کد مطلب: ۵۹۶۴۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقتصاددانان مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ توجیهات تداوم توزیع رانت

اقتصاددانان مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ توجیهات تداوم توزیع رانت

برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت با ۱۴ اقتصاددان جلسه‌ای برگزار کرد، اظهارنظر این اقتصاددانان نشان می‌دهد بیشتر آنها مخالف حذف ارز ترجیحی هستند و فقط چند نفر موافق هستند آن هم به صورت مشروط.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی دولت با ۱۴ اقتصاددان جلسه‌ای برگزار کرد، اظهارنظر این اقتصاددانان نشان می‌دهد بیشتر آنها مخالف حذف ارز ترجیحی هستند و فقط چند نفر موافق هستند آن هم به صورت مشروط. موافقان در واقع می‌گویند که باید روش جایگزینی را در نظر گرفت.

شاپور محمدی، محمدرضا پورابراهیمی، اکبر کمیجانی و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی چهار اقتصاددانی هستند که به نظر می‌رسد تاحدودی با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی موافق هستند. نظر این اقتصاددانان به این شرح است:

اقتصاددانان موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

شاپور محمدی: در موارد رانت‌زا دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شود اما برای دیگر اقلام ادامه یابد.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی: باید شیوه تخصیص آن را تغییر داد.

اکبر کمیجانی: تصمیم گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی از ضروریات است.

محمدرضا پورابراهیمی: ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب هدررفت منابع، رانت و فساد بوده، اما باید با حذف این ارز روش دیگری جایگزین شود.

اقتصاددانان مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

۱۰ اقتصاددان دیگر به نحوی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کرده‌اند. در واقع گروهی از مخالفان حذف ارز ترجیحی معتقدند که دولت با حذف این ارز به دنبال جبران کسری بودجه است که این کسری بودجه از روش‌های دیگری قابل جبران است نه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی.

حسین راغفر: چرا اولویت دولت از معاض مردم و تولید به مسائل فرعی منحرف شده است.

خانم خطیبی: طبق محاسبات پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ ۷۰ و روغن ۵۰ هزار تومان می‌شود.

محمد خوش چهره: تصمیم‌گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی از اساس اشتباه است.

غلامرضا مصباحی مقدم: اصلاح ارز ترجیحی اکنون مناسب نیست، زیر شوک ایجاد می‌کند و انتظارات خوب مردم را به هم می‌ریزد.

ابراهیم شیبانی: موافق حذف این ارز هستم اما نمی‌توان اکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد چرا که مثل بنزین روی آتش است و تبعات بسیاری روی اقشار آسیب‌پذیر دارد.

سید مهدی زریباف: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی گزینه مناسبی برای جبران کسری بودجه نیست. تخصیص این ارز علت اصلی رانت نیست.

داود دانش جعفری: تصمیم‌گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف گفتمان دولت رئیسی است. کسری بودجه را با بازنگری جامعه بودجه قابل حصول است.

پرویز داوودی: نرخ مناسب ارز ۸ هزار تومان است، اگر انتظارات تورمی نبود دلار ۴ هزار تومان بود.

محمد قاسمی صراحتا اعلام نکرده که موافق یا مخالف است اما گفته است: هدف دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مبهم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نباید حذف بشه پدر ملت در میاد.

    • ناشناس

      نه اینکه الان گوشت و مرغ رو داری با دلار ۴۲۰۰ تومنی میخری؟حذفش پدر رانت خوارا رو در میاره.پدر مردم که در اومدست

  • دادخواه

    خخخخخ….پرویز داوودی…دمت گرم.میگه دلار باید 8 تومن باشه.آخه مرد حسابی اگه دلار فرضا همین الان 8 تومن بشه مثلا یک گوشی موبایل 20 میلیونی میشه 7 میلیون.آیا در اون صورت مردم به مغازه ها هجوم نمی برند برای خرید گوشی؟آیا تقاضای کالاها افزایش پیدا نمی کند و در نتیجه با کمبود ارز برای این تقاضای ایجاد شده مجددا قیمت ارز بالا نخواهد رفت؟؟

  • ناشناس

    اصلا حاج محسن رضایی هر چی بگه ……..

  • باغیانی

    حقوق رو برحسب دلار4200میدن اما کالایی که به مردم عرضه میشه برحسب دلار روز…
    عجب 🙂

  • ناشناس

    مخالفین حذف ارز ۴۲۰۰نگران شوک قیمتی هستن یا نگران دار و دسته ی خودشان که ارز ۴۲۰۰رو میگیرن هیچ کالای هم وارد نمیکنند مگین مرگ یه بار شیون یه بار حالا که ما مردم واقعا ارز ۴۲۰۰رو تو بازار حس نمیکنیم و مزایای آن میره تو جیب بعضی ها همون بهتر که حذف شه شوک هم داشته باشه یه بار برا همیشه تموم میشه تو این سال ها ای نقد شوک زدن که آستانه تحمل ما بالا رفته صرفا جهت اطلاع نگران شده های شوک

  • ناشناس

    مخالفان ارز 4200نگران شوک قیمتی هستن یا نگران دار و دسته ی خودشون که ارز 4200رو میگیرن هیچ کالایی هم وارد نمیکنند به هر حال الان هیچ کالایی با ارز 4200دست مصرف کننده نمیرسه همون بهتر که حذف شه مرگ یه بار شیون یه بار

  • زن سرپرست خانوار

    باید در سریع ترین زمان ممکن این ارز 4200 حذف و مابه التفاوت آن مستقیما مانند یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز بشه به شدت ما مردم و من به عنوان زن سرپرست خانوار مخالف کارت اعتباری خرید از فروشگاهای خاص هستیم که این خود زمینه ساز رانت و فساد و رسیدن کالاهای بی کیفیت به دست مردمه. بهتره خود ما مردم بر اساس نیازمون انتخاب کنیم که با این مبلغ مابه التفاوت چکار کنیم در ضمن اون عده خیلی کم و محدود که مخالف حذف ارز 4200 هستن قطعا خودشون یا اطرافیان شون از رانت خوارا هستن و دارن از رانت این ارز واسه خودشون و هفت نسل بعدی شون پول جمع میکنن آقای رئیسی و دولت و مجلس و شورای نگهبان همین فردا باید دستور حذف این ارز رانتی 4200 رو بدن و پولش رو مستقیما و نقد به خود مردم بدن

  • ناشناس

    سلام ارز 4200 به اقشار کم در آمد جامعه کمک کنند ولی ارز 4200 هر چه سریعتر حذف شود تا این همه رانت وجود نداشته باشد همین ارز 4200 شده بلای جان جامعه

  • محمد

    گرانی کمرمون روشکسته کاری کنید