خبر مهم:

کد مطلب: ۱۸۵۲۵۴

مردم توان کافی برای خرید خانه ندارند

مردم توان کافی برای خرید خانه ندارند

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تشریح مشکلات حوزه مسکن گفت: به نظر می‌رسد قیمت مسکن تا پایان سال افزایش خواهد یافت، البته این افزایش لجام‌گسیخته نخواهد بود.

فرشید پورحاجت با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال ۹۵ بخش خصوصی تمایل پیدا کرد وارد بخش مسکن شود، اظهار کرد: بعد از چهار سال رکود، تمهیداتی مانند اعطای تسهیلات توسط وزارت راه و شهرسازی اندیشیده شد اما در نیمه اول سال ۹۶ بدلیل نبود برنامه مشخص در این حوزه شرایط خوبی به وجود نیامد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، او در ادامه با اشاره به شرایط نامناسب فضای کسب‌و‌کار، شرایط ساخت‌و‌ساز و قطع شدن تسهیلات بانکی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به تبع بسته‌ای که دولت و وزارت مسکن و بانک مسکن به نمایندگی از دولت ارائه دادند شرایط ساخت و ساز روند بهتری پیدا کرده بود اما از بهمن ماه سال گذشته همان تسهیلات گران بانک هم قطع شد و برای بهبود فضای کسب و کار در بخش خصوصی هم اتفاق خوبی صورت نگرفته است.

پورحاجت با اشاره به اینکه ۵ سال رکود فرصت مناسبی برای بازبینی قوانین بازدارنده بود، گفت: در این سال‌ها باید برای حوزه نظارت و تولید و عرضه مسکن، پالایش انجام می‌شد و قوانین بازدارنده نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت که این کار انجام نشد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه قوانین پیش فروش نیز باید اصلاح می‌شد، تاکید کرد: در این حوزه هم هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده و این قانون ۶ سال صنعت ساختمان را به چالش کشانده است و تمام دست اندرکاران اعم از دولت، قوه مقننه و قوه مجریه و مجلس اذعان کرده‌اند که این قانون باید اصلاح شود و اکنون قابلیت اجرا ندارد.

او با اشاره به منحرف شدن بحث تامین اجتماعی کارگران ساختمانی از مسیر خود، خاطرنشان کرد: هیچ تمهیدی برای قوانین نظام مهندسی و آیین نامه کنترل که قرار بود بازبینی شود در نظر گرفته نشده و بحث تامین اجتماعی کارگران ساختمانی نیز از مسیر خود منحرف شده است.

پورحاجت با بیان اینکه هیچ ابزاری برای خروج این صنعت از رکود درنظر گرفته نشده است و مردم نیز برای خرید مسکن با تنگنا روبه رو هستند و اکنون شرایط مناسبی برای ورود به بازار مسکن نیست، خاطرنشان کرد: امسال شرایط به نحوی بوده که مردم به اجبار وارد بازار مسکن شدند زیرا شرایط امسال با سال‌های گذشته فرقی نکرده و هیچ مسیر تسهیل گری برای این حوزه در نظر نگرفته‌اند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه روش تامین منابع مالی برای خرید مسکن مناسب نیست و باید تقاضا را در حوزه مسکن تقویت کرد، تصریح کرد: دولت باید به دنبال ابزارهایی برای تامین مالی متقاضیان مسکن باشد.

او ادامه داد: اگر بخواهیم تقویت تقاضا را مورد بررسی قرار دهیم باید تقویت قدرت مالی خانواده، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و انبوه سازی و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین را در نظر بگیریم.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به صندوق‌های پس‌انداز مسکن و اوراق تسه به عنوان دو روش تامین منابع مالی اشاره کرد و افزود: طی ۶ الی ۷ ماه گذشته بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن و دولت در حوزه صندوق‌های پس انداز و کاهش زمان پرداخت آن مذاکراتی صورت گرفته است، از سوی دیگر اوراق تسه نیز تسهیلات گران خرید مسکن را گران‌تر کرده است.

پورحاجت به وجود مشکل مسکن در کلان شهرها و شهرهای مرکزی اشاره و تصریح کرد: تا پایان سال شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود البته اما قیمت به صورت لجام گسیخته افزایش پیدا نمی‌کند ولی از تورم پیشی می‌گیرد.

او به افزایش دو برابری تعرفه دستگاه‌های خدمات رسان نسبت به مسکن و تاثیر آن بر قیمت مسکن اشاره و تاکید کرد: از سال ۸۹ تا ۹۵ تعرفه دستگاه‌هایی که خدمات مختلف ارائه می‌دهند، ۶ الی ۸ برابر شده اما هزینه ساخت ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به افزایش قیمت خانه‌های کلنگی اشاره و خاطرنشان کرد: افزایش متقاضی در بازار مسکن و ایجاد جوهایی در این بازار باعث افزایش قیمت خانه‌های کلنگی مخصوصا در جاهایی که جاذبه سرمایه‌گذاری دارد می‌شود و این افزایش قیمت به صورت دومینو عمل کرده و به همه مناطق سرایت می‌کند.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.