

گاز لوگو

اوجی در این توییت مدعی شده بود که در ۲۴ ساعت گذشته رکورد تاریخی مصرف ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز در بخش های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ثبت شده است. این آماری است که سخنگوی شرکت ملی گاز در گفتگوی زنده خبری هم آن را تایید کرده است.

طبق آخرین آماری که در سال ۹۹ منتشر شد، ۷۳ درصد کل گاز کشور در بخش خانگی مصرف شده بود.

تامین گاز خانگی در اولویت

سخنگوی شرکت ملی گاز گفته بود بیشترین مصرف در بخش خانگی است و اگر مصرف خانگی کاهش پیدا نکند احتمال افت فشار وجود دارد. با این حال اولویت تامین گاز بخش خانگی هستند و در صورت لزوم، محدودیت‌هایی در صنایع اعمال می‌شود.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران هم چندی پیش در گفتگوی زنده خبری از مصرف سه برابری انرژی در ایران نسبت به کشورهای اروپایی خبر داده بود. البته وزیر نفت اوایل آبان ماه امسال هم اعلام کرد که تعرفه گاز برای مشترکان پرمصرف، افزایش می‌یابد.

گاز هم بی‌صدا گران می‌شود؟

حالا این طور که از اظهارات وزیر نفت و سخنگوی شرکت ملی گاز برمی‌آید، شرکت ملی گاز قصد دارد با محدود کردن گاز بخش صنعتی، گاز خانگی را تامین کند. سیاستی شبیه به آنچه وزارت نیرو در زمان کمبود برق تابستان پیش گرفت و در نهایت هم برق گران شد. در حقیقت، وزارت نیرو با افزایش تعرفه برق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کردند سعی در کنترل مصرف برق و تامین برق شبکه داشت.

شرکت برق ماه‌ها ادعای مشترکان درباره افزایش قیمت قبض‌شان را رد می‌کرد و می‌گفت قیمت برق افزایش نداشته اما سرانجام ناچار شد رسما اعتراف کند که قبض برق برخی از مشترکان را با تعرفه انرژی‌ها تجدیدپذیر حساب کرده است.

این بحث تا جایی بالا گرفت که کاظم دلخوش، نماینده و عضو کمیسیون اقتصاد مجلس در صحن علنی ادعا کرد که وزارت نیرو در ماه‌های گذشته دست در جیب مردم کرده و قبض برق مردم در ماه‌های گذشته با تعرفه نیروگاه‌های تجدیدپذیر حساب شده است.

برخی هم به ارزانی برق در ایران اشاره می‌کردند و انگشت اتهام کمبود برق را به سمت مردم دراز می‌کردند. در حالی که طبق آمار، بخش خانگی تنها ۴۰ درصد از بار برق کشور را به دوش می‌کشد و آن طور که وزارت نیرو اعلام کرده، ۸۰ درصدشان هم مطابق الگوی استاندارد برق مصرف می‌کنند.

حالا انگار سناریوی گرانی بی‌صدای گاز خانگی، در حال انجام است و همه پازل‌های گرانی گاز یکی یکی تکمیل می‌شوند. اعضای دولت ابتدا صحبت از کمبود گاز کردند، پس از آن شرکت ملی گاز ایران مدعی شد که ایرانیان سه برابر اروپایی‌ها گاز مصرف می‌کنند و در نهایت وزیر نفت به مشترکان پرمصرف هشدار داد که قرار است از یکم آذر ماه مشترکان پرمصرف گاز خانگی، جریمه شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.