کد مطلب: ۴۷۴۱۲۴

مرجع رسیدگی به شکایت از سازمان بورس کجاست؟

مرجع رسیدگی به شکایت از سازمان بورس کجاست؟

این روزها مطالبه مردم از قوه قضاییه و نهادهای نظارتی برای رسیدگی به شکایت‌ها و تخلفات و سو تدبیرهای مدیران بورس و پاسخگو کردن مسئولان بازار بورس در قبال تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه به مطالبه‌ای عام تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها مطالبه مردم از قوه قضاییه و نهادهای نظارتی برای رسیدگی به شکایت‌ها و تخلفات و سؤ تدبیرهای مدیران بورس و پاسخگو کردن مسئولان بازار بورس در قبال تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه به مطالبه‌ای عام تبدیل شده است. حتی در این‌باره مردم با ثبت درخواستی درخبرگزاری فارس با ۲۰هزار امضای مردمی درخواست دخالت جدی دستگاه قضایی در این مورد را به ثبت رسانده‌اند که نشانگر دغدغه‌های بسیار جدی مردم در این باره است.

در درخواست مردمی امضا شده آمده است: «با توجه به اینکه بازار سرمایه در هفته‌های اخیر به دلیل ناهماهنگی و اتخاذ تصمیمات کارشناسی نشده از سمت دولت و ایجاد اختلاف در تصمیمات دولتی، که مقصر تماما دولت بود، با اصلاح شدیدی روبرو شد، مسئولین ذیربط برای تسکین عموم حال مردم در رسانه‌ها اعلام کردند که ما و دولت حمایت خود را طی ۱۰ روز از بازار سرمایه انجام خواهیم داد و هسته معاملاتی بازار را ارتقای چشمگیر خواهیم داد،این در حالی است که بعد از گذشت تنها دو روز از حمایت حقوقی‌ها، بازار باز هم با عرضه‌های آبشاری و سنگین روبرو شد و آن سهم‌هایی که شاخص‌ساز بودند و قول برگشت بازار را با آنها داده بودند، هم منفی شدند و در صفوف سنگین فروش عمیقا فرو رفتند.از آنجاییکه ریاست محترم قوه قضائیه جناب آیت الله رئیسی در بیانات خودشان فرمودند مردم اعلام جرم کنند ما پیگیری شدید می‌کنیم؛ لذا بر حسب مطالب و شواهد عینی در بازار سرمایه خواستار رسیدگی به این فساد علنی حقوقی‌ها در عدم حمایت از بازار سرمایه و از بین رفتن سرمایه هنگفت مردم عادی، هستیم.آقای رئیسی به داد بازار سرمایه رسیدگی بفرمایید."

متاسفانه باید گفت بی‌تدبیری جدی سازمان بورس و مدیران مربوطه شرایطی را به وجود آورده که هم سهامداران خرد و هم سهامداران حقوقی و هم کارگزاری‌ها و نهادهای مالی فعال بازار به شدت سردرگم شده اند.

در چنین شرایطی طبیعی است که اعتراض‌ها و شکایت‌ها فزونی یابد.در این بین سوال این است که مرجع رسیدگی به شکایات از عملکرد بورس و تصمیم‌گیری‌های مدیران سازمان بورس کجاست؟

در این باره شورای عالی بورس با تشکیل بخشی حقوقی پاسخگویی به شکایات، اتخاذ تدابیر لازم و انجام اقدامات ضروری به منظور حمایت از حقوق و منافع فعالان بازار به استناد بند 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار و ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد را یکی از وظایف خود تعریف کرده و عملا شکایت‌های وارده را در این چارچوب بررسی می‌کند.

حتی در این باره دیوان عدالت اداری نیز صاحب صلاحیت زسیدگی به شکایت‌ها تشخیص داده نشده است غافل از اینکه نهادهایی که بعضی مدیران آن به نوعی وابستگی به سازمان بورس دارند عملا توانایی و عزم جدی برای برخورد با تخلفات و سو تدبیرهای مدیران بورس را نخواهند داشت و در بهترین حالت می توانند به شکایتهای برخی سهامداران خرد رسیدگی نمایند.

با عنایت به حضور بسیار گسترده مردم در بازار بورس صیانت از منافع مردم و سهامداران و نهادهای مالی فعال در این بازار اقتضا می‌کند نهادی مستقل مانند شعبه مستقل بورس ذیل دستگاه قضایی این وظیفه را برعهده گیرد و لذا درخواست گسترده مردم از ریاست محترم قوه قضاییه در این چارچوب ارزیابی می شود و مساله ای بسیار کلیدی است.

منبع: رادار اقتصاد

اخبار مرتبط با بازار و سهام را در صفحه اختصاصی بورس در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    بابا چرا آخه اینقد عجولید. الان مثلا سهمتون رو فروختین چی میخواین بخرین. الان وقت حرص خوردنو فحش دادنو شکایت و اینا نیست. الان بهترین فرصته. بهترین فرصت برای خرید سهام. البته با تحلیل بنیادی. این ۲ روز تعطیلی رو برین قشنگ تحلیل کنین. سهام با بنیاد قوی رو، با عملکرد بهتر رو. با p بر e پایین رو. یه سبد حدودا با ۴، ۵ سهم از صنعت های مختلف مثل فلزات و دارویی و پالایشی و … سهام ارزشمند که قیمت ذاتیشون الان خیلی بالاتر از قیمت خرید و فروش اونها هستش و البته با دید بلند مدت. نه دید یه هفته ای و یه ماهه. شاخص بر میگرده نگران نباشین. سهام ارزشمند شاخص رو میکشن بالا. #الان اگه فک میکنین حقوقی میخواد شما رو بندازه بیرون. پس تصمیم بگیرید که بمونید. بمونید و سودی رو که میخواین بگیرین. سهم ارزشمند این سود رو به شما میده. اینو مطمئن باشید#

    • ناشناس

      آفرین به شما،دقیقا درست میگه آقا رضا

  • ناشناس

    آخه چه شکایتی میشه کرد؟ جوابش این میشه که مردم خودشون پولو آوردن توی بورس و بورس هم ریسک پذیره، بزور که وادارشون نکردن…

  • علی

    بورس زمانی برمیگرده که همه بترسن. همه فروشنده بشن. دقت کنید همه برن صف فروش. اونوقته که بازار برمیگرده

  • ناشناس

    از زمانی که تند تند عرضه اولیه دادن، بورس رو منفی کردن

  • رضا

    ما مردم انقدر فراموشکار هستیم که خدا میدونه کافیه یک هفته بورس مثبت بشه همه دوباره هجوم میارن توی بورس
    ایرانی جماعت توی دنیا تک توی هر چیزی
    خخخ??

  • رضا

    آقای روحانی من به حرف شما اعتماد کردم و دعوت شما رو توی بورس پذیرفتم و در حال حاضر ۵۰ درصد سرمایم از دستم رفته امیدوارم یه روزی بتونم تلافی این کارت رو بکنم

  • ناشناس

    گیرم که نفروشیم دیگه کی اعتماد میکنه با این گندیکه زدن

  • ناشناس

    سازمان بورس مگه دستگاه نظارتی برکارگزاران نیست چرا نظارت نمیکنه که کارگزاری هنگی بوجود بیاره بعد مردم برن کمیته سازش شکایت کندد

  • علی

    بورس دستوری سرتاسر فساد

  • ناشناس

    اخه وقتی صدای مردم ساده دل به جایی نمیرسه و بورس به صورت کاملا دستوری داره پیش می ره چه فایده داره . مردمی که به خاطر اینکه بتوانند با این همه گرانی مبارزه کنند فکر می کنند در بورس میشه سود گرفت ولی غافل از اینکه قراره همون سرمایه رو هم از دست بدند .