کد مطلب: ۶۵۹۴۲

نرخ ارز متعادل می شود/ ارز قاچاق نداریم

نرخ ارز متعادل می شود/ ارز قاچاق نداریم

کارشناس اقتصادی سیاست خرید و فروش ارز توسط بانکها را مقدمه ایی برای ثبات بازار ارز و ایجاد تعادل در این بازار ارزیابی کرد.سید بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز در خصوص خرید و فروش ارز توسط بانکها، گفت: اتخاذ سیاست خرید و فروش ارز توسط بانکها، سبب می شود تا

3018dda7e780ce6ba55508bfb61f1d0b_XL.jpg کارشناس اقتصادی سیاست خرید و فروش ارز توسط بانکها را مقدمه ایی برای ثبات بازار ارز و ایجاد تعادل در این بازار ارزیابی کرد.سید بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز در خصوص خرید و فروش ارز توسط بانکها، گفت: اتخاذ سیاست خرید و فروش ارز توسط بانکها، سبب می شود تا کلیه منابع ارزی به سیستم بانکی کشور بازگردد و این امر به تعادل و ایجاد ثبات در بازار ارز منتهی خواهد شد. ضمن اینکه ارزهای ناشی از فعالیت بخش خصوصی، منابع ارزی حاصل از صادرات، ارزهای وارد شده توسط مسافران، ارزهای سرمایه گذاران خارجی و از سویی ارزهایی که سرمنشاء دولتی دارند در راستای تک نرخی شدن ارز به شبکه بانکی این تصمیم نرخ وارد می شوند.
وی عنوان کرد:کالاهای وارداتی که مشمول ارز مبادله ایی هستند با خرید و فروش ارز توسط بانکها، متناسب با نرخ تعیین شده نسبت به فروش اقدام می کنند و این مقدمه بسیار خوبی برای ایجاد تعادل در بازار است. ضمن اینکه سرازیر شدن ارز به شبکه بانکی سبب می شود تا منابع ارزی افزایش یابد و این امر عاملی تاثیرگذار بر کاهش قیمت ارز در بازار است.
حسینی هاشمی با بیان اینکه به تعداد معدودی کالاها ارز مبادله ای تعلق می گیرد، افزود: ورود این کالاها به بازار آزاد باید انجام شود تا ابدین ترتیب تنها کالاهای اساسی و دارو با قیمت مبادله ای ارز دریافت کنند. اتخاذ این تصمیم سبب می شود تا اختلاف قیمت ارز مبادله ایی و آزاد به حداقل ممکن برسد و سیاست تک نرخی شدن اعمال شود.
وی با اشاره به کاهش 100تا 200 تومانی قیمت دلار در بازار ارز، اظهارداشت: از آنجاییکه ارز صادرکنندگان و کلیه ارزهای قانونی به سیستم بانکی برمی گردند، لذا تمامی ارزها سالم هستند و ارز قاچاق نخواهیم داشت. ضمن اینکه این قانون سبب شده طی همین چند روز قیمت ارز در بازار با کاهش روبرو شود.
کارشناس اقتصادی در خصوص گران شدن واردات به دنبال آزادسازی نرخ ارز، اظهارداشت: کالاهای مشمول ارز مبادله ای ممکن است 10 تا 15 درصد گران شوند. این در حالی است که باید دولت ارز مبادله ایی برای این کالاهای مشمول را حذف کند تا با آزادسازی نرخ ارز، اختلال در بازار ارز ایجاد نشود.
وی پس از اینکه بانکها نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند نرخ واقعی ارز بر اساس بازار آزاد تعیین خواهد شد. بدین صورت که اگر بانک نرخ دلار را 3 هزار و 400 تعیین کند و بازار آزاد دلار را به نرخ 3 هزار و 450 به فرو برساند به طور طبیعی بانکها نیز با نرخی که در بازار خرید و فروش می شود اقدام به مبادله ارز خواهند کرد. در واقع شاخص ارزی بانکها با نرخ بازار یکی خواهد بود.
حسینس هاشمی در پایان تاکید کرد که باید نظارت بانک مرکزی بر روی فعالیت ارزی بانکها اعمال شود تا این سیاست به ثبات بازار و کاهش قیمتها منتهی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.