کد مطلب: ۶۱۹۰۵۴

چین میزان واردات نفت خام از ایران را اعلام کرد

چین میزان واردات نفت خام از ایران را اعلام کرد

علیرغم تحریم‌های آمریکا، چین در دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۲۶۰ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده است. خریداران می‌گویند قیمت نازل این نفت ارزش رویارویی با تحریم‌های آمریکا را دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در زمانی که ایران در تحریم‌های نفتی آمریکا به سر می‎‌برد چین چقدر نفت از ایران وارد کرده است؟

آنطور که دویچه وله گزارش داده، گمرک چین روز پنج‌شنبه ۲۰ ژانویه داده‌هایی را منتشر کرد که نشان از اولین واردات نفت ایران توسط این کشور علیرغم تحریم‌های آمریکا علیه خرید نفت ایران دارد.

بر اساس داده‌های سازمان کل گمرک چین، این کشور در دسامبر سال گذشته ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تن نفت خام از ایران وارد کرده است. یک سال پیش از آن در دسامبر ۲۰۲۰ پکن ۵۲۰ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده بود.

مشخص نیست چه شرکتی آخرین محموله نفت ایران را که محموله بزرگ حمل شده بر روی یک تانکر غول پیکر نفتی است، خریده و در کدام ترمینال این محموله تخلیه شده است.

خبرگزاری رویترز در ماه نوامبر گزارش داد واردات غیررسمی نفت ایران به چین در فاصله ماه اوت تا اکتبر سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است چرا که ارزیابی خریداران این بود که خرید این نفت ارزان به خطر رویارویی با تحریم‌های آمریکا می‌ارزد.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک چین، این کشور در سال ۲۰۲۰ روزانه حدود ۸۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود. اما طبق آمارهای شرکت‌ ردیابی نفتکش‌ها (تانکر ترکرز)، حجم واقعی صادرات نفت ایران به چین در همان سال ۳۲۰ هزار بشکه در روز بوده است.

خریداران می‌گویند نفت خام ایران با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا با برچسب نفت عمان، امارات متحده عربی یا مالزی معامله می‌شود.

خبرگزاری بلومبرگ نیز پیشترگزارش داده بود که چین نفت ایران را به عنوان نفت عمان و مالزی می‌خرد.

بر اساس داده‌های شرکت‌های حمل و نقل و برآورد تاجران، نفت ایران حدود ۶ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اسدی

    بله انحصار در دست چین فردا چین هم کار اروپا و آمریکا را به سر ایران در میاورد اما اگر با تمام دنیا جنگ نداشتیم و مرگ آنان را نمیخواستیم در نماز جمعه حق انتخاب داشت ایران و قیمت تعیین میکرد
    به هر حال سودی از نفت به مردم ای که فقیرند و عشایر و روستایی هستند نمی رسد هر کی خواست بخرد
    به هر قیمت …

    • ناشناس

      داداش ما با همه دنیا سر جنگ نداریم…ما مخالف حرف زور هستیم…ما در برابر ظالم ساکت نمی‌نشینیم..ما خود را شیعه حسین ابن علی (ع) می‌دانیم.که فریاد هیهات منا الذله سر داد..آنها هستند که مدام گزینه های نظامی روی میز میذارن…چشم دیدن یک صنعت رو در کشور ما ندارن…

  • ناشناس

    می گویند نفت را سی درصد زیر بازر از ایران می خرد .عجب بدبختی این مسئولین بر سر کشور اوردند

  • مهدی

    چین تا حالا که مثل اروپا و آمریکا نبوده.هرچند منافع خودش را دنبال میکند ولی به نظر من از غربیها بهتر است.

  • ناشناس

    چین تا حالا که مثل اروپا و آمریکا نبوده.هرچند منافع خودش را دنبال میکند ولی به نظر من از غربیها بهتر است.