خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۷۳۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مقایسه میزان تولید خودروسازان / زامیاد رکورد زد

مقایسه میزان تولید خودروسازان / زامیاد رکورد زد

میزان تولید ایران خودرو، سایپا و زامیاد در آذر ۱۴۰۰ نسبت به آبان افزایش داشته است. همچنین معاون تولید شرکت زامیاد از شکست رکورد تولید روزانه در زامیاد خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال ۱۴۰۰ خودروسازان داخلی با مشکلات زیادی از جمله تامین قطعات و تولید روبه‌رو بودند. همچنین یک مساله‌ای که ایران خودرو و سایپا تحت تاثیر قرار داده است زیان انباشته بسیار زیاد آن‌ها است.

با توجه به تیراژ تعیین شده از سوی وزارت صمت برای سال ۱۴۰۰، خودروسازان به‌طور ماهانه باید ۹۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کنند این در شرایطی است در ماه آذر حدود ۷۸ هزار خودرو تولید کرده‌اند.

این کاهش میزان تولید در صورتی رخ داده است که رضا فاطمی امین، وزیر صمت وعده افزایش میزان تولید خودروسازان در سال‌های آینده را داده است. این وعده افزایش قیمت‌ها در صورتی است که حتی میزان تولید خودروسازان در سال ۱۴۰۰ به اهداف تعیین شده نرسیده است.

با توجه به شرایطی که در تولید خودرو وجود دارد، بعید است که وعده رشد ۱۰۰ هزار دستگاهی در سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد.

مشکل نقدینگی و تامین تراشه‌های الکترونیک دو مانع مهمی است که از ابتدای سال، تولید خودروسازان را در مسیر نزولی قرار داده است. کارشناسان صنعت خودرو عقیده دارند مشکل نقدینگی خودروسازان با حذف قیمت گذاری دستوری می‌تواند تا حد زیادی رفع شود.

از طرفی خودروسازان میزان عرضه و فروش خودروهای خود را کاهش دادند. کارشناسان صنعت خودرو بر این عقیده هستند که یکی از عواملی که موجب عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان شده است قیمت خودروها است.

عبدالله مشکانی به تجارت‌نیوز گفته بود سیاست گذشته‌نگر شورای رقابت برای مشخص کردن شرایط تولید و تعیین قیمت خودروها یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب به وجود آمدن زیان انباشته خودروسازان شده است.

عدم عرضه تا افزایش قیمت‌ها

مشکانی معتقد است خودروسازان به دلیل جلوگیری از زیان و جبران هزینه‌های تولید و قطعات، خودروها را انبار می‌کنند تا بتوانند با افزایش قیمت خودرو بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.

ضرر خریدران و خودروسازان

او در ادامه توضیح داد: ایران خودرو و سایپا با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی خودروهای خودرو را تولید می‌کنند اما حدودا با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی آنها را به فروش می‌گذارند.

این کارشناس افزود: در حالی که خودروها در بازار خودرو با دلار ۳۵ هزار تومانی معامله می‌شود.

عبدلله مشکانی توضیح داد که وجود این اختلاف قیمت‌ها در تولید، خرید و فروش خودروها تنها برای دلالان سوددهی دارد و هم خودروساز و هم خریدار واقعی ضرر می‌کنند.

میزان تولید خودرو

بر اساس اطلاعات موجود در سایت کُدال، ایران خودرو در آذر ۱۴۰۰ نسبت به آبان افزایش تولید داشته است.

ایران خودرو در آبان حدود ۴۰ هزار خودرو تولید کرد که این میزان در آذر ۱۴۰۰ به حدود ۴۳ هزار خودرو نزدیک شده است. ایران خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر، به طور میانگین حدود یک هزار و ۲۰۵ خودرو تولید کرده است.

گروه خودروسازی سایپا، در آبان ۱۴۰۰ حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ خودرو تولید کرده است که این میزان در آذر به حدود ۳۱ هزار دستگاه رسیده است.

همچنین گروه زامیاد در آذر ۱۴۰۰ حدود چهار هزار خودرو تولید کرده است که نسبت به آبان رشد داشته است. میزان تولید این خودروسازی در آبان حدود سه هزار و ۴۰۰ دستگاه اعلام شد.

رکورد تولید روزانه در زامیاد شکسته شد

مسعود باریده، معاون تولید شرکت زامیاد روز گذشته ۲۵ دی، خبر داد: برنامه ریزی زامیاد به منظور جایگزینی کامیونت زامیاد Z24 با کامیونت پادراپلاس در سال جاری نتیجه بخش بود و این شرکت توانست در اواسط دی ماه، تولید این محصول را به بیش از ۱۰۰ دستگاه در روز برساند.

در جدول زیر میانگین تولید روزانه خودروسازان را در سال ۱۴۰۰ مشاهده می‌کنید.

3 page 0001 4

آخرین اخبار بازار خودرو را در صفحه خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد گته پوخلعه

    بله ک رکورد میزنه وقتی هر ۶ماه ۱۰۰میلیون کارخونه قیمتو میبره بالا

  • ناشناس

    یا خدا این نیسان ابی الان نزدیک 300 میلیون قیمت داره فرض کنیم میخوایم باهاش کار کنیم روزی ماهی چقدر با این ماشین پول درمیاد؟

  • یوسف

    قرار بود نیسان دیزل را آبان تحویل بگیرم نمی دانم دم خروس را باورکنیم یا…

  • ناشناس

    لعنت به شرکت سایپا مهر ماه نیسان ثبت نام کردم به قیمت ۲۳۰ تو سه ما دو بار افزایش قیمت خورد الان رسوندن به ۲۸۰ معلوم هم نیست بدن یا ندن

  • مهدی

    پادرا پلاس تک سوز با مصرف سوخت 15 لیتر .اونم زمانی که قرار شده بنزین گرون بشه آیا منطقیه؟

  • ناشناس

    نخرید
    یاد بگیرید جنس اشغال نخریدتاکی میخواید آشغال سوار شید ،بزارید دو تا خودروی خوب وارد کنند
    لعنت به ظالم

  • ناشناس

    چرا به خودرو ساز ظلم می کنید خودرو با دلار ۳۰ تولید کند با دلار ۱۵بفروشد قیمت آزاد و واردات آزاد تا خودرو سازهای داخلی آخرین نفس شان قطع شود. آنها و مردم از این همه زباله صنعتی آزاد شوند

  • حسین

    وای خدایا ما رو از دست این دزدها نجات بده واردات رو ازاد کنید