کد مطلب: ۷۹۵۹۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در رستوران‌ها قانونی است؟/ دریافت غیرقانونی حق سرویس از مشتریان

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در رستوران‌ها قانونی است؟/ دریافت غیرقانونی حق سرویس از مشتریان

اخذ مالیات بر ارزش افزوده توسط فست‌فودی‌ها و کترینگ‌ها غیرقانونی محسوب می‌شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سایه نبود نظارت‌ها بسیاری از این واحدها اقدام به دریافت این وجه اضافی از مشتریان خود می‌کنند؛ همچنین برخی از رستوران‌ها نیز با دریافت هزینه اضافی تحت عنوان «حق سرویس» بر این تخلفات دامن می‌زنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از موضوعات مورد بحث همیشگی میان مردم این است که آیا اخذ مالیات بر ارزش افزوده توسط رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها اقدامی قانونی است یا خیر؟ در واقع بسیاری از مردم درباره این موضوع اطلاع دقیقی ندارند و در نهایت با مشاهده این ردیف در فاکتور خود ناچار به پرداخت آن می‌شوند.

مالیات بر ارزش افزوده در واقع نوعی مالیات غیرمستقیم است که خریداران آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازند؛ در واقع این مالیات توسط فروشندگان جمع‌آوری شده و آن‌طور که رستوران‌داران ادعا می‌کنند در نهایت آن را به سازمان امور مالیاتی می‌پردازند.

رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

طبق قانون، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، تالارهای پذیرایی، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای می‌توانند از مشتریان خود که از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند، اما در این میان فست‌فودهای غیر زنجیره‌ای، کترینگ‌ها و بیرون‌برها حق دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از مشتریان خود را ندارند.

حتی واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه فروشندگان دل، جگر و قلوه، اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی و همچنین اتحادیه کبابی، حلیم و آشپزندگان نباید از مشتری مبلغی به‌عنوان ارزش افزوده دریافت کنند.

به‌رغم صراحت قانون در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر بسیاری از کترینگ‌ها و فست‌فودی‌ها در سایه عدم نظارت‌ها اقدام به اخذ مالیات از مشتریان خود می‌کنند. این در حالی است که بیش از شش سال است سازمان امور مالیاتی کشور، تمام فست‌فودی‌ها و رستوران‌های بیرون‌بر را از مالیات ارزش افزوده معاف کرده است، اما این واحدها همچنان به اقدام به اخذ مالیات برارزش افزوده می‌کنند.

برای مثال، به طور میانگین هزینه یک وعده فست‌فود خانواده پنج‌نفره حدود 700 هزار تومان می‌شود که به غیر از آن ناچار می‌شوند 63 هزار تومان هزینه مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

مالیات بر ارزش افزوده

«حق سرویس» شگرد جدید رستوران‌ها برای دریافت وجه اضافی

چند سالی است که به منوی فاکتور بسیاری از رستوران‌ها، کافه‌ها، فست‌فودی‌ها و … ردیفی تحت عنوان «حق سرویس» اضافه شده؛ اما آیا دریافت حق سرویس از مصرف‌کننده قانونی است؟

بر اساس ماده ۵۷ قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب سال ۱۳۹۲ عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین‌شده و هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار شود از مصادیق گران‌فروشی است.

با وجود اینکه دریافت وجه «حق سرویس» غیرقانونی است، اما بسیاری از رستوران‌ها، فست‌فودی‌ها و کافه‌ها این وجه اضافی را از مشتریان خود دریافت می‌کنند. یکی از شهروندان تهرانی به تجارت‌نیوز گفت: چندی پیش با مراجعه به یکی از کافه‌های واقع در جردن تهران، برای یک جمع دوستانه پنج نفره بالغ‌ بر 90 هزار تومان هزینه حق سرویس پرداخت کرده است.

شخص دیگری به تجارت‌نیوز توضیح داد: یکی از رستوران‌های واقع در مرکز شهر اصفهان برای دو نفر 60 هزار تومان حق سرویس دریافت کرد؛ زمانی که دلیل آن را جویا شدیم عنوان کردند که اخذ حق سرویس قانونی است.

سیدعلی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویسان تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره قانونی بودن اخذ مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: رستوران‌های دارای گواهی پرداخت می‌توانند از مشتریان خود مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند.

وی افزود: مشتریان رستوران‌ها باید 9 درصد جمع فاکتور خود را مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویسان تهران در انتها تاکید کرد: واحدهایی که مجوز غذای بیرون‌بر دارند از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؛ از همین رو اخذ آن از مشتری تخلف محسوب می‌شود.

برای مطالعه بیشتر گزارش عرضه مرغ گران‌تر از نرخ مصوب را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کارمند یا کارگری که داره زحمت میکشه هم موقع دریافت حقوق خود باید مالیات درآمد بپردازد و هم موقع خرج کردن همان پول دوباره مالیات پرداخت کند؟؟ ولی فروشگاه و رستوران دارن معاف از مالیات بر درآمد میشن چون مالیات پرداختی خود را از جیب مشتریان میپردازند و در اصل هیچگونه مالیاتی از جیب خود پرداخت نمیکنند، قانون مالیات ایران عادلانه نیست