کد مطلب: ۶۵۳۳۳۰

قیمت گوشت ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱/ میزان سرانه مصرف گوشت در وضعیت قرمز

قیمت گوشت ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱/ میزان سرانه مصرف گوشت در وضعیت قرمز

قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد؛ دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت، از این میزان سرانه مصرف گوشت ابراز نگرانی کرد و گفت جامعه ایران از این نظر شرایط  «وخیمی» دارد.

به نقل از تجارت‌نیوز ، قیمت انواع گوشت قرمز در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

قیمت‌ها به تومان است ( تحلیل بازار ) :

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

میزان سرانه مصرف گوشت در وضعیت قرمز

به نقل از خبرآنلاین ، اواخر سال گذشته بود که بهارستانی‌ها مجوز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دولت دادند، روزهای پایانی هفته قبل، اعلام ناگهانی حذف یارانه گندم و آرد و به تعبیر دولتی‌ها، «اصلاح» این یارانه که البته، بدون اطلاع رسانی بهنگام و کافی انجام شد ، اعتراضات فراوان افکارعمومی و فراجناحی را برانگیخت که دامنه آن به بهارستان هم رسید.

طیفی از نمایندگان معتقدند، دولت، فقط درصدد حذف ارز ترجیحی است تا از فشار مالی آن خلاص شود اما برنامه آماده و مشخصی برای پیشگیری از فشار بر طبقات کم درآمد ندارد و به همین دلیل، معیشت اکثریت مردم در تنگنای کمرشکنی قرار خواهد گرفت ، بویژه آنکه حذف ارز ترجیحی، سوای نان، برخی اقلام مهم سفره و مایحتاج روزانه مردم را نیز هدف قرار داده است.

اطلاع رسانی ناکافی و گاه، متضاد دولتی‌ها بر نگرانی‌ها افزوده و کارشناسان، فعالان جناح‌های مختلف سیاسی و شمار زیادی از نمایندگان مجلس را واداشته تادرباره احتمال واکنش‌های منفی و حتی خیابانی مردم به اجرای ناقص یا ناکارآمد حذف ترجیحی هشدار دهند.

دولتی‌ها و ازجمله، شخص رئیس جمهور هم اطمینان می‌دهند ، اجرای این طرح در چارچوب منافع ملی است و رضایت مردم را جلب خواهند کرد، هرچند، هنوز ضعف اطلاع رسانی دولت، نزد مردم و کارشناسان، ملموس است و شبهات و ابهامات زیادی، بدون پاسخ باقی مانده است.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین ، درحالی خبر از حذف یارانه گوشت می‌دهد که هفته گذشته ،دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی اعلام کرد: سرانه مصرف گوشت در ایران با ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۰ به روزانه هشت گرم در روز (سه کیلو در سال) رسیده است.

مسعود رسولی٬ از این میزان سرانه مصرف گوشت ابراز نگرانی کرد و گفت جامعه ایران از این نظر شرایط «وخیمی» دارد. رسولی ، بر هم ریختگی اقتصادی را عامل کاهش «قدرت خرید مردم» دانست و اضافه کرد استاندارد جهانی مصرف گوشت برای هر نفر در روز ۱۰۰ گرم است.

هم زمان ، رسانه‌ها نیز گزارش داده اند، ضایعاتی مثل پا و سنگدان مرغ و اسکلت گوسفند و گوساله که پیش‌تر پس از پاک کردن دور ریخته می‌شد، در حال حاضر، وارد سفره مردم شده اند و البته از گرانی‌های اخیر ، بی نصیب نمانده اند.

گفتگو با جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ضرورت‌ها ، اهداف و نحوه اجرای این «جراحی بزرگ» اقتصاد ایران را در ادامه بخوانید :

دولت حذف ارز ترجیحی را از آرد آغاز کرده، و شواهد و خبرهای غیررسمی از قرار گرفتن برخی کالاهای اساسی دیگر در فهرست حذف یارانه‌ها قرار دارند.

مجلس در مصوبه خود، چه تدبیری برای ممانعت از جهش تورم و افزایش فشار به مردم اندیشیده است؟

مجلس ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه را مصوب ودر اختیار دولت قرار داده تا ارز ترجیحی را حذف کند و بجای آن در قالب یارانه، این پول رابه مردم بدهد. البته دولت ، مجاز بود درباره ارز ترجیحی مثل گذشته عمل کند و یارانه نقدی پرداخت نکند.

ضمن اینکه باید در نظر داشت که عددی که مجلس درنظر گرفته عدد قابل توجهی نیست ،یعنی حدود ۱۰ میلیارد دلار است در حالی که هزینه کرد سال ۱۴۰۰ دولت حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

به هرحال ، الان، اختیار انتخاب به خود دولت داده شده که یکی از این دو راه را دنبال کند،اگر دولت بخواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را توزیع کند طبعا با کمبود منابع ارزی مواجه می‌شود و نمی‌تواند تا پایان سال این راه را ادامه دهد و آن وقت، مجلس ناچار است، فعلا اصلاحیه ای بزند.

سال گذشته هم دولت، بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد نیاز خود را از محل خرید ارز نیمایی و فروش آن تامین کرد ،یعنی ارز را با قیمت ۲۵ هزار تومان خریداری می‌کرد و به قیمت ۴۲۰۰ تومان می‌فروخت.

ادامه این شیوه، باز هم دولت را نیازمند استفاده از منابع بانک مرکزی و استقراض از مردم می‌کند که پیامد آن ، افزایش پایه پولی و تورم است .بنابراین ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در هر دو حالت تورم داریم.

آنگونه که از سخنان تان برداشت کردم، گویا، نظر شما این است که حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه آن به مردم، نسبت به‌شیوه کنونی توزیع ارز ترجیحی آثار و پیامدهای تورمی کمتری دارد …

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.