کد مطلب: ۷۴۳۷۶۸

مشکلات تاخیر در ارائه لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه

مشکلات تاخیر در ارائه لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه

تاخیر در ارائه لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد و این مشکل نشان از بی‌برنامگی در مدیریت کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاخیر در ارائه برنامه هفتم توسعه باعث ایجاد مشکلات زیادی همچون عدم هماهنگی بین دستگاهها خواهد شد و این بی‌برنامگی دولت قطعا مشکل ساز است.

بر اساس قانون، ارائه برنامه هفتم توسعه بر ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ مقدم است چراکه برنامه توسعه سند بالادستی بوده و رویکردهای ۵ سال آینده کشور را نشان می‌دهد، بر همین اساس بودجه سالیانه مبتنی بر برنامه توسعه نوشته می‌شود، اگر برنامه ارائه نشود بودجه بر اساس کدام سند بالادستی و معیارها نوشته خواهد شد؟ به اعتقاد صاحب‌نظران، ارائه لایحه بودجه قبل از تعیین تکلیف برنامه توسعه، نشان از بی‌برنامگی در مدیریت کشور است.

به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، دولت اطلاع داشته که برنامه هفتم و لایحه بودجه تقریبا نزدیک به هم و توامان خواهد بود، بنابراین بهانه‌ها و توجیه‌های تاخیر آن که از سوی دولت عنوان می‌شود عجیب است.

همچنین بر اساس گفته‌ یکی از اعضا کمیسیون برنامه و بودجه دولت در زمان‌بندی ارائه برنامه هفتم توسعه بی‌برنامه است و با این شرایط نه می‌توان برنامه و نه بودجه را در زمان خود مصوب کرد.

مهم‌ترین جزئیات بودجه 1402

براساس پیگیری‌های انجام شده کل بودجه سال ۱۴۰۲، در مجموع به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و گفته شده که بودجه عمومی دولت ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌ها نیز ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

درآمدهای مالیاتی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با احتساب درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی به ۸۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در بودجه نیز شاهد افزایش حقوق ۲۰ درصدی هستیم البته همچنان مدل دقیق این افزایش مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.

براساس شنیده‌ها پیشنهاد ابتدایی نرخ ارز در بودجه ۲۶ هزار تومان بوده که مورد موافق قرار نگرفته است. براین اساس به نظر می‌رسد که نرخ ۲۳ هزار تومان که در بودجه سال گذشته نیز قرار گرفته بود در بودجه سال آینده نیز قرار خواهد داشت.

اخبار دریافتی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حاکی است، دولت برای سال آینده کف حقوق کارمندان را هفت میلیون تومان در نظر گرفته است. این درحالی است که در بودجه ۱۴۰۱ حداقل حقوق کارمندان دولت حدود پنج میلیون تومان بوده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.