کد مطلب: ۳۸۷۰۵۶

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸

ماجرای توقیف کشتی‌ ایرانی در انگلیس و واکنش‌ها به آن

ماجرای توقیف کشتی‌ ایرانی در انگلیس و واکنش‌ها به آن

امروز (‌شنبه 15 تیرماه 1398) روزنامه‌های جام‌جم، ابتکار، هفت صبح و آفتاب یزد طی گزارشی نوشته‌اند درحالی حرکت کشتی‌ها در آبراه‌های بین‌المللی آزاد است که دولت انگلیس در اقدامی خلاف قواعد بین‌المللی، یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد.

به ‌گزارش تجارت‌نیو ز، امروز (‌شنبه 15 تیرماه 1398) روزنامه‌های جام‌جم، ابتکار، هفت صبح و آفتاب یزد طی گزارشی نوشته‌اند درحالی حرکت کشتی‌ها در آبراه‌های بین‌المللی آزاد است که دولت انگلیس در اقدامی خلاف قواعد بین‌المللی، یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد.

توقیف نفت در کانال اروپایی

روزنامه جام‌جم با تیتر «توقیف نفت در کانال اروپایی» نوشته است که در حالی که این روزها ادعای اجرایی شدن تعهدات اینستکسی اروپا در قبال ایران مطرح است، دولت انگلیس در اقدامی خلاف قواعد بین‌المللی، یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد.

این روزنامه نوشته است: انگلیسی‌ها که به تازگی دور جدیدی از اقدامات تنش‌زا در مقابل جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده‌اند روز پنجشنبه، یک نفتکش روسی را که حامل دو میلیون بشکه نفت ایران بود در منطقه جبل‌الطارق توقیف کردند.

آن‌طور که دولت اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده، این اقدام به درخواست آمریکا انجام شده و البته بهانه آن، ارسال نفت توسط ایران به سوریه و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق، بوده است.

جمهوری اسلامی ایران به اقدام انگلیس اعتراض کرده و خواستار رفع توقیف از نفتکش روس است، اما مقامات انگلیس از این اقدام دفاع کرده و آن را براساس وظایف دولت خود می‌دانند. همین مساله باعث شده خیلی‌ها در ایران، راه‌حل را در مقابله به مثل بدانند.

جزئیات مربوط به توقیف نفتکش گریس ۱ در منطقه جبل الطارق نشان می‌دهد این نفتکش که در حال حمل دو میلیون بشکه نفت ایران به سوی پالایشگاه‌های سوریه بود در آب‌های سرزمینی کشور جبل‌الطارق که تحت نظر دولت انگلستان است توسط نیروهای انگلیس توقیف می‌شود.

نیروی دریایی انگلستان با این استدلال که سوریه مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا است، دست به توقیف این نفتکش در جبل‌الطارق زده است.

این روزنامه نوشته است: اصولا بازرسی از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در محدوده آب‌های سرزمینی یک کشور موضوعی عادی است و صاحب آن آب‌ها زمانی می‌تواند کشتی را توقیف کند که کشتی دارای مشکلات زیست محیطی، گواهینامه و… باشد که توقیف اخیر شامل این موارد نمی‌شود و مشخص است که دلیل توقیف آن یک موضوع سیاسی است.

آن‌طور که روزنامه گاردین درباره نحوه اجرای عملیات توقیف این نفتکش نوشته، کماندوهای انگلیسی با بالگرد روی عرشه این کشتی پیاده شده‌اند و گروهی دیگر از کماندوها نیز با قایق‌های تندرو کشتی را محاصره کرده‌اند.

عصر دیروز خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دولتی جبل الطارق گزارش داد پلیس و ماموران گمرک این کشور برای ادامه تحقیقات روی نفتکش هستند، اما تفنگداران نیروی دریایی انگلیس، کشتی را ترک کردند.

براساس این گزارش، این نفتکش ۲۸ نفر خدمه داشته که توسط مقام‌های جبل‌الطارق مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. عمده خدمه این کشتی هندی هستند و تعدادی اوکراینی و پاکستانی هم در میان خدمه حضور دارند. دولت محلی جبل‌الطارق اعلام کرده که این 28 نفر را به عنوان شاهد و نه مجرم، مورد بازجویی قرار داده است.

به گزارش فرانس‌پرس دادگاهی در جبل‌الطارق، حکم توقیف نفتکش روس را دو هفته تمدید کرد.

این روزنامه نوشته است: انگلیسی‌ها چند وقت است که با اقدامات خود هر بار به بهانه‌ای به سوژه رسانه‌های کشورمان تبدیل می‌شوند و واکنش‌ها و انتقاداتی را برمی‌انگیزند.

یکی از آخرین این موارد مربوط به دعوت سفیر انگلیس در تهران از برخی رسانه‌ها برای حضور در نشستی غیررسانه‌ای بود.

براساس اخبار منتشر شده، سفارت انگلیس با ارسال دعوتنامه‌ای محرمانه و غیرمحترمانه از برخی رسانه‌ها دعوت کرده بود روز پنجشنبه گذشته در جلسه‌ای که در این سفارتخانه برگزار می‌شود شرکت کنند.

در این دعوتنامه با لحن غیرمحترمانه‌ای تاکید شده بود که شرکت‌کنندگان از آوردن دوربین و ضبط‌صوت خودداری کنند و فقط خبرنگارانی حاضر شوند که کاملا به زبان انگلیسی تسلط دارند.
موضوع این جلسه هم توضیحات سفیر انگلیس درباره ساز و کار اینستکس اعلام شده بود.

برخی ابهامات درباره این جلسه و همچنین لحن غیرمحترمانه دعوتنامه سفارت انگلیس باعث تحریم این جلسه از سوی خیلی از رسانه‌ها شد.

همچنین اواخر خرداد بود که برگزاری جشن تولد به مناسبت 93 سالگی ملکه انگلیس در سفارت این کشور در تهران با واکنش‌ها و انتقادات زیادی همراه شد به ویژه اینکه سفارتخانه این کشور پیش از برگزاری مراسم، در ایمیلی خطاب به شرکت‌های بزرگ و برخی چهره‌های مشهور سیاسی و هنری از آنها خواست برای برگزاری جشن 2500 پوند پرداخت کنند و حامی مالی آن شوند.

در ماجرای اخیر و توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس، یکی از مهم‌ترین راهکارهای توصیه شده به دولتمردان، مقابله به مثل است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در توییتر در این زمینه نوشت: انقلاب اسلامی در طول تاریخ 40 ساله خود، در هیچ معرکه‌ای آغازگر تنش نبوده، اما در پاسخ به زورگویان و گردنکشان، تعلل نکرده و تردید به دل راه نداده است. انگلیس اگر نفتکش ایرانی را رفع توقیف نکند، وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است.

به‌دنبال توقیف محموله نفتی کشورمان، سفیر این کشور در تهران به وزارت خارجه احضار شد.

در جریان این احضار رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است،خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد.

وی با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه‌های بین‌المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده‌اند.

در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.

سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعا به لندن منتقل خواهد کرد، تاکید کرد انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.

راهزنی دریایی در جبل الطارق

روزنامه هفت صبح هم با تیتر «راهزنی دریایی در جبل الطارق» نوشته است که عملیات شبه جیمز باندی انگلیسی‌ها در توقیف سوپر نفتکشی که راهی سوریه بود.

۱۶ تیر تحت‌تاثیر توقیف نفتکش

همچنین روزنامه ابتکار با تیتر «۱۶ تیر تحت‌تاثیر توقیف نفتکش» طی سرمقاله‌ای از محمدعلی وکیلی نوشته است که هفته گذشته نیروی دریایی انگلیس در تنگه جبل‌الطارق یک ابرنفتکش که حامل نفت ایران بود را متوقف کرد.

به گفته وزیر خارجه اسپانیا این توقیف به درخواست آمریکا صورت گرفته است. ترزا می نیز از کماندوهای ارتش انگلیس به خاطر توقیف غیرقانونی کشتی غیرنظامی ایران در آب‌های بین‌المللی تمجید کرد. به نظر می‌آید این اقدام در آستانه ۱۶ تیر و تصمیم مهم ایران در‌مورد برجام حاوی پیام باشد. اروپا با این اقدام نشان داد نه تنها توان مقابله با آمریکا جهت نجات برجام را ندارند، بلکه حتی عزم جدی برای این کار را هم ندارند.

اروپا و خصوصاً انگلیس در بهترین حالت یک شعبه کوچکی از ایالات متحده آمریکا است. رابطه آنها را به هیچ وجه نمی‌توان شراکت استراتژیک نامید؛ انگلیس رسماً تبدیل شده به شعبه کوچکی از آمریکا که هیچ اختیاری از خود ندارد؛ چندان که دست به اقدام غیرقانونی و خطرناک اینچنینی میزند که قطعاً ضرر آن در ادامه بیشتر از منافع آن برای آنها است اما به صرف دستور آمریکا دست به چنین اقدامی می‌زند.

نه نفتکش ایران و نه مبداء و مقصدِ این نفتکش، توسط شورای امنیت تحریم نشده بود و لذا این توقیف قطعاً غیرقانونی است. تعرض غیرقانونی به کشتی غیرنظامی ایران، هیچ معنایی ندارد جز اینکه دستکم انگلیس نیز می‌خواهد در چیزی که کاخ سفید «کارزار فشار حداکثری بر ایران» می‌نامد، شریک شود.

ترزا می رسماً از نیروهای ارتش انگلیس بابت این اقدام تمجید کرد. اقدامی که اساساً واجد ارزش نظامی چندانی نبود. با این حال به نظر می‌رسد سرنگونی پهپاد آمریکا حسابی غرور نظام سلطه را لگدمال کرده است و برای جبران این تحقیر دست به حرکات احمقانه می‌زنند. جان بولتون با ذوق‌زدگی از این اقدام انگلیس نیز تمجید کرد؛ اقدامی که اساساً شایسته افتخار نیست، درست مانند هدف قراردادن هواپیمای مسافربری ایران.

ناامن کردن مسیر تجاری آب‌های جهان، چیزی نیست که کسی از آن سود ببرد. اروپا قطعاً هم از لحاظ اخلاقی و هم از جهت منافع خودش، در این کارزار رفوزه شده است. هرچند انگلیس پس از تحولات جدید داخلی‌اش، به ترامپ نزدیک‌تر هم شده است اما این اقدام انگلیس نشانه‌ای است برای یافتن میزان جدیت اروپا جهت نجات برجام.

این اقدام غیرقانونی در این ایام نشان از همراهی اروپا با آمریکا جهت فشار به ایران می‌دهد و این حتماً در تصمیم ما در آستانه ۱۶ تیر تاثیر خواهد گذاشت.

افراطی گری در جبل الطارق

همچنین روزنامه آفتاب یزد با تیتر «افراطی گری در جبل الطارق» گزارش خبری تحلیلی در مورد اقدام انگلیس برای توقیف نفتکش ایرانی داده است و نوشته است که ایران نباید از فاز دیپلماتیک خارج شود.

این روزنامه نوشته است: ایران مسئله را در چارچوب حقوقی مورد پیگیری قرار می‌دهد و اقدام اخیر انگلیس برجام را با دست‌اندازهای بیشتری روبه رو خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام
    اگه تمامی ایرانیا باهم همصدا و هم سو باشند وبه برخی از حرفها ونیرنگهای دشمنان که در داخل برای تفرقه زده میشود و چیده میشود جواب عاقلانه و وطن دوستانه دهندتودهنی محکمی به دشمن زده خواهد شد.مابایستی با حمایت در رسانه هاو… از دولت ونیروهای نظامی وبخصوص سپاه پاسداران با دشمن مقابله به مثل کنیم. دشمن میخواهد بین مردم و روحانیت وسپاه ودولت اختلاف بیاندازد و ماراکه با هم مثل یک جسم هستیم رو بمیراند وخود مثل باکتریهای نجریه کننده ماراتجزیه کند.