کد مطلب: ۲۰۳۱۶۲

مصرف انرژی ایران از سال ۵۸ تا ۹۴

مصرف انرژی ایران از سال 58 تا 94

بررسی مصرف انرژی در کشور نشان می‌دهد، مصرف انرژی طی سالهای 58 که روزانه معادل حدود 200 هزار بشکه نفت بود در سال 94 به حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است.

درحالی که سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرم که در طول این مدت تغییر وتحولات زیادی در بخش انرژی کشور بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد مصرف انرژی در بخشی‌های مختلف در کشور است. روند مصرف انرژی در کشور یکی از شاخص‌های رشد و رفاه اجتماعی محسوب می‌شود.

در عین حال باید به این نکته هم اشاره کرد که شدت مصرف انرژی در ایران بالا است و بخش بزرگی از انرژی با ارزش در کشور اسراف می‌شود که باید طی برنامه‌هایی این روند اصلاح شود.

براساس نمودار زیر که اطلاعات آن در آمارنامه سال 94که توسط شرکت ملی پالایش و پخش منتشر شده، بدست آماده است مصرف انرژی از سال 58 تا سال 94 روند صعودی داشته است.

13961121000700 Test NewPhotoFree

مصرف انرژی در کشور از سال 58 تا 94 برحسب بشکه نفت (هزار بشکه در روز)

از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد مصرف گاز طبیعی طی این سالها در بخش خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها است که در نمودار زیر به وضح میزان مصرف طی این سال‌ها آمده است.

بر این اساس نه تنها سطح بهره‌مندی خانوارها از گاز طبیعی به جای دیگر سوخت‌ها از جمله نفت سفید و حتی چوب به بالای ۹۰ درصد رسیده استف بلکه بسیاری از صنایع و نیروگاه‌ها به جای سوخت مایع آلاینده و گران قیمت از گاز طبیعی استفاده می‌کنند که هزینه تولید آنها را کاهش خواهد داد.

مصرف گاز طبیعی از سال 58 تا 94 برحسب میلیون متر مکعب در بخش‌های مختلف

13961121000708 Test NewPhotoFree

همانطور که مشاهده می‌شود مصرف گاز طیعی از اعداد نزدیک به صفر در سال 58 آغاز شده و تا 500 میلیون متر مکعب در سال 94 افزایش یافته است.

گرچه آمار مصرف گاز در سالهای 95 و 96 در این نموادر دیده نمی‌شود ولی باید گفت با افزایش تولید گاز از پارس جنوبی طی سال‌های اخیر تولید گاز کشور به 800 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

افزایش تولید گاز در کشور از آمار افزایش مصرف گاز در بخش‌های مختلف طی سالهای اخیر حکایت می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که باید مورد بررسی قرار گیرد مصرف گاز مایع (سیلندرهای گاز) و نفت سفید طی سالهای 58 تاکنون است که به ترتیب نمودارهای ان را در زیر مشاهده می کنید.

13961121000716 Test NewPhotoFree

همانطور که ملاحظه می‌شود مصرف گاز ال پی جی در کشور از سال‌های 58 تا 89 روند صعودی داشته است و از سال 90 تاکنون روند مصرف این گاز کاهشی بوده است که علت این امر توسعه گاز رسانی به شهرها و روستاهای دور افتاده طی سال‌های دهه 90 بوده است.

13961121000721 Test NewPhotoFree

همچنین نمودار مربوط به مصرف نفت سفید در کشور نیز نشان از توسعه گاز رسانی در کشور را دارد به طوریکه استفاده از گاز طبیعی جایگزین سوخت مایع در شهرها و روستاهای دور افتاده کشور شده است.

از دیگر نمودارهایی که می توان گفت نشان دهنده رفاه در جامعه است مصرف بنزین است که در نمودارهای زیر به آن اشاره شده است.

13961121000804 Test NewPhotoFree

همانطور که ملاحظه می‌شود مصرف بنزین از ارقامی حدود 13 میلیون لیتر در روز طی سالهای 58 شروع می‌شود و در سال 86 به اوج خود و به رقمی نزدیک 75 میلیون لیتر می‌رسد که با تدابیر اندیشیده شده طی سال‌های 86 به بعد به دلیل آنکه نیاز به واردات بنزین در کشور برطرف شود عرضه بنزین با کارت سوخت انجام می‌شود که شاهد کاهش شدید مصرف بنزین در سال 87 هستیم و در سال 88 نیز بنزین با دو نرخ آزاد و سهمیه‌بندی عرضه می‌شد که این موارد موجب شد تا مصرف لجام گسیخته بنزین کنترل شود.

کنترل مصرف بنزین موجب شد تا واردات این حامل انرژی در سال‌های اخر دولت دهم نزدیک به صفر شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.