کد مطلب: ۵۳۰۷۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مستاجران بخوانند! / مالیات بر مسکن را مالک باید پرداخت کند یا مستاجر؟

مستاجران بخوانند! / مالیات بر مسکن را مالک باید پرداخت کند یا مستاجر؟

آنطور که به نظر می‌رسد برخی از مالکان مالیات ملک خود را به مستاجران منتقل می‌کنند، براساس قانون مستاجران باید مالیات بر ملکی که اجاره می‌کنند را بپردازند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار است از مالکان خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی بماند مالیات گرفته شود. به نظر می‌رسد قرار است با این طرح مالکان به اجاره دادن ملکشان ترغیب شوند. اما آنطور که کاربران توئیتر می‌گویند در قراردادهای اجاره‌ای امسال مبلغی به عنوان مالیات به هزینه‌های مستاجران اضافه می‌شود.

یکی از کاربران در این خصوص نوشته است: «حسب شنیده‌ها در قراردادهای اجاره امسال معادل ماهانه مالیات بر املاک به مبلغ اصلی افزوده می‌شود»

چه کسی باید مالیات بدهد؟

قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص به تجارت‌نیوز می‌گوید که در قراردادهای اجاره یک مالیات املاک و مستغلات وجود دارد که برعهده مالک است اما ممکن است براساس توافق بین مستاجر و موجر این مالیات با کسر از اجاره‌بها به مستاجر منتقل شود.

او همجنین درباره ملکی که از قبل مالیات دارد عنوان می‌کند: در این مورد مالیات بر عهده مالک است اما همچنان به توافق بین فروشنده و خریدار بستگی دارد که تصمیم بگیرند مالیات از مبلغ نهایی که باید خریدار بپردازد کسر شود یا که خود مالک بپردازد.

بنابر اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک مالیات برعهده مالک است و براساس توافق و کسر هزینه مشخص می‌شود که چه کسی پرداخت کند اما برخی از کاربران توئیتر می‌گویند که این موضوع چند سالی هست که به مستاجران تحمیل شده است.

تیغ مالیات بر گردن مستاجران

داود سوری، اقتصاددان در واکنش به این موضوع در توئیتر خود نوشته است: «درس اول اقتصاد، بسته به کشش تقاضا عرضه کننده می‌تواند تمام یا بخشی از مالیات را به متقاضی انتقال دهد.»

دیگر کاربران گفته‌اند:

‏«همین الان هم به این صورت هست. مالکین ملک های تجاری چون قرارداد هاشون به دارایی می‌ره اغلب مالیات مستقلات را در قرارداد بر عهده مستاجر می گذارند!»

‏‎«توی بعضی اصناف تهران مدت‌هاست مالکین هر سال ۱۳ نوبت اجاره می‌گیرند و اجاره ۱۳-ام به عنوان مالیات ملک در عرف روابط مالک/مستاجر پذیرفته شده است!»

«این یک عرف رایج هستش. بنا به اینکه موجر دست بالاتر رو در معامله داره مالیات اجاره رو هم میکشه روی قرارداد یا خارج از قرارداد از مستاجر میگیره. نمی تونه به صورت مجزا تعیین بشه که مثلا مالیات بر عهده مستاجره. چون نقض قانونه. مالیات اجاره به عهده مالکه.»

اگر فشار پرداخت مالیات نیز به هزینه‌های خانوارها به خصوص مستاجران اضافه شود، وضعیت معیشت این گروه سخت‌تر می‌شود چرا که براساس اعلام مرکز آمار میزان اجاره‌بهای مناطق شهری در زمستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸.۹ درصد افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • aaaaaa

    حالم از این دولت بهم میخوره.. ما فقط زنده ایم نفس میکشیم….. فقط موجود زنده ایم انسان نیستیم… اگه هم از گرسنگی مردیم واسه هیچ کسی مهم نیست..

  • Sh

    از حقوق سر ماه مالیات میگیرن قبض آب پرداخت مکنی مالیات میدی نون میخری مالیات میدی مریض میشی مالیات میدی میمیری مالیات میدی واسه قبر نصف حقوق یک کارگر میره واسه مالیات از اجاره نشین هم مالیات میخواهید

  • مستاجر ...

    تا دولت نفوذ نکنه به املاکیا همین آش همین کاسه دولت یه مبلغی رو باید تو هر منطقه مشخص کنه تعرفه اشو بده به بنگاهی …بهشم بگه چنانچه بیشتر از این اجاره بدی مغازت تعطیله اونموقع یه دونه صاحب خونه بی رحم پیدا نمیشه همش مقصر بنگاهیا پیرمرد ۸۰ ساله میاد خونه اش خدا تومن میزاره بنگاهم بخاطر کمیسون حرف نمیزنه ..میگه اگر من اجاره ندم یه بنگاهی دیگه میده

  • فرزند ایران

    نظر که خیلی زیاد هست در مورد این مطلب، وقتی یک مشت بی کفایت برای مردم تعیین و تکلیف می کنند نتیجه ای بهتر از این توقع داشتید، بعد حال روز مردم میشه ((گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من __ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است‌)).

  • ناشناس

    صددرصد ما مستاجر ان بیچاره مگه نه که گرونی بازر رو میکشن روکرایه مستاجر بیچاره دیگه مالیاتو نمیکشن آیا تدابری اندیشدن وقتی مالیاتو گرفتن کرایشونو بالا نبرن املاکیا باعث بالا بردن کرایه عستن تا صاحب خونها کاش یقواننی برا اینا بود هر کس باز نشست شده یاملاکی زده

  • ناشناس

    هرچی بدبختی سر مستاجر بی نوا در میاد.مگه مستاجر ادم نیست. والا صاحب خونه ها دیگه روشون زیاد شده. مستاجر شده حمال صاحب خونه. یه مشت بی کفایت نشستن اون بالا فقط حرف مفت میزنن

  • ناشناس

    من 35 سالمه از وقتی یادم میاد کار کردم به قدری کار کردم که نتونستم ازدواج کنم الان 3 واحد خونه دارم ولی از زندگی چیزی نفهمیدم خدا شاهده که از پیشنهاد خود مستاجر هم ارزونتر اجاره دادم
    در ضمن اگر خونه مستاجر داشته باشه مالیات بهش تعلق نمیگیره
    مالیات بر خانه های خالی هستش نه خونه دارای مستاجر
    خواهش میکنم با مستاجر مدارا کنید

  • سعید

    اگه بیان یه چهارچوب قانونی تعیین کنند برای هر شهر که فلان ملک بافران متراج اینقدر اجارشه همه چیز درست میشه ولی نمی‌خواد از بالا دست نمی‌خوام حل شه

  • ناشناس

    مسئولین باید توجه و درک این را داشته باشن که وقتی قانونی وضع میکنن تمام لایه های قانون را در نطر بگیرن ..این قانون مالیات بر خانه های خالی خوب است .در صورتی که مالک به طور سر خود اجاره ها را بالاتر نبرد واگر قصد چنین کاری را داشت ۱۰ برابر مالیات برخانه جریمه شود وهر ملک در خر منطقه به اندازه ارزشش اجاره داده شود و افسوس که از بالا دست چنین اتفاقی نیافتاده …. درک و فهم داشته باشید مسئولین محترم .مستاجرین دارن له میشون

  • ناشناس

    سلام روزتان بخیر. نظربده اینه که صاحب خانه به درصدهای اعلامی توجهی ندارند درحال حاضر به گفته خودشان است. الان صاحب خانه من گفته دوبرابر قرار داد قبلی چهارسال است نشستم یکروز هم کرایه عقب مانده ندارم. ـنه بیکاری میفهمه به کرونا میفهمی پنج تا واحد داره هرکس هم استرس داشته باشه بایک کلمه تخلیه… هیچکس هم جواب نیست