کد مطلب: ۳۱۱۶۶۱

تجارت‌نیوز در گفتگو با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی کرد:

آیا نوسانات شدید شاخص کل بورس طبیعی است؟

آیا نوسانات شدید شاخص کل بورس طبیعی است؟

آیا نوسانات شدید این روزهای شاخص کل بورس طبیعی است؟ یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز این موضوع را بررسی می‌کند.

نقش واقعی بورس در جذب نقدینگی چیست؟ آیا بازار سرمایه می‌تواند این نقدینگی را مدیریت کند؟ آیا سازمان بورس در انجام وظایف نظارتی خود موفق بوده است؟

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص رفتارهای هیجانی شاخص کل بورس، گفت: در هرکشوری بورس دماسنج اقتصادی آن کشور است، این‌روزها تمام بورس‌های جهانی با نوسانات شدیدی مواجه هستند و به همین جهت نوسانات این‌روزهای شاخص کل بورس تنها مختص به بازار سرمایه ایران نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سرمایه نسبت به ریسک بسیار حساس است، تصریح کرد: زمانی که هر روز قیمت دلار در اقتصاد بالا و پایین می‌رود، یا هر روز بخشنامه و آیین‌نامه جدیدی در خصوص میزان واردات و صادرات محصولات شرکت‌ها ابلاغ می‌شود، یا در یک روز کشوری اعلام می‌کند که قصد خرید نفت ایران را ندارد، اما در روز بعد همان کشور خبر از واردات نفت از ایران می‌دهد یا در یک روز گفته می‌شود که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT رد می‌شود، اما در روز دیگر تاکید بر تصویب لایحهCFT دارند، بدون شک بازار سرمایه با اینگونه نوسانات شدید روبه رو خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: بدون شک نوسانات شدید این روزهای شاخص کل بورس به دلیل عدم اطمینان در فضای کلان اقتصادی کشور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: به عنوان فردی که شش سال کارگزار بورس بوده است اعلام می‌کنم که نوسانات این روزهای شاخص کل بورس کاملا طبیعی است.

وی ادامه داد: بورس آیینه اقتصاد کشور است و به همین جهت زمانی که قیمت دلار در یک روز متفاوت از دیروز است طبیعی خواهد بود که در یک روز شاخص کل بورس مثبت و در روز دیگر منفی باشد.

حسن‌نژاد افزود: شاید در بورس کالا مافیا وجود داشته باشد، اما وجود مافیا در بورس اوراق بهادار را تایید نمی‌کنم و معتقدم که روند شاخص کل بورس پس از اجرای تحریم‌های 13 آبان به ثبات می‌رسد.

اما محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص عملکرد سازمان بورس در برخورد با مافیا معتقد است که تاکنون عملکرد سازمان بورس در مقابله با فساد و رانت بسیار ضعیف بوده است، زیرا اگر عملکرد سازمان بورس خوب بود حداقل در چندین مورد به صورت علنی و شفاف با فساد برخورد قاطع می‌کرد.

وی تصریح کرد: برای اصلاح این وضعیت به یک عزم راسخ و در کنار آن وضع قوانین سخت و اصلاح برخی قوانین موجود نیاز است، به همین جهت ورود مجلسی‌ها به این موضوع لازم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.