کد مطلب: ۲۶۹۷۷۱

موافقت عربستان با درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت

موافقت عربستان با درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه در توییتی اعلام کرد پادشاه عربستان سعودی با درخواست وی برای افزایش تولید حداکثر به میزان دو میلیون بشکه در روز به منظور ملایم کردن رشد قیمت‌ها موافقت کرده است.

ترامپ این خبر را در توییتر اعلام کرد. این چهارمین باری بود که رئیس‌جمهور آمریکا درباره قیمت‌های بالای نفت و اوپک در حساب توییتری خود اظهارنظر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد با ملک سلمان صحبت کردم و به وی توضیح دادم که به دلیل آشفتگی و اختلالات در ایران و ونزوئلا، از عربستان سعودی می‌خواهم تولید نفت خود را احتمالا دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد و کمبود عرضه را جبران کند. قیمت‌ها بسیار بالاست و وی با این موضوع موافق بود.

یک تحلیلگر سعودی گفت: چنین افزایش عرضه‌ای از ذخایر نفت عربستان سعودی انجام خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت انرژی روسیه درباره این‌که آیا ترامپ از روس‌ها نیز چنین درخواستی کرده و درخواست ترامپ چه معنایی برای توافق اخیر اوپک و غیراوپک برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز خواهد داشت، اظهارنظر نکرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کاخ سفید از اظهارات ترامپ عقب نشینی کرد و بعدازظهر شنبه در بیانیه ای اعلام کرد ملک سلمان بن عبدالعزیز تایید کرده که عربستان دو میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید شناور دارد که در صورت لزوم و برای اطمینان از تعادل و ثبات بازار، محتاطانه و با هماهنگی شرکای خود از آن استفاده خواهد کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، قیمت‌های نفت پس از این‌که هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد پس از بازگشت تحریم‌ها در نوامبر هیچ معافیتی به خریداران نفت ایران اعطا نخواهد شد، صعود چشمگیری پیدا کردند. دولت اوباما در دوران تحریم‌های قبلی در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به خریداران نفت ایران اجازه داده بود به شرط این‌که هر شش ماه یک بار خریدشان را کاهش دهند به واردات نفت خود ادامه دهند.

تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود از کمبود احتمالی عرضه در سه ماه چهارم را بالا بردند زیرا طرح عربستان و روسیه برای افزایش تولید ممکن است کمبود عرضه را جبران نکند.

"اس ان پی گلوبال پلاتس آنالیتیک" انتظار دارد تا نوامبر در صورتی که آمریکا موفق شود خریداران نفت ایران را برای توقف خریدشان تحت فشار قرار دهند بیش از یک میلیون بشکه در روز کمبود ایجاد شود و انتظار می‌رود اروپا به دلیل ریسک تحریم‌های ثانویه، از تحریم‌ها تبعیت کند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد: تمرکز ما برای کار با کشورهایی است که نفت ایران را وارد می‌کنند تا آنها را تا جایی که امکان دارد وادار کنیم واردات‌شان را تا چهارم نوامبر به صفر برسانند.

مسئله دو میلیون بشکه

عربستان سعودی حداکثر ظرفیت پایدار ۱۲ میلیون بشکه در روز دارد اما هرگز این سطح تولید را امتحان نکرده است. یک منبع آگاه از برنامه عربستان هفته گذشته به رویترز گفته بود: ریاض قصد دارد تولیدش را از ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز در ژوئن به ۱۱ میلیون بشکه در روز در ژوییه افزایش داد که بالاترین سطح تولید تاریخ این کشور است.

به گفته آمریتا سن، تحلیلگر شرکت "انرژی اسپکتس"، اگرچه در تئوری عربستان از چنین ظرفیت تولیدی برخوردار است اما در واقعیت برای افزایش تولیدش به چنین سطحی به پول و زمان نیاز دارد که حداکثر یک سال طول خواهد کشید.

مقامات اوپک از زمان برگزاری دیدار رسمی خود اعلام کرده‌اند که افزایش تولید احتمالا بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز خواهد بود. درخواست ترامپ برای تولید دو میلیون بشکه در روز حداقل دو برابر انتظارات بازار خواهد بود.

رسانه دولتی عربستان گزارش کرده که ملک سلمان و ترامپ بر ضرورت حفظ ثبات بازار نفت و تلاش کشورهای تولیدکننده نفت برای جبران هر گونه کمبود عرضه تاکید کرد.

در بیانیه منتشره در رسانه عرستان به نیت این کشور برای افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز اشاره نشده است.

نفت برنت روز جمعه حدود ۷۹ دلار در هر بشکه معامله شد و نظرسنجی رویترز نشان داد دورنمای قیمت نفت تا پایان سال به دلیل اختلالات عرضه در کشورهای لیبی و ونزوئلا بالا خواهد ماند و عرضه بالاتر از سوی اوپک قادر به تامین تقاضای رو به رشد نخواهد بود.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان پنج شنبه گذشته در واشنگتن برای مذاکره درباره امنیت انرژی با ریک پری، همتای آمریکایی خود دیدار کرد.

دولت ترامپ تلاش می‌کند کشورها را وادار کند تا نوامبر که تحریم‌ها علیه ایران به اجرا گذاشته خواهند شد، وارداتشان از ایران را به صفر برسانند.

مقامات آمریکایی متحدان این کشور در اروپا، خاورمیانه و آسیا را برای حمایت از تحریم‌ها با هدف وادار کردن ایران به نشستن پای میز مذاکره برای یک توافق جدید تحت فشار قرار داده‌اند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کردند آمریکا آماده است با کشورها به صورت موردی کار کند تا به آنها کمک کند واردات نفت ایران را کاهش دهند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.