کد مطلب: ۴۴۷۹۰۹

مذاکره ایران و ترکیه برای بازگشایی مجدد مرزهای تجاری

مذاکره ایران و ترکیه برای بازگشایی مجدد مرزهای تجاری

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با معاون وزیر تجارت و مسئول گمرکات ترکیه در خصوص توسعه تجارت، رفع محدودیت‌های تردد کالاها میان دو کشور و بازگشایی مرزهای تجاری مذاکره کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران روز دوشنبه در تماس ویدئوکنفرانس با رضا تونا توراگای، معاون وزیر تجارت و مسئول گمرکات ترکیه در خصوص توسعه تجارت، رفع محدودیت‌های تردد کالاهای تجاری میان دو کشور و بازگشایی مرزهای تجاری در شرایط کرونا مذاکره کردند.

بر اساس این گزارش در این تماس دو طرف بر روابط دوستانه و برادرانه و اهمیت تجارت و روابط اقتصادی متقابل تاکید و اعلام کردند که با تلاش‌های مستمر اقدامات لازم برای گشایش مرزهای تجاری فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه را دنبال می‌کنند.

زادبوم با اشاره به اقدامات ایران در تضمین سلامت و بهداشت محموله‌های تجاری و استقرار امکانات ضد عفونی‌سازی بارها و رعایت بهداشت فردی که نتایج آن به خوبی در کنترل انتشار ویروس کرونا مشهود است، از معاون وزیر تجارت ترکیه خواست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرزهای تجاری بین دو کشور بازگشایی شود.

وی با انتقاد از مقررات جدید وزارت کشور ترکیه که کامیون‌های عراق و ایران را از ورود به خاک ترکیه منع می‌کند گفت: انتظار می‌رود ترکیه شرایط مناسب‌تری برای ورود کامیون‌های ایرانی به ترکیه اعمال کند،

زادبوم خواستار رفع محدودویت بازگشت کامیون‌های ترک که در ایران مانده‌اند به ترکیه شد و از آمادگی ایران برای پذیرش بارهای خریداری شده ایران که در گوربلاغ متوقف هستند، خبر داد.

وی از معاون وزیر تجارت و مسئول گمرکات ترکیه دعوت کرد تماس‌های ویدئو کنفرانس بین دو طرف تا حل مشکلات حمل‌ونقل ادامه یابد که مورد استقبال طرف ترک قرار گرفت.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص موضوع گزینش خطوط ترانزیت جدید از طرف ایران گفت: ترجیح ما این است که راه ترانزیت ایران به اروپا هر چه زودتر از مسیر ترکیه بازگشایی شود.

در این گفتگوی تصویری، توراگای نیز با تاکید بر اهمیت روابط با ایران گفت: تلاش وزارت تجارت ترکیه بر این است که در اسرع وقت مرزهای تجاری بین دو کشور بازگشایی شود و تاکید کرد این مهم به زودی اتفاق خواهد افتاد.

گفتنی است، طرفین بر افزایش تبادل واگن‌ها در خط ریلی رازی با وان تاکید داشته و توافق کردند همکاری‌های خود در این بخش را ادامه بدهند. همچنین دو طرف ضمن ابراز خرسندی از تردد ریلی کالاهای تجاری دو کشور در شرایط کرونا، بر افزایش تردد ریلی کالاهای تجاری تاکید کردند و خواستار تسریع در حمل‌ونقل ریلی در شرایط کرونا و در دراز مدت شدند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • لیدا ترکیه

    پس کی مرز باز میشه وقتی همه مردم زندگیشون متلاشی شد و بدبخت شدن فقط صحبت از مرز تجارت و…میشه نه مردم گرفتار لطفا ی فکری واسه مردمی که دو طرف گیر افتادن کنید ممنون

  • ناشناس

    سلام کسانی که اقامت دارن میتونن برن ؟