کد مطلب: ۵۳۷۴۴۲

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

مقاومت وزارت بهداشت برای واردات دارو و واکسن!

مقاومت وزارت بهداشت برای واردات دارو و واکسن!

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بعد از شروع کرونا و در اردیبهشت سال گذشته نامه‌ای رسمی برای واردات داروهای مورد نیاز کرونا به وزارت بهداشت ارائه دادیم و حتی بعد از تولید انبوه واکسن رسما اعلام کردیم که می‌توانیم واکسن کرونا را تامین ‌کنیم اما تا امروز هیچ پاسخی از سوی وزارت بهداشت دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز در حالی که دولت اعلام می‌کند به دلیل تحریم‌ها موفق به واردات واکسن نشده اما محمدرضا بهزادیان از بی‌توجهی وزارت بهداشت نسبت به درخواست مجوز واردات دارو و واکسن کرونا گله می‌کند. وارداتی که مجوزهای اصلی آن از سوی کشور مبداء اخذ شده بود اما وزارت بهداشت کشورمان بعد از گذشت یک سال نه تنها مجوزی صادر نکرده بلکه پاسخی نیز به درخواست واردات این کالای حیاتی نداده است.

محمدرضا بهزادیان به تجارت‌نیوز می‌گوید: وظیفه دولت تهیه واکسن برای مردم است. حالا می‌خواهد توسط بخش خصوصی تامین شود یا بخش دولتی. اما به نظر می‌رسد دولت با وجود امکان واردات نخواسته واکسن وارد کشور شود.

او می‌گوید: در فوریه سال ۲۰۲۰ تعدادی شرکت ایرانی با گرفتن وکیل و کار حقوقی مجوز OFAC* آمریکا را برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی به کشور به طور رسمی گرفتند و پیش مجوز صادر شد. رسما اعلام شد که نحوه پرداخت پول از بانک خاورمیانه به بانک معرفی شده در آلمان خواهد بود تا آمریکا اقدام به تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای ایران کند.

در حالی که اسفند ماه سال گذشته دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران از کمبود ۴۰۰ قلم دارو در کشور به دلیل تحریم‌ها و دشواری در نقل و انتقال‌های مالی خبر داده بود اما این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید: بعد از شروع کرونا و در اول اردیبهشت سال گذشته نامه‌ای رسمی برای واردات داروهای مورد نیاز کرونا به وزارت بهداشت ارائه دادیم و حتی بعد از تولید انبوه واکسن رسما اعلام کردیم می‌توانیم واکسن کرونا را هم تامین ‌کنیم اما تا امروز هیچ پاسخی از سوی وزارت بهداشت دریافت نکرده‌ایم.

از نیمه بهمن سال گذشته تا کنون ایران بیش از ۳.۱ میلیون دوز واکسن از چهار کشور روسیه، هند، چین و کره جنوبی وارد کرده است اما اکنون تعداد فوتی‌های روزانه در کشور سه رقمی شده و تاکنون ۷۳ هزار و ۵۶۸ نفر جانشان را بر اثر بیماری کرونا از دست داده‌اند.

شاید از دیدگاه دولت واردات تلفن همراه، توتون و موز که سال گذشته چهارو نیم میلیارد دلار صرف واردات آن شد از هزینه دو میلیارد دلاری خرید واکسن برای تمام مردم کشور که دولت به دلیل تنگنای مالی نتوانسته اقدام به واردات آن کند ضروری‌تر است!

*دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، برای معاملات و ارسال و دریافت‌های ۱۰ هزار دلار به بالا، و یا پول‌های کمتر اما به دفعات مکرر، باید از این اداره مجوز اوفک دریافت شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.