کد مطلب: ۷۵۸۰۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشخصات فنی خودروی شاهین/ سایپا برگ برنده خود را رو کرد؟

مشخصات فنی خودروی شاهین/ سایپا برگ برنده خود را رو کرد؟

سایپا از همان ابتدا به تولید خودروهای اقتصادی معروف بود. چیزی که در بین محصولات سایپا همیشه دیده می‌شد، نبودن یک خودروی خوب و رده بالاست تا نیاز مصرف‌کننده‌ها در قیمت‌های نسبتا بالاتر را برطرف کند. به نظر می‌رسد شاهین اولین خودرویی است که سایپا توانسته با تولید آن، این نیاز را برطرف کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت سایپا با تولید خودروی شاهین توانست با محصولات رده بالاتر شرکت ایران‌خودرو، مانند دنا پلاس رقابت کند. این خودروی توربو نیز دارای مزایا و معایب متعددی است. البته اکثر خودروهایی که جدیدا تولید می‌شود، باید پس از چند سال دوباره مورد بررسی قرار گیرد تا میزان پایداری آن بعد از چند سال استفاده، مشخص شود.

معرفی فنی شاهین

شاید قوای فنی بزرگ‌ترین نقطه ضعف خودروی شاهین باشد. چراکه پیشرانه استفاده‌شده در آن، همان پیشرانه قدیمی 1.5 لیتری استفاده‌شده در خودروهای تیبا، ساینا و کوییک است. با این تفاوت که در شاهین پیشرانه مجهز به توربو شده‌ است.

این پیشرانه از قدرت چندان مناسبی برخوردار نیست. ضمن اینکه همان قدرت کمی که به واسطه توربو در اختیار راننده قرار می‌گیرد، پس از چند ساعت استفاده و گرم شدن پیشرانه، با افت توان چشم‌گیری مواجه می‌شود، زیرا بازدهی سیستم توربو با بالا رفتن دما کاهش می‌یابد.

شاهین 1

طراحی ظاهری

وقتی که برای اولین‌بار خودروی سایپا شاهین را از نزدیک می‌بینید، متوجه ظاهر جذاب‌تر و به‌روزتر آن نسبت به سایر خودروهای داخلی می‌شوید. طراحی خمیده‌تر بدنه نسبت به رقبایی همچون دنا پلاس و تارا، ظاهری دلنشین‌تر به شاهین می‌دهد.

چراغ‌های اسپرت جلو و عقب همراه با سپرهای سه‌بعدی زیبایی که زیر این چراغ‌ها قرار گرفته، ظاهر این خودرو را نسبت به سایر رقبا جذاب‌تر و به روزتر نشان می‌دهد.

آینه‌های جانبی نسبتا بزرگ، فضای دید مناسبی را نسبت به قسمت‌های پشتی خودرو می‌دهد.

طراحی داخلی

طراحی کابین شاهین نسبت به بقیه محصولات شرکت سایپا از زیبایی نسبی برخوردار است. فرمان زیبا با دوخت چرم و دکمه‌های کنترلی روی آن، نمایشگر نه‌چندان بزرگ و پلاستیک‌های خشکی که در جای‌جای کابین به‌کار رفته است، با اولین ورود به کابین توجه راننده را به خود جلب می‌کند.

فضای داخلی شاهین برای چهار نفر کاملا مناسب است؛ همچنین صندوق عقب 420 لیتری آن، برای مسافرت‌های خانوادگی و جابه‌جایی وسیله‌ها، قابل قبول است.

saipa

آپشن‌ها و امکانات

از جمله آپشن‌هایی که در شاهین سایپا وجود دارد و امروزه در اغلب خودروها دیده می‌شود، می‌توان به سنسور دنده‌عقب، ترمز ضدقفل، سیستم توزیع نیروی ترمز، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، نمایشگر اطلاعات، کیسه‌هوای راننده و سرنشین، آینه بغل برقی و سانروف اشاره کرد.

اما چند ویژگی دیگر این خودرو، باعث تفاوت آن با سایر محصولات سایپا می‌شود. از جمله: سنسور فشار باد تایر، اتولایت، چراغ روز، ناوبری یا نویگیشن، ورود و استارت بدون کلید و دوربین دنده‌عقب.

تجربه رانندگی

طبق اظهارنظر مالکان شاهین، حرکت اولیه خودرو نرم و روان است ولی در سربالایی‌ها قدرت مناسبی ندارد و خودرو کم می‌آورد. فرمان برقی شاهین هنگام رانندگی به نرمی خودرو را جابه‌جا می‌کند به همین دلیل از هندلینگ و سواری نرم و قابل قبولی برخوردار است. صدای موتور در داخل کابین آزاردهنده نیست و خودرو از عایق‌بندی مناسبی برخوردار است.

همانطور که در بخش فنی اشاره کردیم، بعد از مدتی کارکرد خودرو و بالا رفتن دمای موتور، شاهد افت توان موتور شده و خودرو به سختی شتاب می‌گیرد. اما هنگامی که موتور خودرو سرد است، شتاب خودرو قابل قبول است.

قیمت خودروی سایپا شاهین

خودروی شاهین را می‌توان بهترین خودروی تولیدی شرکت سایپا از لحاظ ظاهری و آپشن‌ها در نظر گرفت که نسبت به خودروهای ایران‌خودرو، دارای قیمت معقول‌تری در بازار است.

سایپا شاهین در فروردین ماه 1402 با قیمت بازاری 710 میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین قیمت کارخانه‌آن 413 میلیون و 609 هزار تومان بوده که با شرط قرعه‌کشی، قابل خریداری است.

جمع‌بندی

شاهین، یک خودروی تازه وارد داخلی است که علی‌رغم مشکلات برقی و فنی که در ابتدای ورودش به بازار گزارش می‌شد، حال رفته‌رفته از میزان این مشکلات گزارشی، کم شده و این خودرو تبدیل به یک خودروی جمع‌وجور خانوادگی شده‌است. شاهین با قیمت معقول‌تری که نسبت به دنا پلاس و تارا دارد، می‌تواند گزینه انتخابی بسیاری از خانواده‌ها باشد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    فقط شکل و قیافه داره شاهین.موتورش برا این وزن خیلی ضعیفه.سرعتش تو سربالایی خیلی خوبه و کم نمیاره.ولی بعد دوسال خواهیم دید که استهلاک خیلی زیادی داره.من یک ساله دارم تا شش ماه خیلی راضی بودم ولی الان پشیمونم.آپشن ها و زیبایی خوبی داره ولی سر و صدای زیاد موتور و جلو بندی ضعیفش اعصاب خورد کنه.بعد سه ماه کارکرد سه تا کمک هاش خراب شد.نمایندگی هم آنقدر قرص داد که الان دیگه گارانتی نیست.به نظرم پارس تیو فایو گزینه بهترین چون قبلاً داشتم و هیچ مشکلی نداشت فقط ظاهر قدیمی داره

  • احمد

    سلام . لطفا اطلاعات غلط ندید؛ من بیش از یکساله دارم از این خودرو استفاده میکنم و بدون تعصب میگم موتورش اصلا کم نمیاره بخصوص سربالایی کاملا پرقدرت میره حتی بهتر از بسیاری از خودروهای داخلی در سربالایی عمل میکند توان موتور در روزهای گرم تابستان تفاوتی با یک روز سرد زمستانی ندارد چون امپر ماشین همیشه در یه نقطه خاص قرار دارد و به کمک فن های قوی و رادیاتور بزرگ دمای موتور بالاتر نمیرود استهلاک موتور هم به مرور زمان مشخص میشود که چگونه است در کل ارزش خرید بالایی نسبت به خودروهای هم قیمت خودش دارد تنها ایرادی که بنده به شاهین میگیرم صدای بلند موتور در دور موتور بالا و کمک های نسبتا خشک ماشین هست

    • هادی خرم نیا

      بله برای کسی که جز پراید و تیبا و کوییک و ماشین های 10 15 سال پیش اسقاطی ایران خودرو بعدش سوار شاهین بشه بهترین خودروی عمرش میتونه باشه!

    • محمد

      خودت چی سوار میشی که اونی که شاهین شوار میشه نمیدونه ماشین چیه اوشکول هممون داریم ماشین ایرانی سوار میشیم‌ تمام خودروهای ایرانخودرو روی پلتفورم ۳۵سال پیش پژو سوارمیشه حالا سایپا اومده بعده عمری بوقی روی یک پلتفرم قابل قبول کار کرده شما کوتاه بیا بابت موترش تو نخر تو سوار نشو

  • احمد

    سلام.اطلاعات خوبی در مورد خودروی شاهین بیان شد که می تواند راهنمای خوبی برای خریداران خودرو باشد. سپاس.

  • شهروند

    بنده حدود ۵ ماه هست که خریداری کرده‌ام و خیلی خیلی راضی هستم
    هرچند فاصله زیادی با امثال کره جنوبی و حتی چین داریم

  • علی اکبر

    به نظر من موتور هایی که شرکت سایپا بر روی ماشین هاش قرار میده با کیفیت تر و کم مصرف تر از موتور های شرکت ایران خودرو هست الان موتور پراید یا تییا کمتر از خودرو های ایران خودرو خرابی دارند به نظرم این موتور هم مانند ال 90 قدرتمند و کم مصرف خواهد بود

    • هادی خرم نیا

      تندر موتورش K4M بود که مورد استقبال قرار گرفت چون بشدت کم استهلاک و از شتاب و قدرت خوبی بر حسب سگمنتش داشت جز آپشن و قیافه! اما شاهین چهره رو داره با موتور تقویتی تیبا که ذاتا پراید هست!!!
      تو هیچ کجای دنیا ماشین توربوی 8 سوپاپ پیدا نمیکنی!

    • لطفی

      دقیقا همینطوره، تنها خودرویی که از نظر فنی راضی بودیم ال نود بود که آنهم ظاهری زشت و صندلی‌های خشک و ناراحت است و از طرفی سمند برای جاده عالی هست و صندلی‌های بسیار راحتی دارد ولی کافیست آب رادیاتور کمی بیشتر یا کمتر از حد استاندارد داشته باشد، واشر سر سیلندر می‌سوزاند.
      فعلا حق انتخاب محدود است . پس از کلی تحقیق و بررسی متوجه شدم که ظاهرا شاهین در نظر دارندگان و مشخصات فنی و ظاهری انتخاب بهتری است. دنا پلاس که صدای دارندگان را درآورده و از روز اول باید برای رفع معایب ریز و درشت تقلا کنیم و فقط چون نام ایران خودرو را یدک می‌کشد بازار بهتر و مردم فریبانه تر دارد! تارا هم به گفته دارندگان و با توجه به وزن و ابعاد و عرض آن یک ماشین با ایرادات اولیه ساسی و اتاق ساخته شده و که بقول معروف زود خودش رو رها می‌کنه ( لش
      میشه ) .
      ایکاش اجازه بدن هر سرپرست خانوار یک خودروی دست دوم وارد کنه. قرار بود اینکار انجام بشه و حتی باعث افت قیمت‌ها هم شد ولی ظاهراً به فراموشی سپرده شده و قیمتها هم دوباره روند صعودی گرفتند.

  • ناشناس

    اکثرنظراتوخوندم،کاری ندارم به مثبت یامنفی بودنشون،امایه سوال ازکاربرادارم،ایاوقتی کسیوبه مرگ بگیرن مطمعنابه تب راضی میشه،خودروسازبودن به چه قیمتی بایدباشه؟وهزینه این بلندپروازی کورکورانه روچه کسی بایدبده؟چرامردم نبایدحق داشته باشن خودروی روزدنیاروسواربشن؟چرابایدباعوارض ۹۵درصدی مردم نتونن خودروی اروپایی یاامریکایی سواربشن؟اگرحکومت راست میگه عوارض ورودخودروی خارجی روبیارن زیر۲۰درصد،ببینین کسی شاهین یادناسوارمیشه؟قیمت شاهین الان معادل یه بی ام و۲۰۱۵توامارات هست چرامردمو،مجبورمیکنن سرمایشونوبدن اهن پاره بهرن بعداینحوری ازش دفاع کنن،حق دارن دفاع کنن چون پول دادن بابتش مامردم ایران خیلی بدبختیم خیلی

  • خرسندی

    حالا نظر یه خودم رابدم چه فایده برای ما شما دارد به قول قدیمی ها چه واسه کوره برقصی چه واسه کره بزنی

  • ناشناس

    بدون تعصب بگم هیچکدومشون چه سایپا چه ایرانخودرو و حتی ماشینهای چینی دوریالم نمیارزن ببرن افغانستانم کسی سوارشون نمیشه ما بدبخت تریت افراد روی کره زمین هستیم که باید تاوان جیبهای گشاد و طمع مافیاهای داخلی رو بدیم مجبوریم پول صدبرابر بدیم اما کالاهای اشغال چه خودرو‌چه لوازم‌دیگه تحویل بگیریم

    • ناشناس

      همه ما به این معظل گرفتاریم که نه راه پس داریم نه راه پیش

  • ناشناس

    من شاهین مدل ۱۴۰۲ دارم بدون جانب داری میگم که ازش راضیم ضمنا صدای نفوذی موتور هم از مدلهای ۱۴۰۱ اصلاح شده و صدا در حد ۲۰۶ تییپ ۵ و صندوقدار یا پرشیا tu5
    مزایا
    گشتاور بالا و کم نیاوردن در سر بالایی
    گیربکس نرم و مچ با موتور
    بدنه مستحکم با پلتفرم یاریس ۲۰۰۰
    مصرف پایین
    امکانات خوب
    صندلی چرم
    تهویه عالی
    ۳ سال یا ۶۰،۰۰۰ کیلومتر گارانتی
    فضای کافی کابین
    سواری و تعلیق نرم
    فرمان الکتریکی بسیار نرم
    نور و دید خوب در شب و جاده های تاریک ایران
    سیستم صوتی با کیفیت شرکت کروز
    و …
    معایب:
    _نداشتن کنترل پایداری که به نظرم سایپا باید به مدل های جدیدش اضافه کنه

  • لطفی

    تعجب میکنم که کارشناس از ضعف خودرو در سربالایی صحبت میکنه، اتفاقا یکی از مزایای شاهین ( سری جدید یا شاهین جی ) شتاب و قدرت مناسب در سربالایی ها و شیبها و سینه کشهای گردنه ها در جاده های کوهستانی و شهری است. با ظرفیت کامل و کولر روشن چندین بار جاده تهران چالوس را رفته و برگشتم، کوچکترین مشکلی متوجه نشدم. با رانندگانی که شاهین مدل قدیمی‌تر هم دارند که بالای پنجاه هزار کیلومتر کار کرد دارند نیز صحبت کردم ، همه آنها از شتاب و قدرت و نرمی این خودرو در جاده تعریف کردند و معتقد بودند مانند سمند، به نوعی خاص جاده هست و در پیچ‌ها و سربالایی ها و جاده‌های کفی و اتوبان بسیار عالی و قابل اعتماد است.

  • ماهان

    باسلام و خسته نباشید، آیا کارخانه سایپا به این عظمت با این همه طراح مهندس کارشناس بعد از چهل سال و اندی چرا باید ماشین ( شاهین) به این قشنگی موتور تیبا داشته باشد چرا؟ ماهان هستم از تبریز،

  • حسین

    خب چه کاریه ۷۰۰ تومن بدی شاهین با موتور تیبا بگیری به جاش میتونی رانا پلاس یا پژو پارس بگیری که حداقل ۳ سال با خیال راحت ماشین را سوار بشی . کلا تو این مملکت هر محصولی را ظاهرش را خوشگل کنند یعنی میخوان بندازن به مردم