خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۵۸۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۷۴ هزار میلیارد تومان هزینه فوتی‌های آلودگی هوا در سال ۹۹

۷۴ هزار میلیارد تومان هزینه فوتی‌های آلودگی هوا در سال ۹۹

در سال ۹۹ تنها در سه شهر تهران، کرج و مشهد دو هزار و ۹۵۳ نفر مرگ منتسب به آلودگی هوا داشتند. هزینه اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی در این سه شهر، حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آلودگی هوا در کشور جان بسیاری را تاکنون گرفته است. پایتخت در سال ۱۴۰۰ و تا امروز تنها دو روز هوای پاک داشت. همچنین ۹۸ روز برای گروه‌های حساس هوا ناسالم بود. به عبارتی بیش از سه ماه در سال.

بررسی روزشمار شاخص آلودگی هوا نشان می‌دهد تهران در سال ۹۹، ۱۵ روز هوای پاک داشت. همچنین بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، هوا در سال ۹۹ ۱۰۰ روز برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

فوتی‌های آلودگی هوا در سه شهر

در سال ۹۹ تنها در سه شهر تهران، کرج و مشهد دو هزار و ۹۵۳ نفر مرگ منتسب آلودگی هوا داشتند. هزینه اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی در این سه شهر، حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان شد.

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت آذرماه امسال به ایسنا گفت: «در سال ۱۳۹۹ بطور میانگین تعداد ۱۲۵۱ مرگ در شهر تهران منتسب به مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است. در شهر کرج و مشهد نیز به ترتیب ۵۸۶ نفر و ۱۱۱۶ نفر مرگ منتسب به آلودگی هوا بود.»

به گفته شاهسونی هزینه اقتصادی این مرگ‌ها در این سه شهر به ترتیب ۵۱ هزار میلیارد تومان، ۸۷۷۹ میلیارد تومان و ۱۵ هزار میلیارد تومان بود. به عبارتی مجموع این هزینه‌ها هفت برابر درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ می‌شود. پیش‌تر فرهاد دژپسند، وزیر سابق اقتصاد گفت درآمد نفتی ایران در سال ۹۹، ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

اردیبهشت سال جاری، محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: «سالانه در ایران حدود ۴۰ هزار نفر به دلیل مواجهه با آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.»

اجرای طرح آلودگی هوا در «برنامه تهران من»

تهران امسال تنها دو روز هوای پاک داشت. این احتمال وجود دارد که خسارت‌های جانی و اقتصادی آلودگی پایتخت امسال بیشتر شود. البته هنوز هیچ آمار رسمی در این زمینه اعلام نشده است.

اجرای طرح آلودگی هوا بخشی از برنامه مدیریت آلودگی هوا در پایتخت است. شهروندان می‌توانند با برنامه «تهران من» نیز از محدوده تردد آلودگی و تعداد روزهای حساب کاربری خود آگاه شوند.

البته برخی از کاربران این اپلیکشین می‌گویند مدتی است این برنامه بروزرسانی نشده است. آنها نمی‌توانند تعداد روزهای مجاز برای تردد در این محدوده را ببینند.

آلودگی هوا به جز سه شهری که بالا گفته شد در اصفهان، اراک ، خوزستان و شهرهای دیگر نیز مطرح است. برای کم کردن خسارت‌ها گاهی مدارس برخی از این شهرها تعطیل می‌شود. گاهی نهادهای مربوطه با اطلاع‌رسانی در این مورد هشدار می‌دهند.

نقش ازن و مازوت در آلودگی هوا

در بحث آلودگی هوا یکی مازوت سوزی و یکی هم آلاینده ازن مطرح می‌شود. آلاینده ازن در سال‌های اخیر افزایشی بود. بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا در سال‌های ۸۷، ۸۸ و ۸۹ به ترتیب ۱۴، ۱۷ و هشت روز نامطلوب به لحاظ آلاینده ازن ثبت شد. بعد از آن تعداد روزهای نامطلوب از نظر آلاینده ازن از یک روز در سال ۹۵ به هفت روز در سال ۹۶ و ۱۶ روز در سال ۹۷ رسید.

در نیمه ابتدایی سال ۹۸ نیز ۲۵ روز نامطلوب از نظر این آلاینده ثبت شد. همچنین برای اولین بار یک روز در شرایط ناسالم قرار گرفت.

آذرماه سال جاری هم فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: « مردم را از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نترسانیم. اگر گرما می‌خواهیم و می‌خواهیم زنده بمانیم باید آلودگی را نیز مقداری تحمل کنیم.»

اما وضعیت مازوت در ایران چگونه است؟ پیش‌تر حسین احمدی‌کیا، عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه اصفهان در تحلیلی برای تجارت‌نیوز نوشته بود: «مازوت تولیدی ایران بیش از ۳ درصد گوگرد دارد که حدود ۷ برابر استاندارد جهانی است. از طرف دیگر به دلیل قدیمی بودن پالایشگاه‌های ایران و پایین بودن فناوری‌های تولید آنها، بسته به نوع پالایشگاه، حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد از نفت خام ورودی به پالایشگاه‌های ایران به مازوت تبدیل می‌شود که میانگین آن بیش از ۲ برابر متوسط جهانی است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.