فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۳۶۵۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۴۸ درصدی هزینه ساخت مسکن در سال ۱۴۰۲/ ارقام رسمی چقدر با واقعیت‌ها مطابقت دارد؟

افزایش 48 درصدی هزینه ساخت مسکن در سال 1402/ ارقام رسمی چقدر با واقعیت‌ها مطابقت دارد؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هزینه ساخت‌ هفت گروه ساختمانی در سال ۱۴۰۲ را ابلاغ کرده است که نسبت به اعلام سال قبل ۳۸ تا ۴۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمزه شکیب سرپرست وقت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اسفندماه سال 1400 هزینه ساخت و ساز هر مترمربع بنای ساختمان در سال 1401 را ابلاغ کرده بود که بر اساس آن، هزینه ساختمان‌های یک و دو طبقه، متری سه میلیون و 600 هزار تومان و ساختمان‌های سه تا پنج طبقه، متری چهار میلیون و 200 هزار تومان اعلام شده بود.

بر همین اساس هزینه ساخت ساختمان‌های 6 و هفت طبقه، متری چهار میلیون و 800 هزار تومان، ساختمان‌های هشت تا 10 طبقه، متری پنج میلیون و 400 هزار تومان، ساختمان‌های 11 و 12 طبقه، متری 6 میلیون تومان، ساختمان‌های 13 تا 15 طبقه، متری 6.6 میلیون تومان و ساختمان 16 طبقه به بالا متری 7.2 میلیون تومان بود.

حالا اما بررسی هزینه ساخت و ساز ساختمان در گروه‌های ساختمانی در سال 1402 که به تازگی اعلام شده نشان می‌دهد، هزینه ساخت طی این مدت بین 38 تا 48 درصد افزایش یافته است.

طبق ابلاغ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، هزینه ساخت گروه‌های ساختمانی یک و دو طبقه هر مترمربع 5.3 میلیون تومان (افزایش 47 درصدی نسبت به سال 1401)، سه تا پنج طبقه 6 میلیون و 200 هزار تومان (افزایش 47.6 درصدی)، 6 و هفت طبقه هفت میلیون و 100 هزار تومان (افزایش 47.9 درصدی)، هشت تا 10 طبقه هشت میلیون تومان (افزایش 48.1 درصدی در مقایسه با سال 1401)، 11 و 12 طبقه هشت میلیون و 900 هزار تومان (رشد 48.3 درصدی)، 13 تا 15 طبقه 9 میلیون و 800 هزار تومان (48.4 درصدر افزایش در مقایسه با سال 1401) و 16 طبقه و بالاتر 10 میلیون تومان (افزایش 38.8 درصدی) است.

قیمت ساخت مسکن ملی

پیش از این نیز سرپرست بانک مسکن در خصوص قیمت ساخت هر متر واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن گفته بود: «قیمت جدید ساخت حدود ۶.۵ میلیون تومان است. قرار شده وزارت راه و شهرسازی جزئیات را ابلاغ کند که بر اساس آن قیمت ساخت چهار میلیون و 500 هزار تومانی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن افزایش می‌یابد.»

این در حالی است که رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در مورد متوسط قیمت ساخت حقیقی هر متر از واحدهای مسکن ملی به تجارت‌نیوز توضیح داده بود: «با توجه به شرح خدماتی که در قراردادهای طرح نهضت ملی مسکن تعریف شده است، به طور متوسط مبلغ 9 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت روزی است که عقد قرارداد با آن انجام می‌شود. البته همان‌طور که گفته شد این قیمت، قیمت متوسط است و در برخی استان‌ها می‌تواند پنج تا 10 درصد کمتر باشد و در برخی استان‌ها نیز می‌تواند تا 20 درصد افزایش پیدا کند.»

قیمت‌های اعلامی از سوی نظام سازمان مهندسی و سرپرست بانک مسکن به نظر می‌آید کف قیمتی برای ساخت و ساز باشد و همان‌طور که رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان نیز در صحبت‌های خود به آن اشاره می‌کند قیمت ساخت مسکن در استا‌ن‌های مختلف می‌تواند حد متفاوتی داشته باشد.

در حال حاضر تورم عمومی موجود در اقتصاد کلان، قیمت مصالح ساختمانی و سایر موارد مربوط به ساخت و ساز مسکن را در مسیری صعودی قرار داده و در نتیجه هزینه تمام شده برای سازنده‌ها بسیار بالا برده است. در نتیجه سود و تمایل انبوه‌سازان به ساخت و ساز کاهش پیدا کرده و ساختمان‌سازی را در کشور بدون اقبال رها کرده است.

همچنین از ابتدای دولت سیزدهم نیز انبوه‌سازان با این قیمت‌های پیشنهادی دولت تمایلی برای شرکت در طرح نهضت ملی مسکن نشان نداده‌اند و همکاری بخش خصوصی با نهادهای دولتی برای ساخت و ساز در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در این خصوص نیز بیان کرده است: «تا این لحظه اعداد و ارقامی که از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شده است از هیچ جذابیتی برای انبوه‌سازان برخوردار نیست. عقل و منطق می‌گوید که استان‌های مختلف کشور از شرایط متفاوتی برخودار هستند. در بسیاری از استان‌ها دستمزدها بالاست؛ مثلا در برخی استان‌های جنوبی دستمزدها تا سه برابر استان‌های مرکزی است و این موارد تفاوت در قیمت تمام‌شده ساختمان را ایجاد می‌کند.»

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.