کد مطلب: ۶۴۹۹۶۱

مسجد سید اصفهان فرونشست

مسجد سید اصفهان فرونشست

کارشناسان زمین شناسی و سازه بعد از تاثیرات فرونشست بر مجموعه تاریخی میدان نقش جهان و پل‌های تاریخی، این بار برای مسجد سید اصفهان ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایرنا ، شرایط نگران‌کننده آبخوان اصفهان باعث ایجاد عوارض فرونشست به شکل شکاف‌ها و ترک‌ها بر پیکر این اثر تاریخی شاخص و قاجاری اصفهان شده است.

169640942

169640938

169640943

به گزارش تجارت‌نیوز ، شکاف‌های عمیق در دل زمین و ترک‌های روی ساختمان‌ها در برخی از مناطق نشان از یک وضعیت بحرانی می‌دهد. برخی‌ها مجبور به ترک منازل مسکونی خود هم شده‌اند، مانند شهرک ۶ هزار نفری نیروی هوایی در اصفهان. این نتیجه فرونشست زمین در ایران است. به گفته کارشناسان اگر اقدامات جبرانی به موقع صورت نگیرد در سال‌های نه چندان دور تبعاتش دامن کل کشور را می‌گیرد. دیگر اثری از دشت‌های حاصلخیر نخواهیم دید و مهاجرت راهی است که مردم در پیش رو دارند.

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید وضعیت فرونشست زمین در ایران بسیار بحرانی است و در میان کشورهای دیگر رتبه چهار را دارد. اما می‌توان با اقداماتی جلوی آن را گرفت و حتی آن را جبران کرد.

او بر این باور است اگر وضعیت در کشور از نظر تعداد چاه‌ها، برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی و مدیریت نکردن کشت همین گونه پیش برود، همچنین میزان ریزش‌های آسمانی نیز در همین وضعیت باشد، کمتر از ۱۰ سال برای جبران فرونشست زمین فرصت داریم.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، وضعیت فرونشست زمین در کشور را توضیح و راهکارهای مقابله با آن را هم شرح می‌دهد.

گزارش‌هایی از فرونشست زمین در نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان، خراسان و تهران شده. وضعیت فرونشست در کشور چگونه است؟

در ایران بسیاری از شهرها در محدوده دشت‌ها گسترش پیدا کرده‌اند. در مناطق دشتی اگر از آب‌های زیرزمینی بی‌رویه استفاده شود به دنبال آن فرونشست زمین رخ می‌دهد. هر چقدر سازه‌ها و احداثی‌ها نزدیک این مناطق باشند بیشتر آسیب‌پذیر هستند.

تمام دشت‌ها در ایران در حال فرونشست هستند. در بسیاری از مواقع فرونشست‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌شود چون در این مناطق احداثی نداریم. منظور از احداثی، ساختمان‌های مسکونی، فرودگاه و هر چیزی که به دست بشر صورت گرفته باشد.

کدام اتوبان‌های تهران در خطر رانش هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: «اگر به صورت کنترل‌شده این محیط آبیاری می‌شد، رانش در این محدوده اتفاق نمی‌افتاد.»

او می‌گوید: «به طور کل زمین‌هایی که نسبت به اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها شیب تند، پوشش خاکی سست و آبیاری دارند، باید با حساسیت وجود داشته باشد. بسیاری از بزرگراه‌ها با چیدن دیوارهای بتنی تحکیم شدند. اما برخی از بزرگراه‌ها هنوز تحکیم نشدند که باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.»

بیت اللهی ادامه می‌دهد: «بخش‌های دیگری از بزرگراه شهید همت، بزرگراه امام علی، بزرگراه یادگار امام، اتوبان چمران به صورت موضعی در خطر رانش هستند. یعنی اگر آبیاری بدون کنترل و بیش از حد نیاز صورت بگیرد می‌توانند در خطر رانش زمین باشند. اما اغلب این اتوبان‌ها با احداث دیوارهایی تحکیم شدند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینها نشانه دزدی آب اصفهان و انتقال آن به قم و یزد است چرا باید در یزد کارخانه فولاد تاسیس کرد و جریمه آنرا مردم اصفهان بدهند

  • ناشناس

    خدا باعث و بانی لعنت کنه!

  • ناشناس

    تهران وخراسان هم باهمین مشکل مواجه شده اونجا هم طمع ورزی بیابان داشتن؟؟؟تاکی عین …چشماتون میبندید ودهنتونو بازمیکنید؟ دست بردارید از کینه ورزی نسبت به اصفهان کاش پس مهاجرین اصفهان رو ترک میکردن زخم زبان هم نمیشنیدیم مُردیم از حسدورزی ونیش وکنایه!!!

  • ناشناس

    چه دلیلی دارد که در اصفهان شهرداری اینهمه گل و گیاه و چمن می‌کارند آب از کجا می‌آورند اینها را آبیاری میکنند مگر نه این است که از دل زمین بیرون میکشند

  • ناشناس

    من کارشناس نیستم اما تا حدودی با نظر دوستمون که گفتند فاضلابها باید مثل قدیم باشه وهر خانه چاهی برای خودش داشته باشه، این فکر خوبیه برای جلوگیری فرونشیت. تا دیر نشده فکری کنیم. ، بحث های جنجالی هیچ فایده ای نداره

  • ناشناس

    وقتی آب رابه صورت غیرقانونی ازچهارمحال ولرستان وکهکلویه واب خوزستان راببرید استانهای مرکزی وقم و اصفهان ویزدمیکشن وحق ناس میکنن باید هم این طوربشه…این کارخدانیست کارعده ای منافقه که باایجادصنایع آب برواستقرارجمعیت ازکل کشورباعث این وضعیت هستن وقتی پتروشیمی وفولادوذوب آهن و پالایشگاه وکاشی سرامیک ووووووووتوکویرمیاریدچراطلب کارید… به قیمت نابودی مبداهای آب خودتان هم نابودش شدید…..الان خودکوهرنگ آب ندارن بخورن….کارون خشک شده…روددزشورشده….ووووشماکه دیگه همون اول هم کویربودیدیچ آبی در بساط نداشتید…..این یعنیبادست خواهم خودرامونه خراب کردید هم مارا

  • ایرانی

    سلام ، وقتی آب رو با حقه و هزار جور ترفند به اصفهان می برن باید منتظر نتایج از این بدتر بود،
    چه دلیلی داره هندونه کاری و برنج کاری و تمام صنایع اصفهان باشه، کار و شغل و طبیعت تو دل کویر باشه، اون وقت جوونای استان های محروم خوزستان و چهار محال و لرستان و …..از فرط بی آبی زمین های کشاورزی و بیکاری درگیر فقر و اعتیاد باشن،
    ما اصفهان و اصفهانی رو دوست داریم ولی نه وقتی که زیر دین استان های محروم باشن…..سرما و برف و یخ و بدبختی و بیکاری مال چهارمحال و اشتغال و طبیعت مال اصفهان

  • ایرانی

    سلام ، وقتی آب رو با حقه و هزار جور ترفند به اصفهان می برن باید منتظر نتایج از این بدتر بود،
    چه دلیلی داره هندونه کاری و برنج کاری و تمام صنایع اصفهان باشه، کار و شغل و طبیعت تو دل کویر باشه، اون وقت جوونای استان های محروم خوزستان و چهار محال و لرستان و …..از فرط بی آبی زمین های کشاورزی و بیکاری درگیر فقر و اعتیاد باشن،
    ما اصفهان و اصفهانی رو دوست داریم ولی نه وقتی که زیر دین استان های محروم باشن…..سرما و برف و یخ و بدبختی و بیکاری مال چهارمحال و اشتغال و طبیعت مال اصفهان

  • ناشناس

    اون روزی که کشاورز بیچاره آب آب می‌کرد فکر نکردید حالا کشاورز به روز سیاه نشست اینم نتیجهش

  • ناشناس

    سلام هموطنان عزیزم آب توسط پیشینیان مدیریت شده بود و مردم هم راضی بودند در یزد با قناط در اصفهان با مادی در اهواز با کارون و… نتیجه تخصص نداشتن همین هست ! دست بردن در کار شیخ بهایی رحمه الله علیه بدون هیچ تخصصی همین هست خشکاندن باتلاق گاوخونی همین نتیجه را دارد ، ایران در قدیم ایران بود و همه ایرانی و همه به یکدیگر احترام می‌گذاشتند ، اصفهان ایران است اهواز ایران است یزد ایران است همه یک کشتی هستند نباید هیچ کجای آن لنگ شود ، مثلا قدیم شبکه فاضلاب نبود قدیم مادیها بتون و سیمان نبود اصلا نیازی به متور آبکش نبود آب برای هر کشتو کاری مهیا بود و آب مادی ها با جوی ها تقسیم میشد الان نه جوب هست نه مادی نه قناط….