کد مطلب: ۵۵۲۹۳۱

همتی:

متوسط رشد اقتصادی دهه اخیر پنج درصد است

متوسط رشد اقتصادی دهه اخیر پنج درصد است

عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متوسط رشد اقتصادی دهه اخیر پنج درصد است، به واسطه تحریم ها شاهد کاهش منابع کشور برای توسعه مفید بودیم، باید بیکاری را به عنوان یکی از معضلات کشور مورد توجه جدی قرار دهیم و اقشار محروم استان ها را توانمند کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مردم استان گیلان گفت وگوی تلویزیونی داشت که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

- به عنوان یکی از اولین اقدامات در دولت سیزدهم واکسیناسیون سریع و عادلانه را به اتمام خواهم رساند تا این بلیه از مردم ایران دور شود.

- شرایط اقتصادی کشور شرایط مطلوبی نیست و اگر روند فعلی در بخش های اقتصادی کشور ادامه پیدا کند، نتایج بدتری خواهیم داشت.

- اقشار مختلف مردم در تمام استان ها گرفتار بیکاری و معیشت هستند، امروزه رفاه و آسایش مردم تحت تاثیر تحریم ها و فشار حداکثری دشمن به مراحل نامطلوب رسیده و لذا برای تغییر ریل اقتصادی کشوری نیازمند بازنگری در نحوه نگرش به اداره جامعه هستیم.

- متاسفانه مسائل اقتصادی ما به ویژه در استان ها تحت تاثیر نگاه سیاسی است و همین مسئله موجب شده نتوانیم از پتانسیل استان ها استفاده کنیم و یک ارتباط منطقی بین استان ها جهت توسعه اقتصادی منطقه با استان های همجوار و سایر استان های کشور به وجود آوریم؛ این در حالی است که در دنیا سیاست در خدمت اقتصاد است و طراحی های اقتصادی با هدف بهبود زندگی مردم صورت می گیرد.

- هر اقدام دولت باید برای جیب مردم منفعت داشته باشد، اگر قرار باشد سیاست هایی که دولت اتخاذ می کند و اقداماتی که دولت انجام می دهد، در نهایت موجب فقر مردم شود، در واقع هیچ توفیقی حاصل نشده است و مردمی که رای می دهند نباید از نظر اقتصادی فقیرتر و از نظر اجتماعی محدودتر شوند.

- در طول چهل سال گذشته تمام مسائل اقتصادی کشور و دنیا را زیر نظر داشتم و بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی را اداره کردم و نسبت به اطلاعات و شاخص های اقتصادی داخلی و بین المللی اشراف کامل دارم و نقاط ضعف را می شناسم لذا احساس می کنم ورود بنده به عرصه انتخابات می تواند به اصلاح ریل گذاری اقتصادی کشور کمک کند، زیرا چهار سال پیش رو را آخرین فرصت برای اصلاح شرایط اقتصادی می دانم که نباید از دست برود.

- خودم را برای ریاست جمهوری یک دوره چهار ساله آماده کردم، متاسفانه بسیاری از روسای جمهور می خواستند در چهار سال اول اصلاحات اقتصادی را انجام دهند، اما به خاطر محافظه کاری برای چهار سال دوم، نمی توانند اقدامات اساسی انجام دهند لذا بنده در چهار سال اول اقدامات مهم اقتصادی را انجام خواهم داد.

- همه استان ها ویژگی های خاص خودشان را دارند و دارای تنوع فرهنگی و قومی و مذهبی و طبیعی و جغرافیایی هستند لذا برای اینکه بتوانیم مشکلات کشور حل کنیم باید نگاه متمرکز بر اقتصاد و اداره کشور را برداریم.

- خالی شدن روستاها از سکنه عامل اصلی حاشیه نشینی در شهرها است، اولویت دولت من حاکم شدن تصمیمات اقتصادی بر تصمیمات سیاسی است، یعنی باید نگاه سیاسی را از استان ها برداریم و نگاه اقتصادی به آنها داشته باشیم. متاسفانه از مرکز نگاه سیاسی و امنیتی به استان ها می شود و تصمیمات نیز متمرکز و امنیتی است لذا برای توسعه استان ها باید ویژگی های هر استان را مورد توجه قرار دهیم.

- مشکل بیکاری با وجود پتانسیل های قوی در استان ها غیر قابل قبول است، علاوه بر ظرفیت ها باید موانع را بشناسیم و اجازه ندهیم استان ها توسط باندهایی در مرکز اداره شوند، یعنی اداره استان ها باید در دست مردم و نخبگان و بر مبنای شایسته سالاری باشد. معنا ندارد با وجود افراد نخبه و توانمند در استان ها، افرادی را از جاهای دیگر برای اداره آن استان بفرستیم.

- متاسفانه هرچه استان ها از مرکز دورتر می شوند میزان توسعه یافتگی آنان کاهش می یابد که باید این روند را براساس آمایش سرزمین اصلاح کنیم.

- هر استان ویژگی های خاصی برای جذب توریست دارد و سایت های طبیعی و فرهنگی و تاریخی ایران برای خارجی ها بسیار جذاب است لذا به دنبال واکسیناسیون سریع کرونا، گردشگری و جذب توریست را محور اصلی توسعه در استان ها قرار خواهیم داد.

- امروز در بسیاری از استان ها بوم گردی در حال توسعه است و می توانیم سیستم بانکی کشور را در خدمت این امر قرار دهیم.

- بیکاری مسئله مشترک همه استان ها است، نگاه دولت سیزدهم بر مبنای تمرکززدایی و پرهیز از نگاه سیاسی و امنیتی و بردن تصمیمات به داخل استان هاست تا توجه بیشتری به اقتصاد استان شود.

- متوسط رشد اقتصادی دهه اخیر پنج درصد است، به واسطه تحریم ها شاهد کاهش منابع کشور برای توسعه مفید بودیم و لذا نسبت به همسایگان از نظر ثروت و رشد عقب هستیم و همین مسئله سفره مردم را کوچک کرده است لذا باید بیکاری را به عنوان یکی از معضلات کشور مورد توجه جدی قرار دهیم و اقشار محروم استان ها را توانمند کنیم.

- دهک های پایین جامعه همان اندازه یارانه می گیرند که دهک های بالا می گیرند که اصلا عادلانه نیست لذا دولت باید حداقل دستمزد را افزایش دهد تا قدرت خرید مردم در شهرها و روستاها را افزایش دهد.

- بخشی از افزایش قدرت خرید مردم با اعطای کارت های اعتباری به ویژه برای توانمندسازی اقشار کم درآمد جبران خواهد شد، یکی دیگر از اولویت های دولت سیزدهم توانمندسازی مردم از طریق اصلاح حداقل دستمزد است. به خاطر شرایط اقتصادی سال گذشته و تورم و کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید بسیار کاهش یافته و باید یارانه ها را به سمت دهک های پایین هدایت کنیم؛ البته فقط با پرداخت یارانه نمی توان قدرت خرید را افزایش داد و لذا کارت های اعتباری خرید کالا با پرداخت بلندمدت را تعریف کردیم.

- توسعه شاهراه های بین المللی توسعه استان ها را رقم می زند.

- کشاورزی از مسائل مهم کشور است، روستاییانی که در بخش های کشاورزی فعال هستند، با مشکلات فراوان به ویژه در قیمت خرید محصولات مواجه هستند؛ البته خرید تضمینی برخی از محصولات وجود دارد، اما باید به قیمت روز از کشاورز خریداری شود؛ همچنین دولت در زمینه تامین نهاده های کشاورزی از جمله بذر و کود و سم مسئولیت دارد تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

-متاسفانه دلالان این محصولات را ۱۰ برابر گرانتر وارد بازار می کنند و لذا نظام جمع آوری و توزیع محصولات کشاورزی نقص جدی دارد و باید اصلاح شود.

- دولت سیزدهم بر آزادی های اجتماعی نیز تاکید دارد، زیرا جوانان به ویژه دختران از زندگی روزمره خود احساس رضایت ندارند و اوقات فراغت آنان به درستی استفاده نمی شود لذا دولت حتما برای جوانان برنامه دارد تا افراد جامعه به ویژه بانوان هویت مستقل خودشان را داشته باشند.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.