کد مطلب: ۴۰۹۵۲۴

تجارت‌نیوز گزارش دهد:

مصائب تجار در پس تمدید کارت بازرگانی / سخت‌گیری‌ها، کارت‌های اجاره‌ای را رونق می‌دهد

مصائب تجار در پس تمدید کارت بازرگانی / سخت‌گیری‌ها، کارت‌های اجاره‌ای را رونق می‌دهد

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: اگر دستگاه‌ها به خصوص وزارت صنعت، سازمان امور مالیاتی و بیمه در ادامه مسیر شرایط را آسان‌تر نکنند تجار دوباره به سراغ گرفتن کارت‌های بازرگانی اجازه‌ای سوق پیدا می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتلاف وقت تجار در صف اداره‌های دولتی برای اخذ یا تمدید کارت بازرگانی موضوعی کهنه است. سالهاست که مردم از کاغذبازی میان دستگاه‌ها برای اخذ مجوز کسب و کار یا تمدیدشان می‌نالند و کارشناسان در این باره معتقدند که اجرا نشدن صحیح و کامل قوانین و تعدد مقررات از عمده‌ترین موانع در مسیر بهبود فضای کسب و کار است.

هفته گذشته تجارت‌نیوز در گزارشی از سد بزرگ و معطلی تولیدکنندگان پشت درهای وزارت صنعت برای گرفتن یا تمدید کارت بازرگانی نوشت؛ هر چند که این گزارش بدون پاسخ نماند و یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در واکنشی درباره حواشی کارت بازرگانی مدعی شد که «صفی برای کارت بازرگانی وجود ندارد» اما مردم با پیام‌هایی که ارسال می‌کنند تصویر دیگری در رابطه با اخذ یا تمدید مجوز کارت بازرگانی آن هم در دستگاه‌های دولتی می‌کشند.

چرا پای دولت به تمدید کارت بازرگانی کشیده شد؟

اینکه متولی اصلی صدور یا تمدید کارت بازرگانی اتاق های بازرگانی است، استدلالی منطقی است اما اخیرا با توجه به رسانه‌ای شدن فسادهای ناشی از اجاره کارت‌های بازرگانی باعث شد که دستگاه‌های دولت بر روند صدور و تمدید کارت‌ها زوم شوند.

سختگیری در تمدید کارت‌های بازرگانی آن هم از سوی دستگاه‌های مسئول همچون سازمان امور مالیاتی، بیمه و وزارت صمت آنقدر بالا گرفته که تجار برای برطرف‌سازی دست به دامن رسانه‌ها شده‌اند.

البته شاید جای سوال باشد که در این شرایط سخت تحریم‌ها مردم چرا برای گرفتن یا تمدید کارت بازرگانی و به جریان افتادن شغل جدید پافشاری دارند؟ نکته دوم این است که با توجه به کاهش چشمگیر حجم درآمدهای نفتی چرا دولت بهایی به تسریع امور بازرگان‌ها نمی‌دهد؟

همچنان فرایند اخذ مجوزها همانند سال‌های گذشته با چالش مواجه است. به عنوان مثال شش سال پیش بود که اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران نسبت به طولانی شدن مدت زمان تمدید کارت‌های بازرگانی انتقاد کرد و گفت: «برای تمدید کارت بازرگانی بعد از 51 سال سابقه کار، دو ماه زمان بسیار زیادی است و باید در روند آن تسریع شود.»

کارت بازرگانی تجار با سابقه طولانی را تمدید نمی‌کنند!

در همین رابطه یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز درباره طولانی شدن زمان تمدید کارت‌های بازرگانی در کامنتی نوشته است: «متاسفانه بنده با 30 سال کار در امور بازرگانی هنوز دستگاه‌های اجرائی کارتم را تمدید نکرده‌اند چه برسد به فردی که برای نخستین بار قصد گرفتن کارت بازرگانی را داشته باشد. دلیل وقفه در کار را پرس و جو می‌کنیم آنها هم می‌گویند آخرین مدرک تحصیلی تاجر 70 سال گذشته را بیاور تا کارت را تمدید کنیم.»

پیشنهاد یک روزه برای صدور یا تمدید کارت بازرگانی

از سوی دیگر یکی دیگر از مخاطبان شیرازی برای تجارت‌نیوز نوشته است که « خبرنگاربفرستید جلو در ورودی اداره صنعت ومعدن شیراز، خیابون بیست متری جنب سینماسعدی. افرادی جلوی در ایستادن و به مراجعینی که قصد ورود و خروج از اداره دارن پیشنهاد جواز تاسیس یک روزه و اخذ پروانه 10 روزه را می‌دهند.»

او می‌افزاید: »وقتی با افراد صحبت می‌کنید متوجه خواهید شد که در رابطه با زمان مورد نظر دروغ نمی‌گویند؛ چرا که هیچ پولی تا اتمام کار از افراد اخذ نمی‌کنند. تنها مدرکی که از افراد درخواست‌دهنده مجوز می‌خواهند کلاسه پرونده و شماره تماس است. همچنین می‌گویند فردا همین دور و اطراف باش تماس می‌گیرم .»

این مخاطب اظهار می‌کند: «افراد سر موعد تماس می‌گیرند و به دبیرخانه مراجعه می‌کنیم. پیش‌نویس جواز سر مهلت دو روز آماده شده و کارمند متصدی نیز پیش‌نویس را به درخواست دهنده جواز اعطا می‌کند و می‌گوید پس از مطالعه و تطابق می‌گویند فردا برای اخذ جواز مراجعه کنید.»

او می‌گوید: «پس از اتمام کار حق العمل را نیز به افراد دو دستی تقدیم می‌کنیم. اگررفتی سراغ این شرکت‌هاکارها سریع‌تر انجام می‌شود اما وای به حال اون روزی که افراد به تنهایی خودشان به سراغ انجام امور اداری بروند؛ چرا که برای شماره کردن یک نامه باید یک ساعت در صف دببیرخانه بیاستی.»

حالا علاوه بر اسدالله عسگراولادی، تاجر کهنه کار ایران که چندی پیش چشم از جهان بست. محمدحسین برخوردار نیز دیگر تجار سابقه‌داری است که نسبت به طولانی شدن زمان تمدید کارت‌های بازرگانی شکایت دارد.

وقت‌کُشی در تمدید کارت‌های بازرگانی

در همین رابطه یک فعال بخش خصوصی هم درباره سخت‌تر شدن تمدید کارت بازرگانی به تجارت‌نیوز می‌گوید: این روزها تصمیم‌گیران سرگردنه ایستادند و قوانین سختگیرانه را برای تجار و واردکننده اخذ می‌کنند که همین موضوع باعث کُند شدن چرخه اقتصاد کشور در شرایط تحریم می‌شود. در حقیقت افراد برای تمدید کارت‌های بازرگانی‌شان هم باید به سراغ دستگاه‌هایی همچون سازمان امور مالیاتی، بیمه و دستگاه‌های قضایی برای اخذ سوپیشینه بروند و با این دستگاه‌های مورد اشاره تسویه حساب کنند. تا زمانی که این اقدامات به طور کلی انجام نشود دستگاه‌های مربوطه کارت بازرگانی را برای فعالان اقتصادی تمدید نمی‌کنند.

محمدحسین برخوردار ضمن هشدار نسبت به رونق کارت‌های اجاره‌ای در صورت تداوم سخت‌گیری‌ها می‌افزاید: این اقدامات و تعدد کاغذبازی‌ها و بروکراسی‌های اداری آن هم در شرایط تحریم باعث می‌شود که تجار از ادامه مسیر ناامید شوند و در این زمان است که تقاضا برای شروع کارهای غیر رسمی بالا می‌گیرد. به عنوان مثال اگر دستگاه‌ها به خصوص وزارت صنعت، سازمان امور مالیاتی و بیمه در ادامه مسیر شرایط را آسان‌تر نکنند تجار دوباره به سراغ گرفتن کارت‌های بازرگانی اجازه‌ای سوق پیدا می‌کنند.

رئیس سابق مجمع واردات ایران در توصیه‌ای به دولتمردان اظهار کرد: دولتی‌ها برای تمدید کارت بازرگانی نباید وقت‌کشی کنند. آنها برای تسریع کار باید صدور یا تمدید کارت بازرگانی را در اختیار یک دستگاه قرار دهد. به عنوان مثال تجار تمام کشورها پروفایل مورد نظر را در اختیار بانک‌ها می‌گذارد و همین سازمان تمام امور مربوطه با دیگر سازمان‌ها را تسویه می‌کند تا تجار بتوانند به راحتی کالاهای مورد نظر کشور را به کشور وارد کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.