کد مطلب: ۶۵۷۵۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مصرف گوشت ایرانیان طی یک دهه نصف شد

مصرف گوشت ایرانیان طی یک دهه نصف شد

یک متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۹۰،‌ حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم برای هر ایرانی بود. این میزان در سال ۱۴۰۰ به شش کیلوگرم رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش قیمت برخی از کالاهای خوراکی بار دیگر موضوع تغذیه و امنیت غذایی مردم را به میان آورده است.

افزایش قیمت‌ها شامل یک مورد نمی‌شود و چند قلم خوراکی را با هم شامل می‌شود. به عبارتی جایگزین کردن مواد خوراکی برای برخی دشوار است. شرایطی که ممکن است موجب سوءتغذیه در برخی از افراد شود.

مصرف گوشت ایرانیان طی یک دهه نصف شد

کوروش جعفریان، متخصص تغذیه به خبرآنلاین گفت که سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۹۰،‌ حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم برای هر ایرانی بود.

اما آنطور که او گفته سرانه مصرف گوشت در سال ۱۴۰۰ به شش کیلوگرم رسیده است. یعنی مصرف گوشت قرمز هر نفر طول یک دهه تقریبا نصف شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در ایران متوسط مصرف روزانه انواع ماهی و آبزیان حدود ۳ تا ۴ گرم در روز و در واقع کمتر از ۳۰ گرم در هفته است. این در حالی است که در دنیا متوسط مصرف هفتگی آبزیان ۱۷۰ گرم اعلام می‌شود.

سال گذشته وزارت کار و رفاه اجتماعی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد در سال ۹۰ مصرف ماهانه گوشت و برنج خانوارهای دهک اول کمتر از یک کیلو گرم بود.

بر اساس این گزارش این میزان مصرف کم در سال ۹۸ کمتر هم شد. مصرف ماهانه گوشت این خانوارها ماهانه ۳۰۰ گرم و مصرف برنج ماهانه این خانوارها ۴۶۰ گرم است.

تغذیه نامناسب زمینه‌ساز بیماری‌

تجارت‌نیوز در گزارش‌هایی به کوچک شدن سفره ایرانیان پرداخت. پیش‌تر استاد گروه تحقیقات و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به تجارت‌نیوز گفت: «زمانی که هزینه اقلام غذایی افزایش زیادی داشته باشد، مردم در ابتدا سراغ مبارزه با گرسنگی می‌روند. بنابراین دیگر به فکر ریزمغذی یا استفاده از میوه و سبزیجات نیستند. تنها به دنبال کالری هستند. در چنین حالتی زمینه‌ساز بیماری‌های واگیر و غیرواگیر می‌شود چون سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می‌شود.»

تیرنگ نیستانی همچنین گفت: «واقعیت تلخ این است که افراد برای اجرای توصیه‌های تغذیه‌ای به کفی از درآمد و دسترسی اقتصادی نیاز دارند. بنابراین اگر این کف درآمد وجود نداشته باشد، توصیه ما دیگر فایده ندارد. توصیه ما فقط به درد سیاستگذاری‌ها می‌خورد.»

او درباره امنیت غذایی مردم گفت: «زمانی که همه اقلام غذایی باهم گران باشد، دیگر جایگزین کردن آسان نیست.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.