کد مطلب: ۳۳۸۲۵۴

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۵ دی ماه ۹۷

مالیات ۱۰۰ هزار تومانی آستان قدس! / جلسات ۵۰ میلیونی دولت و مجلس

مالیات 100 هزار تومانی آستان قدس! / جلسات 50 میلیونی دولت و مجلس

افزایش 20 درصدی قیمت گازوئیل، مالیات 100 هزار تومانی شرکت‌های وابسته به آستان قدس، کاهش 32 درصدی بودجه مجلس و جلسات 56 میلیونی دولت و مجلس همگی از جزئیات بودجه 98 است که روزنامه‌ها به آن پرداخته‌اند.

حسن روحانی صبح دیروز با حضور در مجلس، یکی از مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی سال را رخ داد. تقدیم لایحه بودجه 98 در روز گذشته با حاشیه‌هایی چه در صحن علنی مجلس و چه بعد از آن همراه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه‌های امروز هر کدام از زاویه دید خود به تحلیل رویدادهای بودجه‌ای دیروز پرداختند. روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به « ارقامی از بودجه که همه باید بدانند » اشاره کرده است.

آفتاب یزد به برخی موارد مهم بودجه 98 از جمله افزایش 20 درصدی قیمت گازوئیل، حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی، کاهش 32 درصدی بودجه مجلس، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، افزایش 33 درصدی قبوض آب مصرفی و افزایش 4 درصدی بودجه بنیاد سعدی اشاره کرده است.

روزنامه ایران آن بخش از صحبت‌های روحانی در صحن علنی مجلس را تیتر زده که رئیس‌جمهور با اشاره به شفافیت بودجه اظهار می‌کند که « ملت باید بداند. » ایران به گزیده سایر صحبت‌های روحانی اشاره می‌کند که وی می‌گوید: چه کسی و برای چه بودجه می‌گیرد و کدام بنگاه مالیات نمی‌دهد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود اشاره کرد که حرکت‌های مخفی بودجه باید آشکار شود و هر کس که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بدهد. روحانی همچنین به دارایی‌ها و اموال مازاد دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و افزود که ثروت‌های فراوانی که در دستگاه‌ها حبس شده‌اند، باید رها شوند. روحانی همچنین به واگذاری برخی بنگاه‌های اقتصادی از جمله شستا به بخش خصوصی اشاره کرد.

اما آن‌گونه که ایران روایت کرده، حسن روحانی روز گذشته از تصمیم آمریکایی‌ها برای خروج از برجام رمزگشایی کرد و اظهار کرد که برداشت غلط آمریکایی‌ها از حوادث دی‌ماه 96 زمینه‌ساز تحریم‌های ظالمانه شد.

روزنامه خراسان نیز به « واکاوی نخستین بودجه دو سقفی کشور » پرداخته است. لازم به ذکر است که منظور از دو سقفی بودن بودجه، این است که بودجه سال آینده با در نظر گرفتن دو سناریو برای درآمدهای نفتی تدوین شده است. به‌گونه‌ای که منابع درآمدی حاصل از فروش نفت در سناریوی اول ۱۴۵ هزار میلیارد تومان و در سناریوی دوم ۱۶۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین کف لایحه بودجه 407 هزار میلیارد تومان و سقف آن 447 هزار میلیارد تومان تعیین شده است که نصف منابع ۴۰ هزار میلیارد تومانی مذکور (اختلاف بین دو سقف) سهم بنیه دفاعی و بقیه مربوط به دیگر بخش‌ها خواهد بود.

این روزنامه اشاره می‌کند که در بودجه 98 رشد منابع درآمدی کشور (11 درصد) کمتر از نرخ تورم (18 درصد) است. در بخش درآمدی بودجه پیش‌بینی شده که میزان مالیات در سال 98 نسبت به سال قبل 8 درصد و میزان دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتا شامل درآمد نفت است، به میزان 39 درصد افزایش پیدا کند. این در حالی است که در بودجه 98 پیش‌بینی شده واگذاری دارایی‌های مالی که عمدتا شامل منابع حاصل از انتشار اوراق است، به میزان 25 درصد کاهش پیدا کند.

خراسان در ادامه می‌نویسد: مقایسه سمت هزینه‌ها در مصارف عمومی دولت با سال گذشته نشان می‌دهد هزینه‌ها که عمده آن حقوق کارمندان دولت است، 16 درصد کاهش می‌یابد و بودجه عمرانی دستگاه‌ها نیز تنها رشد 3 درصدی را نسبت به لایحه بودجه سال 97 خواهند داشت. این روزنامه همچنین به رشد 57 درصدی بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات وابسته به دولت اشاره کرده است.

روزنامه مذکور به بحث جنجالی مالیات نهادها، موسسات فرهنگی و انقلابی پرداخته و روایت می‌کند که شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس با پرداخت 100 هزار تومان مالیات همچنان معاف از مالیات هستند. با این حال، گویا نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی نیز که در ماه‌های گذشته شایعاتی درباره معاف بودن از پرداخت مالیات آن ها شنیده می‌شد، به پرداخت ۱۶ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان مالیات مکلف شده‌اند.

خراسان همچنین اشاره کرده که حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی الزام‌آور نیست. بلکه صرفا این اجازه به استانداران داده شده است که مشخص نیست به اجرای آن تا چه اندازه پایبند باشند. بازخرید یا اخراج تا سقف ۱۰ درصد کارمندان دولت به شرط مازاد بودن، وابستگی بیشتر بودجه به نفت و عدم تغییر عوارض خروج از کشور و سقف مالیاتی برای حقوق و دستمزد (2 میلیون و 300 هزار تومان) از جمله موارد مهم دیگر بودجه است.

اما خراسان با اشاره به دو نکته مهم بودجه‌ای دیگر می‌نویسد: بر اساس پیوست شماره ۴ لایحه بودجه ۹۸، هزینه تمام‌شده هر جلسه کمیسیون و هیئت‌دولت برای نهاد ریاست جمهوری، بیش از ۵۶ میلیون تومان و هزینه تمام‌شده تدوین هر قانون برای مجلس بیش از ۳۰۷ میلیون تومان است.

افت قابل توجه بودجه برخی نهادهای فرهنگی از جمله تغییرات دیگر بودجه 98 است. خراسان در این زمینه می‌نویسد: بودجه ستاد اقامه نماز کشور از 19 به 12 میلیارد تومان رسیده که افت 37 درصدی دارد. بودجه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با 67 درصد کاهش از 45 میلیارد به 15 میلیارد تومان رسیده است. بودجه صندوق مشارکت توسعه قرآنی نیز از 100 میلیارد به 27 میلیارد تومان کاهش یافته که افت 73 درصدی را نشان می دهد. بودجه نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیز از 129 به 88 میلیارد تومان کاهش یافته که افت 32 درصدی را نشان می‌دهد.

در نهایت روزنامه دنیای اقتصاد نیز با « ترجمه اعداد بودجه 98 » به این سوال پاسخ داده که بودجه 98 چه جهت‌گیری‌هایی دارد. این روزنامه اشاره می‌کند که بودجه سال 98 نسبت به سال 97 یک بودجه انقباظی خواهد بود. همچنین سرانه منابع بودجه عمومی در سال 98 نسبت به سال قبل رشد 4 درصدی را تجربه کرده است.

دنیای اقتصاد با اشاره به پیش‌بینی دولت از افزایش 8 درصدی درآمدهای مالیاتی، در مورد درآمدهای نفتی می‌نویسد: در بودجه سال آتی به‌دلیل کاهش سهم صندوق توسعه ملی و افزایش نرخ تسعیر ارز، پیش‌بینی شده که سهم درآمدهای نفتی به بیش از یک‌سوم منابع عمومی برسد.

دنیای اقتصاد همچنین روایت می‌کند که در بخش هزینه‌ها نیز دولت سعی کرده تا رشد درآمدها را بیشتر بر هزینه‌های جاری تمرکز کند، به‌جای آنکه آن را صرف هزینه‌های عمرانی کند. در سمت مخارج، بررسی‌ها حاکی از آن است که افزایش حقوق و دستمزد باعث شده که میزان هزینه‌های جاری رشد ۹ درصدی را ثبت کند. همچنین میزان منابع در نظر گرفته‌شده برای بازپرداخت اوراق مالی افت ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طبق لایحه بودجه شرکت‌های وابسته به آستان قدس در سال۹۸ جمعا ۱۰۰هزار تومان مالیات خواهند داد که کمتر از «مالیات ماهانه یک کارگر یا کارمند» است که با حقوق ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومانی در شهر مشهد زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کند