خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۴۰۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟

مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر است؟

در حالی‌که پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تعبیر خودش حامل یک خبر خوش برای بازنشستگان بود، حالا بازنشستگان منتظر رسیدن خبری درباره مبالغ دریافتی خود در آخر سال هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از سوالات پُرتکرار در فصل زمستان هر سال، سوال درباره زمان و مبلغ عیدی کارمندان، کارگران و بازنشستگان است. در حالی‌که پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تعبیر خودش حامل یک خبر خوش برای بازنشستگان بود، حالا بازنشستگان منتظر رسیدن خبری درباره مبالغ دریافتی خود در آخر سال هستند.

چندی پیش، میرهاشم موسوی- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در تشریح برنامه‌هایی که این سازمان در حوزه حمایت از بازنشستگان در دستور کار دارد، اعلام کرده بود که این سازمان همچنان به دنبال توسعه خدمات درمانی برای جامعه بازنشستگان است و در ضمن برنامه‌ای برای پوشش بیمه تکمیلی آنها دارد که به‌زودی اعلام خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرده بود که این موضوع در مرحله بررسی نحوه تامین منابع مالی لازم برای اجرای آن است که طی نشستی که با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی به نتیجه خواهد رسید و خبر خوشی برای بازنشستگان خواهد بود.

قانون درباره عیدی بازنشستگان چه می‌گوید؟

اما، مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان سال جاری چقدر خواهد بود؟ برای امسال، اخیرا بخشنامه بودجه برای تدوین لایحه بودجه سال آینده به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که در ضوابط مالی آن و در بخش اعتبارات هزینه‌ای، مبلغ پاداش پایان سال مانند سنوات اخیر مشخص نشده بود. اما بند (ج) این ضوابط نشان می‌دهد که «دستگاه‌های اجرایی مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی کنند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

همچنین، ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفان را معادل ۵۰۰۰ امتیاز تعیین کرده که با احتساب ضریب ریالی آن مبلغ عیدی به طور علی‌الحساب یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

عیدی کارمندان و کارگران چقدر است؟

آنطور که در قوانین آمده میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است.

این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای پایه حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و با پایه حقوق چهار میلیون تومان برابر با هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین طبق تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه، مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بر اساس این توضیحات، عیدی کارمندان و کارگران در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بازنشستگان عزیز اگر فکر میکنید با منتظر بودن و حرف زدن دولت و تامین اجتماعی کاری برایتان انجام میدهند ،خیال باطلی بیش نیست باید با فشارو دادوبیداد حق خودتون را بگیرید حرکت کنید،کسی به فکر شما‌نیست ۲۵ درصد متناسب سازی کجا رفت
    بشینید تماشا کنید

  • ناشناس

    سلام من مادرم فلج جسمی است ولی حرم حضرت معصومه در قم میروم ویلچر نمیدهندوخیلی اذیت میکنندواینکه خاله ام با صدتا مرد میگرده وپشت سر من دروغ میگه وابرو من را میبرندواینکه دایی من با دروغ .کلاهبرداری میکندواینکه وزیر بهداشت فقط فکر خودش است .وفقط طب سنتی خوب است

    • ناشناس

      متاسفانه در ایران کسی به فکر بازنشسته بیچاره نیست تامین اجتماعی در حق بازنشستگان ظلم میکنه وچرا افزایشات حقوق را واقعی نمیکنه بازنشسته توان رفتن به ِزیارت امام رضا را نداره وهزاران درد بیدرمان

  • ناشناس

    من یک کارگر بازنشسته ام
    یک عمر کار کردیم متاسفانه باید منتظر باشیم شماهایی که شکمتون سیره کی دلتون برای ما میسوزه به ما مثل گداها خیرات میکنید انگار میخوان از جیب خودشون حق ما رو بدن خدا وند از تون نگذره
    ما ۲۵ درصد متناسب سازی رو میخواهیم و عیدی هم مثل همه کارگران در حال کار
    حقمون بدهید

  • منوچ

    این حقوق حق بازنشته که با پول خودش بازنشته شده نیست یک خانواده بازنشته با شش هفت میلیون چه کار کنه پسر دخترش زن وشوهر کردن نوه داره میان خونش یکی رفته دوتا باهاش میاد

    • ناشناس

      عین واقعیت باز نشسته ها مرده متحرکن
      چون آه دربساط نیس
      چه کار میشه کرد بیچاره مسعولین هم به درد دارم😓😓😓😓

  • پیمون

    مسخرس

  • مهری اصفهانی

    سلام قیمت سیبزمینی وپیازوگوشت وبرنج همه جایکسان است وبزنشسته تامین اجتماعی باحقوق پنج وپانصد باکرایه منزل وداروودرمان باهفتادسال عمربایکونیم باقی مانده حقوق چطوریکماه زندگی کند وایا هشت سال یه زیرپوش ویایک بلوزنه براخودش نه همسرش ندارد بخرد چراسران مملکت فکراین دسته انسانهایی که جوانی خودرابراجبهه ومملکت پیرکردن نیستن والا یک فکرکنید
    چه میشه همه مردم مثل هم عیدی بگیرن پنج ماهه یه گوشت نخوردیم چطورلقمه اازگلوتون پایین میره

  • محمود

    با این عیدی سال به سرمیکنیم ..مسخره است

  • ناشناس

    واقعا‌با‌این‌مبلغ‌عیدی‌ناچیز‌وتورم‌سرسام‌آور‌چه‌کنیم‌چرا‌به‌فکر‌قشر‌ضعیف‌نیستن‌‌

  • ناشناس

    فقط وفقط اول خدا دوم اوضاع معیشت بازنشستگانی را در نظر بگیرید که تنهابااین حقوق زندگی میکنند وهیچ درامد دیگری ندارند

  • ناشناس

    چرادرموعه عیدی برابر با کشوری محسوب مشود ولی در باره حقوق کارگری