کد مطلب: ۵۸۴۳۶۹

ابلاغ دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی به استان‌ها

ابلاغ دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی به استان‌ها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی را به ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیدعلی پارسا دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه را به ادارت کل امور مالیاتی شهر تهران و سایر استان‌ها ذیل ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه ۵ آذر ۱۳۹۹، ابلاغ کرد.

بخش‌هایی از این دستورالعمل به شرح زیر است:

۱. این دستورالعمل در ۱۵ بند تنظیم شده که بر اساس آن، ملاک احراز شرایط خالی بودن واحد مسکونی، واقع شدن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و همچنین اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان است.

۲. در این دستورالعمل، اگر واحد مسکونی در ۱۲۰ روز ابتدایی یا انتهایی سال خالی از سکنه ولی در سایر ایام سال دارای کاربر باشد، مشمول این مالیات نخواهد شد.

۳. مالیات خانه‌های خالی شراکتی به نسبت سهم هر شریک، جداگانه محاسبه و ابلاغ می‌شود.

۴. مبنای محاسبه نرخ مالیاتی خانه‌های خالی بر اساس «جدول املاک مشابه» که سازمان امور مالیاتی هر سال تدوین می‌کند، خواهد بود.

۵. مأخذ محاسبه مالیات واحدهای خالی از سکنه، ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم است که پس از کسر ۲۵ درصد هزینه استهلاک واحد مسکونی، برآورد خواهد شد.

۶. نرخ‌های ۱۲ و ۱۸ برابر برای سال‌های دوم و سوم خالی از سکنه بودن، صرفاً در صورت توالی خالی بودن مسکن است و اگر در فاصله بین سال‌ها، واحد مسکونی پُر شود، در صورت خالی شدن در سال‌های بعد، مجدداً به نرخ سال نخست محاسبه خواهد شد.

۷. مالکان بیش از ۵ خانه خالی بدون احتساب متراژ (مالک بیش از ۳۰ دانگ مسکن خالی باشد)، مشمول دو برابری نرخ‌های مذکور است.

۸. مهلت ارسال برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی در سال ۱۴۰۰، پایان تیر ماه سال بعد خواهد بود. اوراق مذکور هم در سامانه مودیان مالیاتی قابل دسترسی است و هم برای مالکان این واحدها، به صورت پیامک ارسال خواهد شد.

۹. جریمه مالیاتی خانه‌های خالی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، معادل ۲۰ درصد مالیات مذکور در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است.

۱۰. امکان اعتراض به مالیات‌های متعلقه طبق قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد.

۱۱. در صورت عدم پرداخت مالیات خانه‌های خالی، جریمه در نظر گرفته شده همراه با اصل مالیات در زمان انتقال سند ملک مورد نظر، از مالک اخذ می‌شود.

متن کامل این دستورالعمل از اینجا قابل دریافت است.

منبع: مهر

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • قلی پور

    صاحبخانه ای که حاظر به ثبت قرار داد اجاره با کد رهگیری نیست و با کمک مشاورین املاک و دوز و کلک مشاورین املاک 20 سال اجاره میگیرند و هیجا ثبت نشده چی؟ نه مالیات بر اجاره پرداخت میکنند و نه خانه هایشان را در جایی ثبت میکنند و نه حاظر به ثبت قرار داد با کد رهگیری هستند… در تمام موارد مشاورین املاک طرف موجر را میگیرند و همه صاحبخانه ها را از لحاط دوز و کلک و فرار مالیاتی و در رفتن از قانون و راههای اضافه کردن ودیعه و اجاره فوت اب کردند و میکنند تکلیفشان چیه؟ مشاورین املاک هیچ کسی و هیچ قدرتی نمیتواند مج انها را بگیرد،،، قبل از شروع کردن به شغل شریفشان!! چندین ترم دوز و کلک رو میگذرانند،،، مشاورین املاک و مالکین خرخره مستجران را گرفتند و دولت هم حمایت میکند،،

  • جهانگیر

    معمولا هر کس خانه ای اضافه داشته باشد دوست دارد اجاره بدهد چون از این محل کسب درآمد میکند ، معمولا خانه های اجاره ای در مقاطع تعویض مستأجر مدتی خالی میماند و روی هم رفته پانزده تا بیست درصد خانه ها با محاسبه این زمان خالی از سکنه است لذا طرح مسخره و منسوخ شده ای است و بجز زحمت برای دولت و ملت چیزی در محتوا نخواهد داشت .

  • ناشناس

    به نظر من این اقتصاد بیمار ما هست که مردم را مجبور می کند سرمایه خودشون را در ملک سرمایه گزاری کنند
    .بهتره بجای اینکه اینجور مردم را اذیت کتید فکری برای اقتصا بیمار کتید

  • ناشناس

    کسی که دویا 3خانه کلنگی دارد وقابل استفاده نیست وهر کدام 100متر باشد وپول ساختش هم نداشته باشد چی کار باید بکند، لطفا جواب دهید

  • جعفر

    این بی کفایتی مسئولین ناتوانی وزارت مسکن درتولید انبوه ساختمان دولتی ها راوادار کرده تا دستشون وتوجیب مردم کنند عوض این برنامه ریزی های نادرست بنشینید برنامه های اساسی وسازنده که مشکل مسکن مردم وحل میکنه انجام بدین به این بهانه دنبال رفع کسری بودجه تان هستید وبعد ادعای حمایت از مردم میکنید دشمنی شمابا مردم خودتون صدبرابرآمریکاست.

  • ناشناس

    باسلام
    لطفا” به جای فشار واسترس به مردم ازدولت میخواهیم هرچه زودتر مسئلهبرجام وتحریمها را حل کند
    بااین فشارها که مملکت اداره نمیشه همه مردم خسته شدن اصطرابونگدانی وبی امیدی نسبت به همه را کلافه کرده بداد مردم برسید

  • غلامرضا

    سلام به گوش اقای رییسی برسانید این طرح اگه منافع مردم را در نظر دارد در مرحله اول باید مالکین بالای هزار خانه را ملزم به ثبت کند اگه زورش به اونا رسید نشون دهنده عزم راسخ دولت به نفع مردمه بعد حجما بیاره پایین تا اعتماد مردم جلب بشهو….

  • ناشناس

    اگرواقعاازخانه های خالی که مالک به هیچ عنوان حاضرنیست ملکش رااجاره بدهدمالیات پرداخت کند شامل همه مالکین ازبانکها وهمه مالکین حقوقی وحقیقی وانهایئک دها وصدهاواحداپارتمان درشهرهای بزرگ دارندوتعدادشان هم نیست یک عدالت عمومی درجامعه میباشددرصورتیکه ازهمه واحدهای خالی مالیات اخذشود که خیلی ازمالکین درشمال شهرتهران سازه هالاکچری وغیره دارندحتی بیش ۷ الی ۸سال ازعمرواحدمیگذر وکلیدنخورده میباشدمالک به عنوان نه حاضربفروشه نه اجاره بده ۳۶واحد۱۲واحد۵واحدبیشتریاکمتربسیارفراوان یافت میشود به امیدعدالت برای همه مردم است

  • ناشناس

    این مالیاتهای که از قشر پول دار می گیرید حواهشا دو زار آن را خرج و هزینه قشر ضعیف و مستاجر کنید نه اینکه چهار نفر بین خودشان تقسیم کنند از مردم خرج‌خود مروم‌کنید

  • ناشناس

    اول از همه اگر واقعا مسوولان بدنبال حل مشکل و گرانی مسکن هستند باید هر چه رود تر تمام بنگاههای املاک دا پلمپ کرد و بجای این لانه های فساد در هر منطقه از شهر مرکزی جهت خرید و فروش دایر و قیمتها واقعی شو. و و و و مسوولان اگر بخواهند میشود بنده با تعهد انجام میدهم براحتی