کد مطلب: ۵۰۴۶۰۴

گزارش تجارت‌نیوز از قیمت‌گذاری دستوری در بازار سهام

سیگنال خطرناک وزیر صمت برای بورس / آغاز قیمت‌گذاری فولادی‌ها از فردا

سیگنال خطرناک وزیر صمت برای بورس / آغاز قیمت‌گذاری فولادی‌ها از فردا

از فردا قرار است قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS (کشورهای مستقل همسود) اعمال شود. این اعلام وزیر صمت درحالیست که فعالان بازار سهام به این قیمت‌گذاری دستوری انتقاد شدیدی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صنعت فولاد به عنوان یکی از معدود صنایع ارزآور در دوره تحریم عملکرد خوبی داشته اما اختلاف قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد باعث انتقاداتی شده و رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد اختلاف قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد را حدود ۵۰ درصد بیان کرده است.

بحث قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا کشمکش زیادی میان دولت و فولادسازان ایجاد کرده است. درآمد فولادسازان با توجه به ۸۰ درصد نرخ ۴۵۰ دلاری cis به طرز چشم‌گیری کاهش یافته و این موضوع باعث مخالفت فولادسازان با شیوه نامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است و طبق ماده ۱۸ قانون بازار اوراق بهادار، کالاهای پذیرفته شده در بورس کالایی باید از نظام دستوری قیمت‌گذاری خارج شوند و دخالت دولت در تنظیم بازار همواره به آزادی این بازار لطمه زده است.

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا، بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS (کشورهای مستقل همسود) خواهد بود و این قیمت پایه طی روزهای آتی به بورس کالا ابلاغ خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه در جنگ اقتصادی تمام عیاری قرار داریم، تصریح کرد: تصمیمات برای عبور از این شرایط جنگی نیز باید سریع، قاطعانه و بر اساس مقتضیات زمانی گرفته شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت قیمت محصولات فولادی را در زندگی مردم دخیل دانست و گفت: محصولات فولادی بایستی به قیمت مناسب به دست مردم برسد؛ چرا که تاثیر افزایش قیمت آن در مسکن، خودرو و لوازم خانگی نیز تاثرگذار و قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین دیروز وزیر صنعت ، بورس را عامل بعضی از گرانی‌ها معرفی کرد و این در حالی است که امروز رئیس جمهور از سیاه‌نمایی و عملیات روانی تخریبی علیه بورس گلایه کرده است!

توزیع ۴ میلیارد دلار رانت در یک سال!

همچنین رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد در خصوص این شیوه نامه به تجارت‌نیوز گفت: اصولا در اقتضاد سالم دولت در اقتصاد دخالت نمی‌کند و به نظرم پایه این شیوه نامه در تبصره غلط ایراد دارد و اصلا نباید شیوه نامه بدون نظریات انجمن‌های فولادی تنظیم شود. وزارت صمت به دنبال جلوگیری از صادرات یا ایجاد رانت نیست اما با به تصویب رسیدن این شیوه نامه و با احتساب ۷۰ درصد قیمت cis و میزان عرضه ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تن، چیزی حدود چهار میلیارد دلار رانت در سال توزیع می‌شود.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این شیوه نامه به تجارت‌نیوز گفت: سه آیتم بحث برانگیز در این شیوه نامه است که اولین آن تامین قیمت پایه است که وقتی می‌توانیم در شرایط تحریم محصول فولادی را صادر کنیم اصلا توجیه ندارد که ۱۵ درصد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی روی این محصول قیمت‌گذاری کنیم و همچنین تجربه ثابت کرده که قیمت‌گذاری دستوری هیچ وقت به نقع مصرف‌کننده نبوده و فقط ایجاد رانت می‌کند. دومین آیتم در این شیوه نامه سهمیه‌بندی در فروش محصولات در داخل و صادرات محصول است که اختلاف قیمت زیادی دارد و شرکت‌هایی نیز وجود دارند که از این تفاوت قیمت سود زیاد می‌برند. سومین آیتم نیز تایین عوارض برای صادرات محصولات فولادی است که تا قبل از این شیوه نامه صادرات فولاد معاف از عوارض مالیاتی و گمرکی بود اما با این عوارض صادر کردن فولاد اصلا به صرفه نیست.

این کارشناس در رابطه با تاثیر این تاثیر بر بازار سهام گفت: شرکت‌های فولادی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون سهامدار حقیقی دارند و این ارزان فروشی به نوعی حق‌الناس است و حق سهامدارن خرد را با این تصمیم پای‌مال می‌کنند.

خبری‌زاد در پایان افزود: طبق شنیده‌های ما رئیس سازمان بورس و معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز با این تصمیم مخالف بودند و من امیدوارم این تصمیم برای جمع کردن سرمایه تبلیغاتی انتخابی نباشد.

رئیس سازمان بورس هم هفته گذشته گفته بود: ضرر سهامداران، عرضه محصولات در بازار آزاد به قیمت گزاف و سرازیر شدن درآمدهای کلان به جیب واسطه‌ها از پیامدهای منفی قیمت‌گذاری دستوری در بورس است و بر همین اساس نهادهای بالادستی برای مقابله با چنین روندی در فرآیندهای بازار رقابتی دخالت نکنند.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دیوید شیراز

    بازار بورس ایران اعتماد تا این نسل زنده هست برنمیگردد.اینکه بعضی کارشناسان میگن مثل سال ۹۲ بورس ۴ سال رکود داره اشتباهه.چون سال ۹۲ حداکثر ۲ ملیون نفر بی اعتماد شدن ولی سال ۹۹ حدود ۵۰ ملیون نفر فهمیدن بورس کلاهبرداریه
    بورس یه فرصت طلایی برای کشور بود برای تولید و ساخت کشور که شماها یکبار مصرف استفاده کردید.و تمام شد رفت
    یکی از پایه های اقتصاد کشور فرو ریخت

  • باران عباسی

    دژپسند کم بود این هم اومد!
    جناب آقای وزرا اگر خیلی توان و قدرت دارید جلوی گرانی مواد غذایی را بگیرید که مردم شکم گشنه نخوابتد.
    هر شب یک نطق ، یک دستور ، تو را به خدا قسم دست بردارید از این تصمیمات خوش خوشانه ی جلسات دور همی تان.
    سرمایه مردم را تو بورس از نصف کمتر کرده ای. تا خرخره تو ضررند.
    قیمت کالاهای بنیادی را تقاضا باید مشخص کند نه شمای دولت.
    سهامداران را تا ۴۰% به بالا تو ضرر برده اید.
    نه راه پیش دارند نه راه پس.
    تو منگنه گذاشته ای این ملت بدبخت را.
    ول کنید.
    با سرمایه های زحمت کشیده ی مردم بازی نکنید.

    • سیدعلی

      شما سهامداران شکم پرست ومفت خورید فقط به فکرگرانی سهم وسودکردنید ما کارگرای بدبخت توی شرکتها کارمیکنیم که سهماتون ارزش پیداکنه.مثل ارباب ورعیتی. شما چه میدونید بچه هام سه ماهه مرغ نخورده چونکه حقوقم نصفش میره پول اجاره خونه ویک میلیون ودویست ۳۰روز ازماه روخرج دوبچه و زن بکشم.آفرین وزیر جان

    • ناشناس

      با این دستور وزیر :
      اولا قیمت مرغ کاهش پیدا نمی‌کنه.
      دوما قیمت فولاد و زنجیره فولاد هم نه تنها افزایش پیدا نمی کنه کاهش هم پیدا می کنه.
      سوما قاچاق و رانت افزایش پیدا می کنه.
      چهارما با این دستور سود فولادسازان که من و شما هم از طریق سهام عدالت سهامدار هستیم کاهش پیدا می کنه.

    • ناشناس

      عمو جون کارگر زحمتکش اولا خسته نباشی و خدا قوت
      ولی اینرا هم بخوان و در موردش فکر کن اگه سرمایه های سرمایه گذاران بورس که به عناوین مختلف مثل افزایش سرمایه و عرضه اولیه و حالا بازارگردانی به شرکت نمیرسید یا کارخانه ورشکسته بود و بیکار بودید یا حداقل حقوق ماهیانتان هم خبری نبود البته به لطف و کرم و انصاف صاحبان کارخانه هم بستگی داره
      این گفته در مورد صاحبان شرکتها و سهامدار عمده هم درسته که سهامدار و بورس نباشه شرکتی هم به اونصورت نیست پس از سهام خودتون و سهامدار خُرد که بعضی کارگر بازنشسته خودتون هم هستند حمایت کنید

    • محمد حسین

      آقای که میگی بچه هات مرغ نخوردن 3ماهه و میگی ما سهام دارها به فکر بالا بردن سهم هامون هستیم خوبه سید هم هستی قضاوت نکن عزیزم به خدا شما هم از سفره ما خبر نداری من 1سال مرغ نخوردم 5ماهه هرشب نون سیب‌زمینی آب پز به زن بچم میدم حالم از خودم دیگه بهم میخوره یه پراید داشتم فروختم از بی کاری گفتم یه آب باریکه باشه برا زندگیم دیگه چرخ هم نمیتونم باهاش بخرم پس زیاد تند نرو قضاوت نکن همه سهام دارها را باهم ایشالله خدا به داد همه برسه ??

  • ناشناس

    وقتی وزیر صمت نمیتونه بازار آزاد فولاد رو کنترل کنه , داره از بورس استفاده بی جا میکنه , به بورس چه ربطی داره وقتی نمیتوانید جلوی دلالی رو بگیرید .

  • ناشناس

    چقدر عالی میشه پس
    از فردا خونه میشه متری ۱۰ تومن
    ماشین هم ۵۰ درصد منفی میشه
    پراید ۲۰ تومن

  • ناشناس

    وزیر صمتی که هیچ اطلاعاتی ازبورس نداره وحتی مرغ وتخم مرغم بورسی اعلام میکنه آیامیشه امیدی به بورس داشت

    • ناشناس

      زیره هم بورسیه اگه نمیدونستی برو ببین!
      مرغ و تخم مرغ اگه دوست نداری یا وضعت توپه بگم کباب شیشلیک رو بورسی کنه راضی میشی ؟!
      فعلا همین مرغ و تخم مرغ و غذایی ها بورس رو نگهداشتن شرکت سیمرغ سهامش از اول آذر تا حالا بیش از ۴۲ درصد سود داده
      بعضی دنبال سود فلان شرکت گُندند فکر میکنند چون شرکت متضرر بزرگه سودش هم زیاده برعکس شرکتی که ضررده است هرچی بزرگتره ضررش هم بیشتره و زیان انباشتش هم بیشتره که جبرانش هم سخته

  • ناشناس

    پول تون هر چی مونده بردارید وگرنه اونم میدزدن،لعنت بر کسی ک بورس رو معرفی کرد

  • ناشناس

    بنده خدا از بس برای حل مشکلات صنعت و معدن و تجارت که کم هم نیستند فکر کرده چشاش لوچ شده یا عکاسش خوب نگرفته!

  • ناشناس

    گرانی فولاد و متعلقاتش در این چند روز کمر صنعتگران را شکست

  • یک کارگر

    اولاً این کارشناس از طرف فولاد سازی حرف میزنند و فقط به فکر منافع آنها هست… فولاد که در معدن ارزان ترابری ارزن و ریالی کارگر ریالی و آب برق وووو هم ریالی بهش میدن آنوقت بیاد برای فروش خودشان را با بازار جهانی مقایسه کنند آخه مگر با دلار استخراج و تولید میکنند .. باید همه تولید کنندگان کشور که در بازار ریالی کار می‌کنند 30درصد اجناس و تولید خود را در بازار داخلی تخفیف ویژه دهند در بازار صادرات به نرخ کامل دلار بفروشند .. فولاد در همه زمینه ها تاثیر دارد از لوازم خانگی تا خودرو ووو در همین حال سایر اجناس بدست مصرف کننده ارزان تر می‌رسد… اگر قبول ندارید با دلار استخراج و حقوق بدهید با دلار هم بفروشند..

  • ناشناس

    قضیه بورس کالا با بورس اوراق فرق میکنه اشتباه نگیرید
    تازمانی که عرضه و تقاضا ناهماهنگ باشه و عرضه قطره چکانی قیمت فولاد همینه
    اون مسئول بورسی که مقابل شیوه نامه جدید می شایسته باید ببینیم کیه و تو این سالها چقدر زده به جیب