کد مطلب: ۱۷۱۱۴۷

مشکلات کتابفروشان خیابان انقلاب بررسی شد

مشکلات کتابفروشان خیابان انقلاب بررسی شد

در دیدار تعدادی از اعضای شورای شهر تهران از راسته کتابفروشان خیابان انقلاب، درباره مشکلات این کتابفروشان بحث و گفت‌وگو شد.

تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و جمعی از کتابفروشان و ناشران راسته خیابان انقلاب در بازدید از راسته فرهنگی خیابان انقلاب حاضر شدند و در ادامه نشستی در کتابفروشی صفا واقع در خیابان منیری جاوید برگزار شد. در این نشست اهل نشر و کتابفروشان این خیابان درباره مشکلاتشان خیابان بحث و گفت‌وگو کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، از مهم‌ترین مشکلاتی که دراین نشست به آن اشاره شد، مصائب ایستگاه خطوط اتوبوس‌رانی بود که باعث دیده نشدن کتاب‌فروشی‌های این پیاده‌رو و کاهش فروش کتابفروشی‌های این منطقه ‌شده‌ است.

مشکل دیگری که مورد بررسی قرار گرفت حضور بساط کتاب‌های بدون‌ مجوز و افرادی به‌نام «دادزن»، سختی آمدوشد و آلودگی شنیداری و دیداری برای مخاطبان کتابفروشی‌ها بود که البته ظاهرا به خاطر برگزاری این مراسم تا دو ساعت از سطح خیابان انقلاب برچیده شده بود، اما با اتمام نشست به حالت قبلی برگشت!

در این نشست، الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: بازار دستفروشی در خیابان انقلاب امپراتوری دانشگاه را بلعیده است و کسی هم از پس این مشکل بر نمی‌آید. با این حال برای حل این معضل درصدد تعامل با اصناف هستیم، چرا که در پوشش دستفروشی بزه هم صورت می گیرد. تنها با جمع‌آوری دستفروشان نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

او افزود: غم‌انگیز است که در راسته انقلاب بیشتر از اینکه کتابفروشی رونق داشته باشد، پایان‌نامه و مقاله به فروش می‌رسد.

فخاری با بیان اینکه باید محدوده خیابان انقلاب را نظارت‌پذیر کنیم، گفت: ما به دنبال تعامل با اصناف هستیم تا با کمک آنها سازوکار مشخصی برای مسئله دستفروشی طراحی کنیم. ما سازمان‌هایی طراحی کرده‌ایم که نوعی هویت برای دستفروشان مشخص کند، البته نه اینکه این هویت به صنف لطمه بزند. ما به دنبال صنف جدید از دستفروشی‌ نیستیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: در همکاری و تعامل با صنف می‌توانیم منابع اولیه و ماده‌ای را که دستفروشان به فروش می‌رسانند از این وضعیت بی‌حساب‌وکتاب خارج کنیم یا می‌توانیم محدوده‌ها و مناطق مشخص و نظارت‌پذیری را که در تضاد با صنف هم نباشند، مشخص کنیم. به عنوان مثال یک دستفروش درست نیست که در راسته انقلاب و مقابل کتابفروشی‌ها بساط خود را پهن کند و می‌تواند بقیه مناطق را پوشش دهد.

فخاری با انتقاد از سیستم آموزش و پرورش که باعث گرایش دانش‌آموزان به کتاب‌های تستی شده است، اظهار کرد: باید کاری کنیم که نوجوانان با خیابان انقلاب انس بگیرند.

زهرا نژادبهرام‌، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به معضلات و مشکلات کتابفروشان راسته خیابان انقلاب، جدی‌ترین مشکل راسته خیابان انقلاب را اغتشاش بصری دانست و گفت: در این زمینه مطالبات باید از سوی صنف تنظیم و به شورا فرستاده شود. اگر مطالبات به این شکل بیان شوند مطمئنا در رسیدگی به آن‌ها موثر است.

او همچنین در اظهار نظری درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب گفت: به عنوان شهروند دوست دارم نمایشگاه کتاب در وسط شهر برگزار شود. پدیده‌های فرهنگی را باید در مرکز شهر قرار بدهیم. با توجه به وضعیت کتابخوانی ما هر پدیده‌ای که بتواند باعث انتشار فرهنگ کتابخوانی باشد، بهتر است در مرکز شهر برگزار شود.

در بخش دیگری از این نشست، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بر لزوم تعیین تکلیف مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در روزهای آتی تاکید کرد و گفت: شهر آفتاب هنوز آماده نشده است و در این زمینه هر چه سریع‌تر باید فکری شود.

او همچنین گفت: فروشگاه‌های دائمی کتاب در مترو اغلب کتاب‌هایی را عرضه می‌کنند که غیرقانونی چاپ شده‌اند و آنها را با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات کتابفروشان راسته خیابان انقلاب گرفتن عوارض تابلو از سوی شهرداری است که باید این مورد را هم به قانون معافیت کاربری تسری بدهیم. شهرداری نباید از کتابفروشان عوارض تابلو بگیرد. الان عوارضی که از این صنف گرفته می‌شود، تجاری است. انتظار داریم از این صنف چیزی گرفته نشود.

در این جلسه که با حضور تعدای از ناشران و کتابفروشان برگزار شد، حاضران با بیان مشکلاتشان، خواسته‌های خود را از شورای شهر و شهرداری گوشزد کردند.

اختصاص بودجه از سوی شهرداری برای ترویج کتاب و کتابخوانی، نبود سرویس بهداشتی در راسته کتابفروشان، مشکلات مربوط به حمل‌ونقل و تخلیه بار کتاب و مشکلاتی که کتابفروشان در این زمینه با پلیس دارند، جلوگیری از قاچاق کتاب، نمایشی بودن جلسات مسئولان و عملی نشدن قول‌های آن‌ها برای رفع مشکلات مربوط به صنف کتاب و نشر از مواردی بود که در این بخش به آن‌ها اشاره شد.

نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ شهر تهران نیز از حاضران در این مراسم بود که پس از طرح مطالبات برای رفع برخی از مشکلات این صنف قول همکاری داد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.