کد مطلب: ۶۷۰۳۱۱

چرا مردان طرفدار مهریه عندالاستطاعه هستند؟

چرا مردان طرفدار مهریه عندالاستطاعه هستند؟

در طی سال‌های اخیر و بر اساس بخشنامه‌ رییس سازمان ثبت، نوع جدیدی از مهریه رواج یافته است که به آن مهریه عندالاستطاعه گفته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنچه که به لحاظ عرفی از شنیدن واژه مهریه به ذهن خطور می‌کند، مهریه‌ای است که در اصطلاح حقوقی به آن مهریه عندالمطالبه گفته می‌شود. اما در طی سال‌های اخیر، نوع جدیدی از مهریه رواج یافته است که به آن مهریه عندالاستطاعه گفته می‌شود. این دو مهریه با هم متفاوت هستند و پیامدهای مختلفی هم به دنبال دارند.

اقتصادآنلاین نوشت، یکی از مهمترین حقوق مالی که در شرع و قانون برای زنان پیش‌بینی شده است، مهریه است. مهریه در واقع مالی است که هم در عقد دائم و هم در عقد موقت به زن تملیک می‌شود و به همین دلیل، زن هر زمان که بخواهد می‌تواند در دادگاه مطالبه مهریه کند و مرد موظف به پرداخت مهریه خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، مهریه حق زن می‌باشد و این حق یکی از حقوق مالی او قلمداد می‌شود و مواردی مانند فساد اخلاقی او یا سوء معاشرت او در استحقاق او نسبت به دریافت مهریه بی تاثیر خواهد بود و او در هر صورتی میتواند مهریه خود را مطالبه کند.

آنچه که به لحاظ عرفی از شنیدن واژه مهریه زن، به ذهن خطور می‌کند، مهریه‌ای است که در اصطلاح حقوقی به آن مهریه عندالمطالبه گفته می‌شود. اگر بخواهیم این نوع مهریه را به طور ساده و خلاصه توضیح دهیم، باید بگوییم که اگر مهریه عندالمطالبه باشد، هر زمانی که خانم مهریه خود را مطالبه کند، آقا باید آن را پرداخت کند. به عبارتی دیگر، معنی عندالمطالبه آن است که به محض مطالبه زن، مرد موظف به پرداخت مهریه می‌شود.

اما در طی سال‌های اخیر و بر اساس بخشنامه‌ رییس سازمان ثبت، نوع جدیدی از مهریه رواج یافته است که به آن مهریه عندالاستطاعه گفته می‌شود. این دو مهریه با هم متفاوت هستند و به تبع آن، آثار متفاوتی هم به بار می‌آورند.

در حالت مهریه عندالاستطاعه، زن در صورتی می‌تواند مهریه خود را بگیرد که مرد توانایی یا استطاعت پرداخت آن به زن را داشته باشد. همچنین در مهریه عندالاستطاعه زن موظف است که برای دریافت مهریه، تمکن مالی و دارا بودن مرد را ثابت کند و اموالی از او به دادگاه معرفی نماید. اما در مهریه عندالمطالبه این مرد است که برای عدم پرداخت مهریه باید ندار بودن خود را ثابت کند یا تقاضای اعسار کند.

به عبارت دیگر در مهریه عندالاستطاعه زحمت ثابت کردن توانایی مالی مرد با خانم است. همچنین در حالت عندالاستطاعه، امکان بازداشت و ممنوع‌الخروج مرد بابت عدم پرداخت مهریه وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کارمند بانک

    آدم عاقل ازدواج نمیکنه.. کی گفته حتما باید ازدواج کرد؟

  • ناشناس

    مهریه زمانی بدون هیچ شرطی ، عندالمطالبه بود .‌ بعدا کلی اما و اگر در آن واردشد . که مثلا اگر تعداد سکه از این بالاتر باشد ، فلان می شود .‌در صورتی که شرع هیچ محدودیتی برای مهریه تعیین نکرده است . بیشتر قوانینی که برای مهریه وضع شده و پرداخت آن را مشروط به این شرط و آن شرط می کند هیچکدام شرعی نبوده و کاملا خلاف شرع است .

  • ناشناس

    اون زمان که زن خونشو ول میکنه به دلایل کاملا مزخرف میره خونه مامانو باباش کارش شرعیه وقتی بدون اجازه شوهرش میره بیرون کارش شرعیه وقتی وظایف زن بودنشون انجام نمیده به بهانه های مختلف کارش شرعیه وقتی فقط دنبال پول مردست کارش شرعیه وقتی هنوز دوروزه که از ازدواجش گذشته میره مهریه میزاره اجرا کارش شرعیه وقتی از صبح تا شب باصد من آرایش میره به گشتو گذار با دوستاش واگه بهش پول ندی یا نذاری بره از دستت شکایت میکنه کارش شرعیه و…………تا چند سال دیگه ازدواج هم میشه یک لاکچری که فقط بچه مایه دارا میتونن ازدواج کنند گرانی سکه =تشویق به گرفتن مهریه ،نداشتن مهریه که اصلا بهت نگفتن عندالمطالبه چیه =زندان یا تاآخر عمر قسطای مهریه رو دادن ،اصلا الان ازدواج یعنی مرگ وقتی نه پول داری نه خونه نه ماشین بهتره که خواب ازدواج رو هم نبینی

  • ناشناس

    این معنی خریدن و فروختن زن می باشد.یعنی نرخ گذاشتن روی زن . و الودادهم واموالهم
    یعنی اولاد و اموال را باهم یکجا آورده.زن و فرزند.هردو جز اموال مرد محسوب می‌شود.عندالمطالبه بودن برای اموال است اگر زن بتواند مهریه خود را عند مطالبه کند پس مانندکنیزان میتوان آنها را فروخت همانطور که در قدیم بوده.
    اما منظور از مهریه بخاطر استحکام و دوام خانواده و همچنین توان مالی زن است.که دولت اسلامی می تواند طریق دیگری پیشه کند مانند بیمه کردن زن که هم پس از طلاق بتواند حقوق و مزایا دریافت کند .یا تضمین کار بعداز طلاق تا بتواند از نظر مالی خود را اداره کند.الان این مهریه مانع بزرگی بر سر راه ازدواج جوانان.وهمچنین ازدواج های دوم و سوم برای مردان شده که مطابق شرع و قانون است.حق مسلم مرد تعدد زوجات هست که ما الان با آن مشکل داریم.ما از طرف قوانین اسلامی را ناقص داریم از طرف دیگر قوانین اروپا را هم ناقص داریم.این چه بلایی است که بر سر مردان مسلمان جامعه ما می‌آورند و بی شرمانه از مهریه های سنگین هم دفاع می‌کنند.مهریه برسم شرع مقدس فقط باید یک جلد کلام‌الله باشد و بس

  • ناشناس

    مهریه نه سکه طلا که هروز بالا و بالاتر میره.این یعنی قیمت زن خوب حداقل مثل پراید ببریدش تو بورس یکمی قیمت متعادل‌تر بشه

  • ناشناس

    اگر ذات هوسرانی نداشتند که زن نمی گرفتند.انوقت زن ها رو دست خانواده‌شان می ماندند
    چرا ما نباید از حق شرعی ۴ ازدواج بگذریم

  • ایرانی

    والا با اخلاق بد این مردا مهریه هم که نباشه چی میشه. مردا چون جنس خودشون رو میشناسن واسه دختر و خواهرشون مهریه رو لازم میدونن اما برا خودشون و پسرشون نه.واقعا که

  • ناشناس

    ازبس مرداد پرو هستن اگر مردی برا خانمش ارزش قائل باشه که مهریه خوب بنامش می‌کنه من سال ۱۳۵۷ازدواج کردم ۲۰ مثقال طلا ومیلق شصت هزارتومان وجه نقد مهربان هست الان یک انگشتر هم دستم نیست در عوض چهار فرزند موفق وسالم دارم و از زندگیم هم ب همه کم وکاستیهاش راضی هستم وبا شوهرم خوشبختم

  • ناشناس

    این طرح خوبه

  • ناشناس

    بعضیا یجور مهریه میگن‌بزنین برا دخترشون انگار اومدن گوسفند بفروشن هر کی قیمت بالا تر داد میفروشن ،دنبال تیغ زدن هستن نه زندگی

  • علی

    فقط صیغه موقت دیگه ازدواج دائم تعطیل،الکی خودتون به دردسرمیندازید