کد مطلب: ۶۶۶۲۷۰

قیمت گوشت قرمز ۲۳ خرداد ۱۴۰۱/ مافیا در بازار گوشت

قیمت گوشت قرمز ۲۳ خرداد ۱۴۰۱/ مافیا در بازار گوشت

قیمت انواع گوشت قرمز امروز دوشنبه ۲۳ خرداد نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی چند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت گوشت قرمز در ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار ) :

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

مافیا در بازار گوشت

به نقل از دانشجو ، بازار گوشت، بازار عجیبی شده است. تقریبا قیمت‌ها به حال خود رها شده و نظارت خاصی روی فروشندگان گوشت قرمز نیست. البته نهاد‌های توزیع‌کننده گوشت قرمز مانند سازمان میادین میوه و محصولات کشاورزی تهران، قیمت‌هایی را اعلام می‌کنند که گویی مربوط به کشور دیگری است.

به عنوان نمونه، این نهاد وابسته به شهرداری تهران، قیمت هر کیلو ران منجمد گوسفندی را ۱۱۰هزار تومان اعلام کرده است، اما قیمت‌های بازار، رقم دیگری را نشان می‌دهد. این اختلاف قیمتی در سایر فرآورده‌های گوشتی نیز به چشم می‌خورد.

بازدید‌های میدانی از مراکز فروش گوشت قرمز هم نشان می‌دهد هیچ قیمت ثابتی برای گوشت وجود ندارد و بعضا چندین قیمت برای یک کالای واحد وجود دارد.

برخی از فروشندگان، دلیل این مهم را اجاره مغازه‌ها عنوان می‌کنند و برخی دیگر در کمال صداقت می‌گویند قیمت را با توجه به نوع مشتریان خود تعیین می‌کنند. وقتی از آن‌ها پرسیده می‌شود نگران بازرسی‌ها نیستید، می‌گویند اتحادیه که کاری به ما ندارد. اگر تعزیرات هم بازرس راهی کند، پیش از ورود بازرس از اتحادیه به ما اطلاع می‌دهند.

گریزان از رسانه

به سراغ علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت رفتیم. فردی که این روز‌ها در سکوت کامل فرو رفته و ترجیح می‌دهد به سوالات خبرنگاران پاسخ ندهد. پس از چندبار قرار برای مطرح کردن پرسش‌ها، وی تلفن‌همراهش را از دسترس خارج کرد.

کمبود دام تکذیب شد

البته برخی فروشندگان گوشت می‌گویند طی روز‌های اخیر، بازار با کمبود مواجه شده که رئیس شورای تامین دام تکذیبش می‌کند. منصور پوریان می‌گوید: «با مازاد تولید دام در کشور مواجه هستیم و به همین دلیل، بازار توان افزایش قیمت را ندارد.» این در حالی است که خلاف این موضوع در بازار دیده می‌شود. از او پرسیدیم آیا طی ماه‌های اخیر، قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان افزایش داشته است که او پاسخ می‌دهد: «قیمت دام زنده نسبت به سه ماه اخیر تغییری نکرده است، اما در بحث گوشت، شاهد افزایش قیمت هستیم که ارتباطی به ما ندارد.»

وی نرخ دام زنده برای فروش را کیلویی ۷۰هزار تومان عنوان کرد و معتقد است قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کننده باید حدود ۱۳۰تا۱۵۰هزار تومان باشد.

وعده بی‌سرانجام

محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی هم درباره وضعیت بازار گوشت‌قرمز و این‌که برخی فروشگاه‌ها و شبکه‌های آنلاین هر کیلوگرم گوشت را کیلویی ۲۵۰تا ۳۰۰هزار تومان می‌فروشند، می‌گوید: «پس از آزادسازی اصلاح نرخ ارز و نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها، قیمت گوشت قرمز نیز افزایش یافت که این موضوع موقتی است و به‌زودی به نرخ‌های قبلی برمی‌گردد.»

این وعده معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی هنوز اجرایی نشده است و بنا به مشاهدات میدانی خبرنگار ما از فروشندگان سطح شهر، قیمت گوشت ، سینوسی تعیین می‌شود و قیمت‌ها در بازه ۲۵۰تا ۳۰۰هزار تومان قرار دارد و بنا بر آمار‌های غیررسمی، سرانه مصرف گوشت از ۱۱کیلوگرم به سه کیلوگرم رسیده است.

مافیا در بازار گوشت

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران افزایش قیمت گوشت را ناشی از افزایش نهاده‌های دامی، بالا رفتن هزینه نیروی انسانی و خشکسالی در ۹استان عنوان کرد، اما با انتقاد از نحوه نظارت بر بازار می‌گوید: «سیستم دلال بازی به دلیل نظارت ضعیف از وضعیت بازار سوءاستفاده می‌کند و در این شرایط شاهد دریافت سود‌های خارج از عرف بین ۱۰۰تا ۱۵۰درصد هستیم».

وی حضور مافیا در بازار گوشت را تایید و از سنگ‌اندازی برخی سودجویان برای جلوگیری از صادرات دام غیرمولد به کشور‌های همسایه انتقاد کرد.

قاسمی، مدیریت قیمت‌ها در بازار گوشت را نیازمند یک نظارت دقیق از زنجیره تولید تا عرضه عنوان کرد و نظارت‌های تک‌بعدی را عامل به نتیجه نرسیدن نظارت‌ها در گذشته خواند.

سوداگری در زمان جنگ اقتصادی

در حالی که کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه و تلاش‌های فراوانی برای خنثی‌سازی اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد کشور در جریان است، عده‌ای سودجو با افزایش قیمت به دنبال کسب سود‌های نجومی هستند. گام اول دولت برای نظارت باید برچیده شدن این چرخه فسادزا باشد. نظارت ضعیف می‌تواند حلقه این شبکه مخرب برای اقتصاد را وسیع‌تر و حتی توان نظارت را از دولت سلب کند.

بی‌اثر کردن جراحی اقتصاد

ادامه سودجویی از شرایط آشفته بازار علاوه بر ایجاد اختلال در نظارت می‌تواند بر سر راه تصمیمات و اصلاحات اقتصادی دولت مانع جدی ایجاد کند. دستکاری بازار توسط سودجویان، اطلاعات غلطی را از بازار به دولت مخابره خواهد کرد و در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصاد نیز اثر منفی خواهد داشت. در نهایت باید گفت ادامه این گرانفروشی نارضایتی مردم و همراهی نکردن آن‌ها برای سایر تصمیمات کلان در حوزه اقتصاد را به‌دنبال دارد.

ضعف نظارت و دلال‌بازی عامل افزایش قیمت گوشت

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی با تایید افزایش هزینه پرورش دام در کشور می‌گوید: با برداشتن ارز ترجیحی، هزینه تولید دام افزایش محسوسی داشته، اما به دلیل مازاد تولید، امکان افزایش قیمت نبوده، سود این افزایش قیمت فقط به جیب واسطه‌ها می‌رود و صنعت تولید دام با زیان به کار خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با وزیر کشاورزی تصریح کرد: در جلساتی که با وزیر کشاورزی برگزار شد، مشکلات دامداران در خصوص افزایش هزینه‌های تولید بررسی و با وزیر جهاد گزینه‌هایی مانند خرید تضمینی توسط شرکت پشتیبانی دام و عرضه مستقیم مطرح شد. متاسفانه این دو طرح هنوز اجرایی نشده، اما در صورت تشکیل شورای قیمت‌گذاری در خصوص کشف قیمت با حضور کشاورزان و دامداران می‌توان به اجرای آن امیدوار بود.

وی نظارت ضعیف و تعدد واسطه‌ها را دلیل افزایش قیمت گوشت عنوان کرد و گفت: واگذاری حق نظارت از وزارت صمت به جهاد کشاورزی به دلیل کمبود نیرو در این سازمان نتیجه مثبتی نداشته است، اما طرح‌هایی با نظارت اصناف و سازمان بسیج شکل گرفته که در صورت همراهی سازمان‌های دیگر، ضریب موفقیت این برنامه‌ها افزایش خواهد یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درود بر شما، اجازه بدید در مورد گوشت قرمز کسانی تحلیل کنند که اطلاعاتی از تولید و هزینه های تولید گوشت قرمز دارند، با نرخ کنونی نهاده های دامی تولید هر کیلو گوشت قرمز 200000 تومان هزینه دارد. هرچند ما تولید کنندگان با وجود ورشکستگی همچنان تلاش میکنیم به تولید خود ادامه بدهیم ولی ادامه روند کنونی یعنی کشتار دام های مولد، خطر انقراض ذخایر ژنتیکی و قرار گرفتن گوشت های وارداتی بی کیفیت با هزینه هنگفت در سبد غذایی خانوار. این هشداری قریب الوقوع هست که با ادامه روند کنونی گوشت در کمتر از دوسال گوشت خوک و سگ و گربه در سبد غذایی خانوار ایرانی قرار بگیرپ

  • ناشناس

    سلام شما مسولینو ما باید به کی قسم بدیم که دست از سر ما بردارید بخدا دامدار بدبخت طرف تو روستا ده تا گاو یا سی چل تا گوسفند نگه میداشت زندگیشو نه تو رفاه بلکه به زجه یه جوری سرهم میاورد الان که قیمت خوراک ٨برابر شده چه خاکی تو سرش کنه کشاورزی که دیگه نیس ٧٠درصد شغل روستایی ها دامداری بود که اونم شما مسولین بی کفایت جوری ازما گرفتید که برف پارسال اونجوری اب نشد

  • ناشناس

    وقتی مدیر عامل اتحادیه دامداری شخصی میشه که به نظرنمیادتوعمرش یک مرتبه هم ازنزدیک گوسفندودیده باشه یاحتی بدونه گوسفندچطورتولیدمثل میکنه بدون درنظرگرفتن اینکه تایک بره بخوادتولیدبشه دوازده ماه میش بایدبخوره تایک بره بزاد. دانشمند فرمایش میکنه میگه براتولیدیک کیلوگوشت ده کیلو جونیازه وبیشتراز۱۱۰۰۰۰تومان گوشت نباید قیمت داشته باشه. درجمهوری اسلامی دامدار محکوم به نابودیه،!!چندتاسئوال ازاین آقای عالی. دانشمند اون بره ای که با ده کیلو جو یک کیلوگوشت تولید می‌کند باچه وسیله ای بدون هزینه بدنیا میاد؟؟توکدام دانشکده کسب این همه علم و دانش کردی؟یانه وجدانت رافروختی؟چقدر؟لااقل یک چیزی بلقور میکردی خودت به خودت نخندی. چون ما که به جای خنده گریه کردیم ۱۰کیلو جو کیلو ۱۳۰۰۰تومان یک کیلوگوشت ۸۵۰۰۰تومان.زنده بادرییسی باوزیردانشمند جهاد وایضارییس بی نهایت مردمی مجلس. دامداربااین همه سود وسرمایه چه کارها که بکند

  • ناشناس

    دلار هر روز قیمت میدید
    خجالت داره

  • بیژن

    اقتصاد کلن وتولید باید
    از دست دلالان وواسطه ها
    خارج شود.
    دولت بجای یارانه نقدی که
    به مردم میدهد دراختیار
    واحدهای تولیدی چه صنعتی
    چه کشاورزی قرار دهد بااین
    کار هم کمک به اشتغال شده
    هم کنترول قیمتها ممکن میشود
    هم از گرانی بی حد وبی جا
    جلو گیری میشود
    کو گوش شنوا

  • ناشناس

    نه قیمت شما واقعیه.نه کسی از دامدارا میتونه با این قیمت بفروشه…ضرر دامدارو شما میدی که ضرر نکنه؟

  • ناشناس

    کدام مافیا مافیا خود وزارت جهاد کشاورزی هست لبنیات قیمتش لحظه ای شده زندگی جدیدی را تجربه می کنیم

  • ناشناس

    خراب بشه دامداری نظارت دولت صفر به امور کشور کی رسیدگی میکنه دامدار ورشکسته شد رفت لعنت به شغل دامداری

  • مهدی

    واقعا شرایط دامداران سخته تا دوسال دیگه هیچی توبازار نمی‌مونه متمؤن باشین

  • ناشناس

    سلام
    آقا چرا دروغ میذاری کجا گوشت این قیمت هست من قصابم تورخدا اخبار دروغ نذارید دو جا نمیدونم که از کجا بهشون گوشت میرسه قیمت پایین میدن شما میذارید بگید کجا هست منم بگیرم به این قیمت بدم چقدر دروغ دروغ