کد مطلب: ۷۰۹۹۱۴

میکروپلاستیک‌ها این بار در شیر مادر

میکروپلاستیک‌ها این بار در شیر مادر

بر اساس آخرین اخبار، کارشناسان برای اولین بار توانستند میکروپلاستیک‌ها را در شیر مادر شناسایی کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان برای اولین بار توانستند میکروپلاستیک‌ها را در شیر مادر شناسایی کنند.

به نقل از ایسنا، کارشناسان با شناسایی میکروپلاستیک‌ها در شیر مادر برای اولین بار، نسبت به تاثیرات احتمالی آن روی سلامت نوزادان ابراز نگرانی کردند.

نوزادان به طور خاص در برابر آلاینده‌های شیمیایی آسیب پذیر هستند و به گفته متخصصان انجام تحقیقات بیشتر ضروری است. اما آنها تاکید دارند که شیر مادر تا حد زیادی بهترین راه برای تغذیه نوزاد است.

در این بررسی نمونه شیر ۳۴ مادر با وضعیت سالم یک هفته پس از زایمان در شهر رم ایتالیا مورد مطالعه قرار گرفت و در ۷۵ درصد آن‌ها میکروپلاستیک‌ها شناسایی شدند.

متخصصان در بررسی‌هایی که پیش از این انجام گرفته تاثیرات مسمومیت زای میکروپلاستیک‌ها بر رده سلولی انسان، حیوانات آزمایشگاهی و گونه‌های دریایی را مشاهده کرده بودند اما تاثیر آن بر انسان ناشناخته بود.

پلاستیک‌ها اغلب حاوی مواد شیمیایی مضر مانند فتالات هستند که پیش از این در شیر مادر مشاهده شده بود.

کارشناسان نوع مواد غذایی و نوشیدنی مصرفی مادران و همچنین استفاده از محصولات بهداشتی حاوی پلاستیک را ثبت کردند. اما آنها هیچ ارتباطی با وجود میکروپلاستیک‌ها پیدا نکردند.

به گفته آنان، این نشان می‌دهد که حضور همه‌جای میکروپلاستیک‌ها در محیط زیست، قرار گرفتن در معرض آنها را برای انسان اجتناب‌ناپذیر می‌کند، اگرچه مطالعات جامع در آینده ممکن است عوامل خطرزا را شناسایی کند.

متخصصان ایتالیایی در سال ۲۰۲۰ وجود میکروپلاستیک‌ها را در جفت انسان شناسایی کردند.

بنابراین اثبات وجود میکروپلاستیک ها در شیر مادر نگرانی را برای جمعیت بسیار آسیب پذیر نوزادان افزایش می‌دهد.

به گزارش روزنامه گاردین، متخصصان ایتالیایی با تاکید بر اینکه ارزیابی راه‌های کاهش قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است، اظهار داشتند: مزایای شیردهی بسیار بیشتر از مضرات ناشی از وجود میکروپلاستیک‌هاست.

به همین دلیل، نتایج چنین مطالعاتی نباید شیردهی به کودکان را تحت تاثیر قرار دهد بلکه باید آگاهی عمومی برای تحت فشار قرار دادن سیاستمداران به منظور ترویج قوانین کاهش آلودگی افزایش پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.