کد مطلب: ۶۸۱۸۰۷

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مشکل مالیات بر تراکنش بانکی اصناف حل شد/ مالیات اصناف پردرآمد شفاف نیست

مشکل مالیات بر تراکنش بانکی اصناف حل شد/ مالیات اصناف پردرآمد شفاف نیست

همچنان برخی از کسبه از مالیات بر تراکنش‌های بانکی گلایه دارند. این درحالی است که قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران، عمده مشکل را حل‌شده می‌داند. او همچنین از عدم شفافیت در مالیات برخی از اصناف پردرآمد می‌گوید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همچنان برخی از فعالان اقتصادی و کسبه مالیات بر تراکنش‌های بانکی را مورد انتقاد قرار می‌دهند. به عبارت ساده‌تر مالیاتی را که بر جابه‌جایی پول به وسیله دستگاه پز یا همان کارت‌خوان منظور شده است. همچنین در حالی که برخی کسب‌وکارهای خرد مالیات بالایی می‌پردازند، مالیات اصناف پردرآمد همچنان با ابهاماتی مواجه است.

برخی از کسبه از این شرایط با عنوان تنگنا نام برده‌اند. آن‌ها معتقدند که این حد از فشار برای اخذ مالیات اصناف نارواست و پیامدهای بدی بر کسب و کار آن‌ها می‌گذارد.

بسیاری از نقل‌ و انتقالات برای داد و ستدهایی است که به مشتری و فروشنده مربوط نمی‌شود. بنابراین قید چنین قوانینی باعث پیچیده شدن مناسبات فروشندگان با افرادی می‌شود که غیر مشتری محسوب می‌شوند؛ اما بین آن‌ها انتقال پول و استفاده از کارت‌خوان رواج دارد. مثلا پولی که کسبه با عنوان «پول دستی» رد و بدل می‌کنند.

منتقدان مالیات اصناف چه می‌گویند؟

اخذ مالیات از کارت‌‌خوان‌های کسبه منتقدان خاص خود را دارد. برخی بر این باورند که سازمان امور مالیاتی هنوز تصمیم درستی درباره مشاغل پردرآمد ندارد. مانند انتقادهایی که درباره اخذ مالیات از پزشکان مطرح بود یا درباره بنگاه‌های معاملات ملک و خودرو یا دستمزد فوتبالیست‌ها و بازیگران که میزان مالیاتشان نامعلوم است.

برای گروهی از منتقدان محاسبات مالیات اصناف این پرسش مطرح است که چرا مالیات یک دستفروش که از کارت‌خوان استفاده می‌کند شدیدا کنترل می‌شود ، اما مالیات یک پزشک، فوتبالیست و بازیگر با درآمد چند صد میلیونی خیر؟

مشکل اصلی اصناف چیست؟

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف اتاق اصناف تهران، درباره مشکلات مربوط به مالیات اصناف به تجارت‌نیوز گفت: امروز کسبه مشکل خاصی با اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی ندارند. زیرا به‌رغم اینکه این مالیات ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد، وزارت اقتصاد نتوانست اطلاع‌رسانی مناسبی انجام دهد. پس بسیاری از گلایه‌مندی‌ها از روی بی‌اطلاعی بود.

وی تشریح کرد: اصناف با تراکنش‌های مالی مشکل نداشتند. اما برای پاس کردن چک یا دلایل دیگر از همدیگر پول قرض می‌گیرند. امروزه این ارقام به وسیله کارت‌خوان جابه‌جا می‌شود. پس تمام تراکنش‌های از این قبیل مشمول مالیات می‌شد. این مشکل اصلی کسبه بود.

او ضمن تاکید بر اینکه هر تراکنش یا خرید و فروشی باید شفاف باشد و ما همیشه از شفافیت در وزارت اقتصاد حمایت کرده‌ایم، عنوان کرد: طبق تصمیم وزارت اقتصاد، اکنون کسبه می‌توانند دو نوع کارت‌خوان در نظر بگیرند. یکی برای مشتریان و عملکرد تجاری آن‌ها و دیگری برای جابه‌جایی‌های پول‌های دستی.

نوده‌فراهانی اضافه کرد: این حساب دوم برای جابه‌جایی ریال بین کسبه است. یا برای معاملات غیرکاری مانند معامله خودرو، ملک و غیره میان آن‌ها است. این حساب مجزا باعث رفع مشکل مالیات‌دهنده و مالیات گیرنده است در موضوع مالیات اصناف می‌شود. این امکان از امسال ایجاد شد.

هنوز مالیات پزشکان شفاف نیست

رئیس اتاق اصناف تهران به این پرسش که «چرا اخذ مالیات برای یک دست‌فروش اینقدر شفاف است، اما برای مشاغل پردرآمدی مانند پزشکی خیر؟» پاسخ داد: همه باید مالیات اصناف مربوط به خود را بدهند. اعلام کردند که تمام پزشکان دارای دستگاه پوز هستند. حالا چرا پیگیری نشد، یا چرا گزارش‌هایی که دادند با صحبتی که الآن می‌کنند هم‌خوانی ندارد؟ شفاف نیست.

نوده‌فراهانی یادآور شد: شفافیت برای همه قابل احترام است. همه باید به این شفافیت تن بدهند تا مسائل برای همه روشن باشد.

برای اطلاع بیشتر از مشکلات مالیات اصناف ویدئوی چرا کارتخوان‌ها از کار افتاد؟ را مشاهده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من در کبابی در شهرری کار می کردم و روزانه بین صد تا صد و پنجاه فروش داشت و مالیات یکسال به مبلغ هفتصد هزار داده بود و اگر سی درصد از درامد سود باشدکه بیشتر سود است سالی حدود ده میلیارد درامد خالص …باطریساز در قوهه پاکدشت که خودش میگه روزی بین شش تا ده میلیون درامد و اگر عدد پایین تر را بگیریم در سال چقدر میشه و معاف از مالیات شده و کاش یکبار بررسی می شد…..فقط کارمندان و کارگران مالیات درست می دهند و پزشک و دندانپزشک و ارتوپد که نباید گفت…سیصد هزار میلیارد فرار مالیاتی نشان از عدم کار سازمان مالیاتی را نشان می دهدر

  • ناشناس

    پزشکان برای دریافت پول ویزیت از دستگاه پوز استفاده نمی کنند بجای آن پول ویزیت را نقدآ از بیماران دریافت می کنند!

  • ناشناس

    دریافت مالیات یکی از بهترین راه های در آمدی دولت می‌باشد ولی باید در مقابل دولت هم در چگونگی به کار گیری این درآمد شفافیت لازم رو داشته باشه و از هزینه کرد این درآمد برای ارگانهای من درآوردی که در ایران کم هم نیستند خودداری کند خلاصه اینکه نظر مالیات دهنده ها باید مهم باشد و پاسخگو

  • تبریز

    خدمات آنلاین و کافی نت داریم و بیمه و قبض و مالیات و شهریه و خرید اینترنت و بلیط هواپیما و قطار میفروشیم. مشتری رمز پویا نداره یا مبلغش در سه کارت هست. از کل مبلغ اداره مالیات، از ما مالیات میخواد

  • ناشناس

    سلام خود سازمان مالیات اعلام نمود زیر ۴۸۰۰ میلیارد فروش تومان حداکثر نسبت به سال قبل سه برابر باید مالیات بدهند ولی من که پارسال یک ملیون مالیات دادم امسال دومیلیارد فروش مالیاتم شده ده برابر

  • فاطمه

    سلام من سالن زیبایی دارم که به اندازه کافی کرونا بهش اسیب رسوند و در مورد کارت خوان ما کل مبلغ مشتری رو توی سابن میکشیم در صورتی ک ۷۰ درصد مال پرسنله و ۳۰ درصد مال سالن و بعد من باید مالیات کل مبلغ رو بدم

  • رحمان

    خودشون هم راه دور زدن رو یاد مردم دادن.میگه دستگاه پوز دوم
    یعنی چی؟

  • ناشناس

    اصلا کارتخوان مبنای درستی نیست اول درصد سود طرف دوم کرایه مغازه انبار منشی آب برق گاز کم بشه بعد مالیات بخوره

  • ناشناس

    سلام کارمندی که ادعا میکنه فقط مادریم مالیات میدیم
    پس کسبه هم باید بده
    درسته کارمندتویک هفته هر وامی که بخوادمیتونه بگیره
    من خودم یه مغازه کوچک دارم توتمام عمرم هنوزیه وام نتونستم بگیرم هیچ اعتباری هم ندارم
    خوب دولت به ما هم باچک وام بده که مشکل ضامن نداشته باشیم بع مالیات هم بگیره

  • عماد

    من هم کافی نت داشتیم ، دو سال پیش که مالیات بخشنامه اخذ مالیات از کارتخوان رو زد ما کلا این شغل رو بعد 20 سال گذاشتیم کنار ، چون دیگه معلوم بود که پول قسطی که مشتری توی مغازه ما کارت میکشید و ما قسطش رو از حساب خودمون پرداخت میکردیم رو هیچ جوری نمیشد به مالیات ثابت کرد که آقا جان ما فقط این وسط یه کارمزد گرفتیم ، ولی مالیات با این قانون میگه شما جنس فروختی و سود کافی نت 12 درصده ، و 12 درصد سود بردی.
    از همون موقع جمع کردیم، از من هم میپرسی بهت میگم جمع کن ، کار کافی نت دیگه زمانش نیست و با این قانون فقط و فقط برای خودتون دارید مالیات میتراشید. ما اگر هنوز مونده بودیم اطمینان داشتم زیر 500 میلیون برامون مالیات نمییومد چون در روز حدودا 100 میلیون جا به جایی داشتیم ، از قسط بگیر تا بیمه تا کارت به کارت پول نقد، بوسیدیمش گذاشتیمش کنار.