کد مطلب: ۵۲۲۰۷۸

موافقت مجلس با تخصیص ۵ درصد سهام دولتی در عرضه اولیه

موافقت مجلس با تخصیص ۵ درصد سهام دولتی در عرضه اولیه

نمایندگان مجلس با اختصاص ۵ درصد از سهام دولتی در عرضه اولیه به بازارگردانی موافقت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایندگان در نشست علنی مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح بندهای ج، ه و بندهای الحاقی یک و دو تبصره ۲ ماده واحده موافقت کردند.

در بند ج تبصره ۲ ماده واحده این لایحه، وزرا و رؤسای ذی‌ربط دستگاه های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه با اصلاحات و الحاقات بعدی مکلفند تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰ فهرست شرکت‌های زیرمجموعه که مجموع سهام دولت و شرکت‌های دولتی در آنها کمتر از ۵۰ درصد است را به همراه میزان سهام تحت تملک دولت در هر شرکت به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ارسال کنند.

وزارت اقتصاد (خزانه‌داری کل‌) با همکاری دستگاه‌های اجرائی فوق‌ موظف است پرداخت سود سهم دولت در شرکت‌های فوق‌ را از طریق شرکت‌های مادر در چارچوب قوانین و در مواعد مقرر قانونی بصورت مؤثر پیگیری کند. دولت (خزانه‌داری کل‌) مکلف است سود و زیان، سود دریافتی و میزان سهام دولت در این شرکت ها را به تفکیک هر شرکت در گزارش‌های عملکرد مالی دولت منعکس و به‌روزرسانی کند. نمایندگان با اختصاص ردیف‌های ۱۳۰۱۰۱ و ۱۳۰۱۰۵ به این جزء موافقت کردند.

همچنین در بند ه تبصره ۲ ماده واحده این لایحه کلیه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره ۳ این قانون شامل شرکت‌ها و مؤسسات دولتی که شمول قوانین و مقررات عمومی به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، شهرداری‌های شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر و مراکز استان‌ها و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب ۱۹ تیر سال ۷۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی و شرکت‌های تابعه ذیربط مکلفند پس از ابلاغ این قانون طی سال ۱۴۰۰ متناوباً و هر سه‌ماه یک‌بار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات خود و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته، نظیر اطلاعات پایه، اطلاعات نیروی انسانی و مدیران، بودجه و صورت‌های مالی و گزارش های عملکردی در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی مستقر در وزارت اقتصاد اقدام کنند. وزارت اقتصاد مکلف است امکان دسترسی به اطلاعات سامانه فوق را بصورت برخط برای سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی و دیوان محاسبات فراهم کند.

وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی، بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان بورس مکلفند اقدامات لازم را برای برقراری ارتباط سامانه‌های الکترونیکی مرتبط (اعم از سامانه جامع بودجه، پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا)، سامانه ملی ساختار، سامانه حقوق و مزایا و سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی با سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی و تبادل اطلاعات به عمل آورند.

پرداخت هرگونه پاداش سالانه به اعضای هیأت‌مدیره و مدیران عامل شرکت های مشمول این جزء با رعایت ماده ۸۴ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ و نیز پرداخت هرگونه مزایا به رؤسا و مدیران عامل این شرکت‌ها منوط به انجام کامل تکالیف این جزء است. مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت‌های مذکور در این بند چنانچه از اجرای این بند از قانون در مهلت قانونی مقرر استنکاف کنند به مجازات ماده ۱۹ قانون مجازات (ردیف اول مجازات درجه ۶) به حبس بیش از ۶ ماه تا دو سال محکوم می‌شوند.

مجامع عمومی شرکت‌های دولتی و کلیه شرکت‌های دولتی که شمول قوانین و مقررات بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است مکلفند ضمن رعایت کامل ماده ۷۵ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ درخصوص اصلاح بودجه تفصیلی شرکت از هرگونه افزایش در هزینه‌های نیروی انسانی اعم از حقوق و مزایا و سایر پرداختی‌های رفاهی به کارکنان شرکت و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری خارج از قوانین و مقررات و مصوبات قانونی هیأت وزیران اجتناب کنند.

بند الحاقی یک تبصره ۲ ماده واحده این لایحه جهت تأمین نظر شورای نگهبان و با موافقت نمایندگان حذف شد. براین اساس به دولت اجازه داده می‌شود حداکثر پنج واحد درصد از سهام درحال واگذاری در بورس را با تأیید وزیر اقتصاد طبق ضوابط شورای‌عالی بورس به بازارگردانی اختصاص دهد.

نمایندگان همچنین با اصلاح بند الحاقی ۲ تبصره ۲ ماده واحده این لایحه جهت تأمین نظر شورای نگهبان به شرح زیر موافقت کردند: بانک‌های دولتی مکلفند نسبت به بخشودگی جریمه تسهیلات پرداختی از ابتدای سال ۹۴ به کشاورزان (دامداران، مرغداران، عشایر، کارگاه ها و واحدهای صنایع تبدیلی- تکمیلی بخش کشاورزی) خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه و آسیب‌دیده از خشکسالی و امهال آن در سقف ۲۰۰ میلیارد تومان اقدام کند. بند و تبصره ۲ ماده واحده این لایحه در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با موافقت نمایندگان و جهت بررسی بیشتر مراعا ماند.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با ۵۰درصد ضررامروز از بورس امدم بیرون ۷ماهه خسته شدم هرروز وعده سرخرمن هم سرمایه ام نصف شدهم روح وروان وارامشم از بین رفت

  • كارگر

    شما اول ضرر عرضه اولیه های قبلی را جبران کنید تا بعد

  • ناشناس

    دوتا کلمه حفظ کردن ep و eps هر روز میان میگن
    عزیز من شرکتی سود کنه یا ضرر فرقی به حال سهامدار نداره
    شرکتی زمین و املاک داشته باشه مگه فکر کردی دوزار سهام خریدی میخواد زمینها بده به شما??
    بورس ایران سرکاری و کاغذ بازیه
    شانسی یه سهم میخری یا سقوط یا میره بالا

  • ناشناس

    باسلام
    خدمت مردم عزیز منکه حدود ۸۰ درصد از سرمایه ام را از بورس خارج کردم ولی این که حالا شاخص داره به ضرب و زور آخر سال داره افزایش پیدا میکنه و ممکنه دولت بخواد بعد عید بازم هم نوسان بگیره پس مواظب این آخر سالی و اول سال آینده باشید که باز هم شاخص رو پایین نیارن.

  • dehghanaliak@gmail.com

    بزرگترین آسیب به روح وروانم وبه زندگیم که 18سال بازحمت نگهش داشته بودم، بورس ودولت بی تدبیر زد،، پس اندازم که نمیتونستم نه ماشین بخرم، نه زمین وملک گفتم بزارم تو بورس،، اینم از دستم رفت،،، زندگیم داره از هم میپاشه،،، تو عید نتونستم لباس درست وحسابی برا بچه هام بگیرم،،، عقب افتادم،،، خدا ازشون نگذره،، شبها خواب ندارم

  • متضرر

    لطفا دراین خراب شده (بورس) گل بگیرید دیگه حالمون ازکلمه اش بهم می خوره خیر سرمون ما بورس داریم ممالک دیگه هم بورس دارن بورس نیست که بازار شام

  • ناشناس

    چرامجلس نسبت به افرادی که دولت به واسطه فروش سهام پالایشی به آنها خانه خراب شدن هیچ حرکتی انجام نمیدهد

  • ناشناس

    کثافت کاری پالایش یکم تموم شدن نداره .بخاطر بالا بردن ناو پالایش یکم تمام همگروهاش هر روز صف خریدن که مثلا ناو یک سهم که دولت گرون به مردم انداخته بیارن بالا.عجیب نیست !لعنت بر تمام اعضای اقتصادی دولت چرا اینکارو کردن خوب همون حمایت که از سهم های پالایشی میشه بجاش خجالت نکشن پول اضافه خرید
    پالایش یکم به اندازه ناو اون محاسبه میشد یا ۳۰ درصدی که گرون حساب کردن بجاش به تعداد سهامشون اضافه میکردن یابصورت نقدی به پرتفوی مردم واریز میشد بهتر نبود واقعا. که دیگه اینهمه ماست مالی بورس بخاطر پالایش یکم هر چه زودتر تموم بشه.تمام اقتصاد دانان مملکت به والله الکی سر کارن.یه غلطی کردن خدا رو شاهد میگیرم که درست بشو نیست اگه هم بشه در هر صورت مردم زیانکارن چون باید سرمایشون یکسال بخوابه تا مثلا ناو پالایش یکم بیارن بالا.آیا درست نبود با مردم رو راست میگفتن که ۳۰ درصد گرون بهشون فروختن بجاش به تعداد سهامشون اضافه میشه.بله دوستان اینه مملکت رو ببینید چه کسانی دارن اداره میکنن .گریه کردن واجب نیست واقعا

  • ناشناس

    تو این ریزش بازار و منفی خوردن و از بین رفتن 70درصد سرمایه نمیدونم این یکی رو چیکار کنم این جدید هست از کارگزاری اعتبار گرفتم ماهیانه سود 18درصد میگیره ازم امروز پیامک داده که برای هر یک ریال اعتبار باید ماهیانه 5ریال تراکنش داشته باشی و معامله کنی یعنی برای 50میلیون تومان اعتبار باید ماهیانه 500میلیون تومان سهام بخرم بفروشم تا کارگزاری کمسیون بگیره یکی نیست بگه اخه تو بازار منفی من چطور بخرم و بفروشم امروز حساب کردم بجز سود ماهیانه که میدم باید ماهی حدود 8میلیون تومان کمسیون بدم به کارگزاری بیمه ایران . نزول خور هم اینکار رو نمیکنه .هیچ کجا هم نیست که پیگیر بشه که چرا اینکار رو میکنید بخدا ما تو کشور اسلامی زندگی میکنیم ربا حرام هست اقای دهنوی این یکی جدید هست نزار پشتش باد بخوره جلوش رو بگیر میخوان دلالی رو جایگزین سهامداری کنن

  • ناشناس

    خودرو و خساپا خریدم ۸۰ درصد توی ضرر هستم
    حقوقی با صف تقلبی فروش هر روز با دستکاری
    سهم را منفی میکنه کسی هم نیست جلوش را بگیره نمی دونم اصلن ما قانون داریم!!!!