کد مطلب: ۱۶۵۰۷۲

میانگین تولید نفت پارس جنوبی به ۱۹ هزار بشکه رسید

میانگین تولید نفت پارس جنوبی به 19 هزار بشکه رسید

میانگین تولید نفت از میدان لایه‌ نفتی پارس جنوبی در ٦ ماه نخست امسال به حدود 19 هزار بشکه در روز رسید.

میانگین تولید نفت از میدان لایه‌ نفتی پارس جنوبی در ٦ ماه نخست امسال به حدود 19 هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از شرکت ملی نفت، مراحل پایانی راه‌اندازی سکو و هفت حلقه چاه‌های تولیدی طرح توسعه لایه‌ نفتی پارس جنوبی در سال های 1394 و 1395 انجام شده بود که با تکمیل، نصب و راه‌اندازی شناور کوروش در نیمه دوم سال ١٣٩5، تولید اولیه از این میدان مشترک در 2٩ اسفندماه پارسال آغاز شد و در ٦ ماه نخست امسال، میانگین تولید نفت از آن حدود 19 هزار بشکه در روز به ثبت رسید.

هنوز آزمایش عملکرد 1٠٠ ساعت تجهیزات، آزمایش 2١ از 28 روز تولید نفت و رفع نواقص سکو و شناور کوروش از شرح کار طرح باقی مانده است که باید توسط پیمان‌کار انجام و به بهره‌بردار تحویل شود.

انجام هماهنگی لازم توسط شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان بهره‌بردار طرح به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت تولید و صادرات به‌موقع نفت‌خام پیش از پرشدن مخزن ذخیره نفت‌خام، تسریع در رفع نواقص شناور کوروش (اف‌پی‌اس‌اُ-FPSO)، آزمایش‌های عملکرد تجهیزات و همچنین استفاده حداکثری از خدمات پشتیبانی، بهره‌برداری و نیروی کار ایرانی از مواردی است که باید در تکمیل و بهره‌برداری طرح توسعه لایه‌ نفتی پارس جنوبی توسط شرکت‌های مربوط مورد توجه قرار گیرد.

پارس جنوبی علاوه بر ذخایر بزرگ گازی دارای لایه‌های نفتی نیز است که در گذشته کمتر به آن توجه می‌شد اما دولت یازدهم تلاش کرد با استقرار یک شناور پالایشی در پارس جنوبی، تولید نفت از این میدان را آغاز کند.

در زمانی‌که ایران از پارس جنوبی هیچ تولید نفتی نداشت، قطر گاهی تا 600 هزار بشکه در روز نیز از این میدان برداشت می کرد؛ بنابراین دولت یازدهم، بهره‌برداری از این میدان را در اولویت کاری خود قرار داد و موفق شد در روزهای پایانی پارسال این طرح را به سرانجام برساند.

بر این اساس، نخستین شناور پالایشگاهی خاورمیانه در هفته‌های پایانی سال 1395، وارد خلیج فارس شد و استخراج نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در بیست و نهم اسفند گذشته آغاز شد.

پس از نصب این شناور پالایشگاهی، نفت موجود در لایه نفتی پارس جنوبی از طریق خط لوله ١٢ اینچی به این شناور وارد و پس از انجام مراحل تصفیه، به نفتکش‌های صادراتی منتقل می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.