کد مطلب: ۸۱۹۶۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افت نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۴۴ درصد/ تزریق پول در بازار بین بانکی کاهش یافت

افت نرخ بهره بین بانکی به 23.44 درصد/ تزریق پول در بازار بین بانکی کاهش یافت

در هفته‌ای که گذشت نرخ بهره بین بانکی به 23.44 درصد افت کرد و بار دیگر نزولی شد. اما علت تداوم روند کاهشی نرخ سود بین بانکی چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی همانند هفته‌های گذشته گزارش نرخ‌های بهره بازار پول، در هفته منتهی به 17 خرداد ماه سال 1402 را منتشر کرد. این گزارش که به صورت هفتگی منتشر می‌شود، آمار و ارقام دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره بازار پول، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو را اعلام می‌کند.

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، در هفته گذشته نرخ سود بازار بین بانکی به روند نزولی خود ادامه داد و برای سومین هفته متوالی با کاهش مواجه شد. از سوی دیگر اما حداقل نرخ توافق بازخرید که با نام نرخ ریپو نیز شناخته می‌شود، همچنان بدون تغییر نسبت به هفته‌های اخیر در سطح ۲۳ درصدی ثابت باقی مانده است.

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

روند نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱

کاهش 0.21 واحد درصدی سود بین بانکی

مطابق آمار رسمی بانک مرکزی، نرخ سود بازار بین بانکی در هفته دوم خرداد ماه با کاهش 0.21 واحد درصدی همراه شد. این در حالی است که نرخ مذکور در هفته منتهی به 27 اردیبهشت ماه به قله تاریخی خود در 23.76 درصد رسیده بود اما پس از آن روندی نزولی را آغاز کرد و در طی سه هفته 0.32 واحد درصد کاهش یافت.

به این ترتیب میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت رقم 23.44 درصد را به ثبت رساند.

کاهش تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی

در هفته‌ای که نرخ سود بازار بین بانکی بار دیگر نزولی شد، میزان مداخله بانک مرکزی در این بازار نیز برای دومین هفته متوالی کاهش یافت و به کمترین میزان خود از ابتدای سال 1402 رسید.

بانک مرکزی در هفته منتهی به 17 خرداد ماه به تزریق 12.1 هزار میلیارد تومان از طریق سازوکار اعتبارگیری قاعده‌مند به بازار بین بانکی، بخشی از نیاز هفت بانک و موسسه اعتباری به نقدینگی را برآورده کرد.

از سوی دیگر اما حدود 22 هزار میلیارد تومان از پول‌هایی که بانک مرکزی پیشتر از این طریق قرض داده بود، به این بانک بازگشت.

با این وجود به نظر می‌رسد که بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره بین بانکی، تزریق پول در بازار باز را جایگزین بازار بین بانکی کرده، چرا که طبق آمارهای رسمی، در دو هفته اخیر در مجموع حدود 300 هزار میلیارد تومان از طریق عملیات توافق بازخرید به بانک‌ها تزریق شده است.

بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی سازوکاری است که از طریق آن، بانک‌هایی که در فعالیت‌های روزمره خود دچار کسری منابع می‌شوند، وجوه نقد مورد نیاز خود را با استقراض از دیگر بانک‌ها تامین می‌کنند؛ به طوری که این بانک‌ها متعهد می‌شوند که وجوه نقد قرض گرفته شده را در سررسیدی مشخص و با نرخ سودی معین به بانکی که از آن وام گرفته‌اند، بازگردانند.

از آنجا که سررسید این وام‌ها بسیار کوتاه‌مدت و به‌طور معمول یک‌شبه هستند، به این بازار، بازار شبانه و به نرخ بهره آن، نرخ بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.