کد مطلب: ۷۹۵۴۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعتراف سازندگان دولتی به افزایش هزینه ساخت مسکن / نهضت ملی مسکن با دست‌انداز تورم روبرو شده است؟

اعتراف سازندگان دولتی به افزایش هزینه ساخت مسکن / نهضت ملی مسکن با دست‌انداز تورم روبرو شده است؟

رئیس بنیاد مسکن هزینه ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن را که در بافت فرسوده مناطق 16، 18 و 20 اجرا می‌شود بدون هزینه خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه متری 10 میلیون تومان اعلام کرده است. اما آیا این مبلغ با وجود چشم‌انداز تورمی حاکم بر اقتصاد، پاسخگوی هزینه ساخت در سال جدید است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیشتر از یک سال پیش بود که مساله اجرای طرح نهضت ملی مسکن مطرح شد؛ یعنی از همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم. دولت در همان زمان وعده داد برای افراد فاقد مسکن، سالی یک میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور بسازد.

از همان ابتدای ارائه این طرح، کارشناسان و فعالان حوزه ساخت و ساز انتقادات زیادی به آن داشتند و ساخت این تعداد واحد در بازه یک ساله را با شرایط فعلی کشور ناممکن می‌دانستند.

همان‌طور هم که پیش‌بینی می‌شد تا امروز نیز هیچ واحدی ساخته نشده و تنها چند مورد تا حد کلنگ‌زنی و مراحل اولیه پیش رفته است. برخی از کارشناسان حوزه مسکن ساخت این واحدها را مرهمی بر جراحت رکود بازار می‌دانستند، هدفی که بازار در این مدت حتی به آن نزدیک نشده است.

ساخت مسکن ملی متری چند؟

پیشنهاد اولیه دولت به انبوه‌سازان برای ساخت مسکن ملی حدود متری چهار میلیون و 500 هزار تومان بوده است. این در حالی بود که انبوه‌سازان هزینه ساخت هر متر از واحدها را در کمترین حالت ممکن بین 10 تا 15 میلیون تومان برآورد می‌کردند؛ بنابراین این مبلغ در همان زمان نیز از سوی آنها رقمی منطقی محسوب نمی‌شد و به این ترتیب، پروژه تا همین چندماه پیش با وجود وعده‌های دولت تقریبا در حالت معلق باقی ماند.

تا اینکه در چند ماه پایانی سال 1401 بحث ورود چینی‌ها در مقابل تهاتر نفت بعد از دوبار تکذیب از سوی دولت بالاخره قطعی و باعث شد بار دیگر صحبت‌ها پیرامون این پروژه داغ شود.

بر اساس قراداد ایران و چین، قرار شده است چینی‌ها با ورود به پروژه نهضت ملی مسکن در مجموع، یک میلیون و 200 هزار عدد واحد مسکونی ساخته شود و هزینه ساخت هر متر نیز چهار میلیون و 700 هزار تومان تعیین شد.

همان‌طور که گفته شد این مبلغ رقمی کافی برای ساخت مسکن محسوب نمی‌شود، بنابراین بحث ارزان‌فروشی نفت در مقابل ساخت این یک میلیون و 200 هزار واحد مطرح شده است.

اما حالا در نیمه نخستین ماه سال 1402، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که متولی ساخت واحدهای مسکونی مسکن ملی در سه منطقه 16، 18، و 20 است اعلام کرده اکنون هزینه ساخت واحدها به جز خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه تقریبا متری 10 میلیون تومان است. به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت تلویحا هم به افزایش هزینه ساخت اعتراف کرده و هم به ارزان‌فروشی نفت به چینی‌ها در مقابل ساخت مسکن!

رشد هزینه ساخت با تورم مصالح ساختمانی

آخرین داده‌های مرکز آمار ایران از قیمت مصالح ساختمانی به پاییز سال گذشته برمی‌گردد. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی مسکن در پاییز 1401 و در شهر تهران هزار و 561 ثبت شده است. این میزان نسبت به فصل گذشته یعنی تابستان 1401، 4/6 درصد، نسبت به پاییز سال گذشته 31/6 و نسبت به 12 ماه منتهی به پاییز سال جاری (سالانه) 34/7 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که تورم نهاده‌های ساختمانی در تابستان 1401 نیز نسبت به فصل قبل از خود 3/4 درصد کاهش داشته است.

در پاییز سال جاری در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم نقطه به نقطه با 63/9 درصد متعلق به گروه اجرایی شیشه و کمترین تورم نقطه به نقطه نیز با 15/2 درصد مربوط به گروه اجرایی آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده بوده است.

بنابراین با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کلان و چشم‌انداز افزایشی تورم می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت مصالح ساختمانی در سال جاری روندی رو به بالا داشته باشد و مشخص نیست حتی تا چند ماه آینده تا چه اندازه رشد داشته باشد.

اثر افزایش دستمزد کارگران بر مبلغ تمام‌شده

از سوی دیگر حداقل حقوق کارگران نیز در سال جدید 27 درصد افزایش یافته و همین موضوع می‌تواند عاملی دیگر برای افزایش هزینه‌های ساخت نسبت با به سال گذشته باشد.

اما حالا باید دید با در نظر گرفتن مبلغ 10 میلیون تومان در نهایت می‌توان مسکنی باکیفیت به مردم تحویل داد و یا این تنها هزینه‌ای برای یک واحد مسکونی با حداقل امکانات است. همچنین در صورتی‌که در چندماه آینده قیمت‌ نهاده‌های ساختمانی و دیگر موارد افزایش پیدا کند چه مشکلاتی بر سر راه نهضت ملی مسکن وجود خواهد داشت.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.