کد مطلب: ۶۷۱۶۴۰

ایران و ترکیه بر سر ریزگردها مذاکره می‌کنند؟

ایران و ترکیه بر سر ریزگردها مذاکره می‌کنند؟

روز گذشته حسن امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه سفر کرد. این سفر به دعوت مولود چاوش اوغلو در آنکارا انجام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وزیر امور خارجه کشور ایران امیدوار است نماینده دولت ترکیه برای بررسی و طراحی اقدامات مشترک برای مقابله با ریزگردها در سطح منطقه در نشست آینده تهران با همین موضوع شرکت کند.

خبرآنلاین گزارش داد، حسین امیرعبداللهیان در این دیدار به تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش مناسبات با همسایگان پرداخت.

امیرعبداللهیان بر اراده جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعال‌سازی سازوکارهای موجود در روابط فی‌مابین از جمله شورای عالی همکاری، کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون‌ها و کمیته‌های کنسولی، گمرکی، مرزی، امنیتی و رسانه‌ای تاکید قرار داد.

وی همچنین بر ضرورت تسهیل مراودات برای ارتقاء همکاری‌ها و مبادلات تجاری و اقتصادی خصوصا در حوزه‌های حمل‌ونقل، انرژی، گردشگری، محصولات کشاورزی، صنعتی، تحقیقات علمی و فناوری، سرمایه‌گذاری و نیز تقویت همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مباحث مرتبط با محیط زیست خصوصا حوزه مربوط به منابع آبی و نیز مشکلات گردوغبار از جمبه مسائل قابل توجه بین دو کشور است.

حسین امیرعبداللهیان به حضور با اهمیت نماینده دولت ترکیه در نشستی که در آینده نزدیک در تهران در خصوص گردوغبارهای اخیر برگزار خواهد شد اشاره کرد. هدف از برگزاری این نشست بررسی و طراحی اقدامات مشترک برای مقابله با گردوغبار در سطح منطقه است.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز راجع به تحولات سوزریه به چارچوب سازوکار آستانه، مسائل قفقاز و هماهنگی نزدیک‌تر در ابتکار ٣+٣، دفاع از آرمان فلسطین و حفظ هویت اسلامی قدس شریف اشاره کرد.

تلاش برای توقف جنگ در اوکراین، تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و مخالفت ترکیه با این تحریم‌ها، از دیگر موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه دو کشور بود.

در دیدار دو وزیر خارجه همچنین پیش‌نویس سند برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت بین دو کشور از طرف امیرعبداللهیان در اختیار وزیر امور خارجه ترکیه قرار گرفت تا در دستور کار بررسی از سوی طرف ترکیه‌ای قرار گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.