کد مطلب: ۶۵۷۴۳

تک نرخی شدن ارز به جذب سرمایه های خارجی کمک می کند

تک نرخی شدن ارز به جذب سرمایه های خارجی کمک می کند

یکسان سازی نرخ ارز باید با اعمال سیاست مدیریت و کنترل نرخ ها، به منظور جلوگیری از ایجاد بازار سیاه برای برخی کالاهای وارداتی اجرایی شود.ابوذر ندیمی،مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفتگو با سایت تجارت نیوز در خصوص یکسان سازی نرخ ارز گفت: ارز به عنوان کالایی که اگر صادارت نداشته باشد

fec157d912fee4c0916bff635d4b0aa4_XL.jpg یکسان سازی نرخ ارز باید با اعمال سیاست مدیریت و کنترل نرخ ها، به منظور جلوگیری از ایجاد بازار سیاه برای برخی کالاهای وارداتی اجرایی شود.ابوذر ندیمی،مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفتگو با سایت تجارت نیوز در خصوص یکسان سازی نرخ ارز گفت: ارز به عنوان کالایی که اگر صادارت نداشته باشد و در ازای آن ارز دریافت نشود عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می دهد. به نحوی که عرضه و تقاضای بازار میزان ارز وارداتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از سویی با توجه به نیازهای جامعه برای واردات کالا باید مدیریت ارزی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه مدیریت ارزی به منظور کنترل میزان عرضه و تقاضا باید محقق شود، افزود: سوال مهم این است که با توجه به نامحدود بودن ارز تا چه اندازه می شود کالای مصرفی،واسطه ایی و یا تولیدی وارد کرد؟ لذا با توجه به اینکه منابع ارزی نامحدود است واردات کالاهای اساسی رو به افزایش می رود.
ندیمی بیان کرد: حسن یکسان سازی نرخ ارز این است که دولت و صرافی ها در رابطه با مدیریت ارز رفتار گذشته را دیگر تکرار نخواهند کرد و مدیریت ارز را در راستای کنترل قیمتها در پیش خواهند گرفت.
وی افزود: یکسان سازی نرخ ارز به معنای آزادسازی نرخ نیست بلکه باید این مقوله در قالب مدیریت جامع کنترل شود. زمانی که کالایی را آزاد می کنیم باید از دو جنبه مورد بررسی قرار دهیم یکی افزایش قیمت آن کالا و دیگری عرضه آن و جلوگیری از بازار سیاه برای آن محصول.
مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان مطلب فوق افزود: اگر در عرضه کالایی با کاهش ارز مواجه شویم بازار سیاه برای آن ایجاد می شود. لذا یکسان سازی نرخ ارز با کنترل و مدیریت ارزی محقق خواهدشد.
ایجاد آرامش در بازار با اجرای یکسان سازی نرخ ارز
سلامی، کارشناس اقتصادی در خصوص یکسان سازی نرخ ارز، گفت: صدور اجازه خرید و فروش ارز توسط بانکها مقدمه خوبی برای اجرای صحیح سیاست یکسان سازی نرخ ارز در بازار تلقی می شود. البته نباید نرخ ارز در بازار آزاد و مبادله ایی تفاوت فاحشی با هم داشته باشند. در یک رابطه معکوس کاهش نرخ ارز منجر به افزایش نرخ مبادله ایی و بالعکس خواهد شد. لذا در راستای اجرایی شدن این سیاست باید دو قیمت بهم نزدیک شوند.
وی اظهارداشت: با وجود برجام، کاهش نرخ ارز در بازار بوجود نیامد و این امر با اثرات روانی برای افراد جامعه همراه بود. ادامه این روند سبب می شود تا قیمت ارز آزاد افزایش یابد. از سویی یکی از الزامات اجرای یکسان سازی نرخ ارز، دستیابی به تک نرخی بودن ارز در بازار سرمایه ای است.
این کارشناس اقتصادی معتقد است تک نرخی شدن ارز به جذب منابع داخلی و خارجی می انجامد و برای سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی باید به نوسانات ارزی خاتمه داد.ضمن اینکه اجرای یکسان سازی نرخ ارز با موج افزیش قیمتها در بازار ارز همراه نمی شود؛ بلکه افزایش نرخ ها به دلایل دیگری بروز می کند.
واردات گران می شود
همچنین تقوی، کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر یکسان سازی نرخ ارز بر واردات، گفت: این امر ممکن است افزایش قیمت واردات را به دنبال داشته باشد.البته با توجه به وضعیت رو به بهبود اقتصاد باید تورم موجود کاهش یابد. با کاهش نرخ تورم قیمت ارز نیز به تبع کاهش می یابد. در غیر این صورت دولت با کسری بودجه روبرو می شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.