کد مطلب: ۶۲۴۰۶۹

نرخ تورم در ترکیه به بالاترین رقم خود رسید

نرخ تورم در ترکیه به بالاترین رقم خود رسید

آمار‌های رسمی حاکی از این است که نرخ تورم سالانه ترکیه در ژانویه به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۰۲ رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ تورم در ترکیه چقدر است؟

آمار‌های رسمی نشان داد که پس از بحران ارزی در ترکیه که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده بود، نرخ تورم سالانه این کشور در ژانویه امسال به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۰۲ رسیده است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران ، طبق گفته اداره آمار ترکیه، قیمت کالا‌های مصرفی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۸.۷ درصد بیشتر از حد انتظار افزایش یافته است.

داده‌های مستقل جمع آوری شده توسط اقتصاددانان ترکیه حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه در ژانویه به بیش از ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

این گزارش تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آمار دولتی را برای چهارمین بار از سال ۲۰۱۹ عوض کرد. رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که اردوغان از داده‌های اداره آمار که نشان دهنده افزایش تورم به بالاترین سطح خود از زمان به قدرت رسیدن حزب او در دو دهه پیش است، ناراضی است و مسیر او را برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۳ سخت کرده است.

اردوغان روز دوشنبه اعتراف کرد: «ترک‌ها مدتی باید بار تورم را به دوش بکشند. انشاالله وارد دوره‌ای شده ایم که هر ماه بهتر از ماه قبل است.»

ترکیه سال هاست که از تورم بالا رنج می‌برد و از سال ۲۰۱۸ دو بحران ارزی را تجربه کرده است. این امر ترک‌ها را بر آن داشت تا طلا و ارز خارجی را ذخیره کنند که منجر به سقوط ارزش لیر شد و باعث شد لیر ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار در سال ۲۰۲۱ از دست بدهد.

بانک مرکزی ترکیه نیز ماه گذشته پیش بینی خود را برای تورم سال ۲۰۲۲ از ۱۱.۸ درصد به ۲۳.۲ درصد افزایش داد، اگرچه اکثر اقتصاددانان این پیش بینی را بیش از حد خوش بینانه می‌دانند و معتقدند که تورم در سال جاری بین ۴۵ تا ۵۰ درصد نوسان خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امیدوارم چنان بلایی بر سر اقتصاد این کشور فاشیست جنایتکار که دستش به خون صد ها هزار انسان بی گناه آلوده است آواره بشه که اقتصاد داغون ایران براشون بهشت باشه.

    • ناشناس

      برای هیچ ملتی آرزوی بد نکن چون چنین آرزویی ممکن هست گریبانگیر خودت بشه. مضاف بر این این همه ایرانی در ترکیه زندگی می کنند و راضی ان و اتهام هایی که شما میزنید اگر درست بود نبایستی الان ایرانی ها اونجا بودند و درصورتی که اقتصاد ترکیه بد بشه پول خود ایرانی ها و هموطن ها به خطر میوفته. پس به جای آرزوی بد علیه ملت ها ، آرزوی بهبود اوضاع اقتصادی همه ملت ها بکن.

    • ناشناس

      بنی آدم اعضای یک پیکرند چو در آفرینش ز یک گوهرند….!!!!؟؟؟؟

    • رضا

      اگر همه مثل تو عقده‌ای باشند یعنی خودشان رشد و پیشرفت ندارند و موفقیت و خوشحالی خود را در مشکلات و گرفتاری و فقر دیگران بینند.همین آرزوهایکه تو برای آنها میخواهی در همانها گیر و گرفتار می‌شوی.

  • رضا

    هر چقدر هم بد باشد از ایران خیلی بهتر است. برنج الآن ۹۰ هزار تومان که بهار ۳۲۰۰۰ هزار تومان همان برنج را خریده بودم. یعنی ۲۰۰ درصد تورم.

  • رضا

    قیمت یخچال سایدبای‌ساید سامسونگ مدل FSR14 به ۱۳۱میلیون تومان اعلام شده است.
    یخچال فریزر لوکس سامسونگ یعنی مدل French4 نیز در رنج ۱۲۳میلیون تومان معامله می‌شود.
    یک بازنشسته با ۶۵۰۰۰۰۰ تومان حقوق باید برای خرید یک یخچال بیش از ۲۰ ماه حقوقش بپردازد.