کد مطلب: ۶۰۲۸۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیام پنهان بودجه درباره مذاکرات هسته‌ای/ دولت به لغو تحریم‌ها خوش‌بین است؟

پیام پنهان بودجه درباره مذاکرات هسته‌ای/ دولت به لغو تحریم‌ها خوش‌بین است؟

با وجود این که معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرده بود که به مذاکرات خوشبین است اما لایحه بودجه که دولت تنظیم کرده خبر از تداوم تحریم‌ها در سال ۱۴۰۱ می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون وزیر خارجه ایران در پایان اولین نشست کمیسیون مشترک برجام در دولت سیزدهم گفت که تیم ایران به مذاکرات خوشبین است.

بنا بر تجربه گذشته از نشست برجام، این چندمین بار است که با وجود خوشبینی تیم ایرانی، مذاکرات به نتیجه دلخواه نمی‌رسد. اما آیا این بار مقامات ایرانی واقعا به برجام خوشبین‌اند؟

تحریم‌های نفتی یکی از مهم‌ترین تحریم‌ها علیه ایران است. بنا بر گزارشات، عمده درآمدهای ایران از فروش نفت به دست می‌آید و حالا چند سالی است که ایران نمی‌تواند نفت خود را بدون مشکل بفروشد.

حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی قبلا گفته بود: ما ناچاریم، نفت را همراه فرآورده‌های نفتی یا مخلوط با نفت کشورهای دیگر بفروشیم. گاهی حتی نفت را به اسم کشورهای دیگر می‌فروشیم. البته این آمار در گمرگ اعلام نمی‌شود.

رویترز هم در گزارشی نوشته بود که نفت ایران به اسم نفت عمان، عمارت متحده و مالزی به چین صادر می‌شود.

بودجه ۱۴۰۱ با فرض تحریم‌ها نوشته شده؟

لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی با پیش‌فرض فروش روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه در روز نوشته شده است که به گفته پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران ایران ظرفیت صادرات دو میلیون بشکه در روز دارد.

پدیدار همچنین گفته بود که ایران روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند اما میزان نفت صادراتی پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ حتی دوبرابر این میزان هم نیست.

البته، مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرده بود این لایحه بدبینانه و با فرض وجود تحریم‌های آمریکا نوشت شده است.

نکته‌ای که باید ذکر کرد این است که در سال‌ گذشته دولت پیش‌بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز را داشت. عددی که نشان می‌داد دولت روحانی به احیای برجام امیدوارتر بوده.

اما این مساله را از منظر دیگری هم می‌توان دید و آن اینکه، دولت رئیسی خواسته بودجه را واقع‌بینانه تنظیم کند. که اگر چنین بود میزان فروش نفت باید کمتر از یک میلیون بشکه نفت بود.

چون بر اساس آمارها، صادرات رسمی نفت ایران به کمتر ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

حالا باید پرسید آیا مقامات ایرانی واقعا به رفع تحربم‌های نفتی خوشبین هستند؟ معاون سیاسی وزیر خارجه گفته بود رفع تحریم‌ها، اولین محور و اولویت ما در برجام است و پس از آن هم اظهار خوشبینی کرده بود. اگر قرار است تحریم‌ها رفع شود پس چرا میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۱ تنها ۱/۲ بشکه در روز است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.